Teatrul Puck din Cluj, între acuze de discriminare, procese pe rol și conflicte nesoluționate

Foto: Dan Bodea

Conducerea Teatrului de Păpuși „Puck” din Cluj a organizat marți o conferință de presă în urma acuzațiilor lansate recent la adresa instituției din partea regizorului Vadas László și a actorului Urmánczi Jenő. La întâlnirea cu presa a participat managerul Emanuel Petran, precum și regizoarea Varga Ibolya, șefa secției maghiare a instituției.

Cei doi au venit cu argumente scrise și au susținut că acuzațiile ar fi nefondate. Deși Urmánczi Jenő spune că ar avea susținerea a 90% din secția maghiară, care are 18 angajați, conducerea teatrului spune că doar cinci actori susțin acuzele colegului lor. Teatrul are în total 60 de angajați.

Grupul de inițiativă din care fac parte regizorul Vadas László și actorul Urmánczi Jenő a lansat o petiție prin care doresc înfiinţarea unui teatru maghiar de păpuşi de sine stătător, finanțat de stat. Solicitarea o formulează, spun ei, în urma tratamentului discriminatoriu la care a fost supusă secţia maghiară a Teatrului de Păpuşi Puck din Cluj de-a lungul anilor.

„Cu ajutorul membrilor trupei, al comunităţii maghiare şi al factorilor de decizie din politică acest proiect ar putea fi soluţionat în mod pozitiv de către susținătorul instituţiei clujene, Consiliul Judeţean Cluj”, spun autorii petiției, respectiv grupul de iniţiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj.

Potrivit presei maghiare, regizorul László Vadas, care s-a aflat mai demult la conducerea secţiei, şi actorul marionetist Jenő Urmánczi, membru al companiei, au informat presa în numele grupului de iniţiativă “Teatru de păpuşi maghiar la Cluj-Napoca” despre situaţia nefericită creată la Teatrul de păpuşi Puck, instituţie cu secţii în limba română şi maghiară, subvenţionată de Consiliul Judeţean Cluj.

Foto: Dan Bodea

Într-o conferință de presă oganizată săptămâna trecută, cei doi au adus o serie de exemple care ilustrează discriminarea care s-a permanentizat în ultimii 4-5 ani în sânul instituţiei. Potrivit celor spuse de László Vadas, secţia maghiară ocupă în prezent locul al treilea în ordinea importanţei, după secţia română şi administraţia instituţiei. Secţia maghiară nu dispune de un buget propriu, şeful secţiei nu are putere decizională. Secţia română este avantajată în distribuirea veniturilor instituţiei, în folosirea sălii, la deplasări şi la participările la festivaluri. Şefii de secţie care au pus în discuţie situaţia creată au fost destituiţi de directorul teatrului.

László Vadas a reamintit că secţia maghiară a încercat în ultima vreme să completeze finanţarea primită de la instituţie din bani obţinuţi din concursuri de proiecte, însă, până la urmă, directorul Emanuiel Simion Petran a împiedicat şi această soluţie, refuzând să semneze acordul de colaborare între instituţia pe care o conduce şi Asociaţia Apropo, înfiinţată cu scopul de a ajuta secţia maghiară. În acelaşi timp, secţia română beneficiază de resurse complementare provenite de la trei asociaţii create cu acelaşi scop.

Asociaţia Apropo condusă de Jenő Urmánczi a obţinut de la Fondul Bethlen Gábor din Ungaria un sprijin în valoare de 15 milioane forinţi (42.867 euro) pentru secţia maghiară, însă banii – în lipsa unui acord – nu pot fi folosiţi pentru moment. Un alt sprijin, primit anterior de la guvernul Ungariei, a fost folosit pentru cumpărare unor echipamente de scenă pentru întreaga instituţie, deci şi pentru secţia română.

Regizorul a adăugat:

„Potrivit regulamentului de ordine interioară al instituţiei, membrul companiei care se plânge presei sau finanţatorului instituţiei (Consiliul Judeţean), riscă să-şi piardă locul de muncă.

La conferinţa de presă de săptămâna trecută a participat şi Botond Csoma, preşedintele organizaţiei judeţene a UDMR, care şi-a afirmat sprijinul privind eforturile de emancipare ale secţiei maghiare a Teatrului de păpuşi Puck

Astfel, o primă discriminare despre care vorbește grupul de inițiativă ar fi de ordin financiar, iar cealaltă ar fi o discriminare profesională.

„Foștii mei colegi vor separarea secției maghiare și cer asta argumentând că de decenii secția maghiară este discriminată. Dumnealor nu cunosc istoricul instituției, pe când eu lucrez de 33 de ani în această instituție și astăzi lucrez ca regizor. Este o acuză care jignește toți foștii angajați ai instituției. Întotdeauna teatrul a funcționat cu două secții, numărul actorilor era egal, ambele secții aveau regizori și scenografi.

Conform actelor oficiale, în ultimii trei ani diferența de bani dintre finanțările secțiilor este de doar 2000 de lei”, a spus astăzi Varga Ibolya, șefa secției maghiare a instituției.

Sumele sunt stabilite pe bază de propuneri regizorale, a adăugat managerul Emanuel Petran.

Foto: Dan Bodea

Grupul de inițiativă mai acuză faptul că secția maghiară nu are proiecte, iar și cele care există sunt făcute de oameni care nu cunosc limba maghiară și cultura maghiară. „Nu cred că această problemă este reală. Proiectele sunt discutate de consiliul artistic și administrativ și în final se discută și partea financiară. Lucrurile așa merg de 70 de ani”, a precizat Varga Ibolya.

O altă acuzație la adresa managementului vizează faptul că teatrul nu vrea să colaboreze cu ONG-uri sau asociații care să ajute secția maghiară să deruleze fonduri din finanțări maghiare.

„Încă din anii ’90 teatrul colaborează cu ONG-uri și asociații. Problema apare doar acum cu  Asociaţia Apropo, asociația personală a lui Jenő Urmánczi, care a început să facă presiuni asupra conducerii teatrului deși teatrul are proiecte aprobate în consiliul administrativ, proiecte discutate cu diverse asociații pentru care se caută oportunități de finanțare

Acuză domnul Urmánczi că secția maghiară nu participă la festivaluri internaționale, ceea ce nu este adevărat” a adăugat Varga Ibolya.

Potrivit managerului Teatrului Puck, problema celor care aduc acuzele ține de faptul că își doresc o instituție prin care să poată să jongleze cu Fondul Bethlen Gábor din Ungaria și practic să se ajute pe ei.

„Îi provoc să facă publice toate proiectele pe care le-au avut și să arate câți bani au încasat din acele proiecte. Proiectele sunt depuse de șefii de secție și dacă nu au propus proiecte cât au fost în funcție, înseamnă că nu și-au făcut treaba, de aceea i-am și schimbat”, a precizat managerul Emanuel Petran.

Potrivit managerului, în momentul în care le-a cerut colegilor săi de la secția maghiară să spună care sunt discriminările la care au fost supuși, niciunul nu a spus că ar fi fost discriminat.

„Domnul Urmánczi a scris pe Facebook că aș face presiuni asupra secției maghiare, dar mi se părea normal să știu ce acuze mi se aduc. Dumnealui este foarte masculin când aduce acuzații, dar devine mielușel când trebuie să răspundă. I se face frică de mine. Eu nu sunt Hitler în Teatrul de Păpuși. Există un consiliu administrativ, există comise etică și disciplinară și bineînțeles că îl voi propune pentru comisia de etică și disciplină, din care eu nu fac parte. Există o structură care funcționează”, a explicat Emanuel Petran.

Foto: Dan Bodea

Alte acuzații se referă la contractele actorilor, care ar fi pe perioadă determinată, de trei și șase luni, ceea ce conducerea Teatrului Puck spune că nu este adevărat. Toate contractele actorilor din ultimii zece ani sunt pe durată determinată și sunt prelungite de la an la an, la ambele secții, maghiară și română.

„Mai sunt cazuri în care managerul poate prelungi mai puțin de un an contractele, din anumite motive.

O altă acuză care sprijină discriminarea spune că actorii maghiari ar fi terorizați. Ceea ce am văzut a fost că referatele disciplinare sunt mai numeroase la secția maghiară, referate întocmite de șefii de secții din anii anteriori. Au fost cazuri când unii actori nu s-au prezentat la spectacole și nu s-a luat nicio măsură dură”, a spus Varga Ibolya.

„Există o logică a tuturor atacurilor care culminează cu încercarea de a face presiuni să semnăm neapărat ceea ce ei încearcă să obțină cu fondurile Bethlen Gábor din Ungaria. Trebuie văzut ce beneficii are teatrul dacă semnăm un asemenea contract. Trebuie să avem control asupra situației. Nu putem semna ce nu cunoaștem. Cu toate acestea, cineva a declarat acolo că există un contract între noi, altfel nu apăream ca beneficiari ai sumelor. Am cerut acel act semnat care să ateste că teatrul nostru a semnat așa ceva.

Toată această problemă se încearcă să fie transformată într-o chestiune etnică”, a semnalat Emanuel Petran.

În acest sens, managerul a prezentat o scrisoare de scrisă adresată lui Csoma Botond, Președinte UDMR Cluj și candidat la Primăria Cluj-Napoca în care își arată indignarea că instituția pe care o conduce a fost târâtă fără voia ei, prin programul său electoral, într-un scandal cu tentă politică.

„Domnii Urmánczi Eugen și Vadas László, secondați de doamna Réka Csűrös, sub umbrela proiectului dumneavoastră electoral, fac afirmații extrem de grave la adresa Teatrului de Păpuși, a Consiliului Administrativ și a mea personal.  Vă aduc la cunoștință, că aceste afirmații sunt complet nejustificate, că nu au nicio bază reală și pentru care eu, ca manager,  îi voi acționa în judecată pe cei doi pentru grave prejudicii aduse imaginii instituției și pentru dezinformarea în formă repetată a opiniei publice”, transmite managerul Teatrului Puck.

De altfel, Emanuel Petran și teatrul pe care îl conduce au deschise la tribunalul Cluj mai multe dosare pe rolul instanței care dețin contestații ale angajaților cu privire la deciziile de sancționare din instituție. Cu privire la aceste sancțuni aplicate și contestate de angajați, Emanuel Petran a spus:

„Nu am luat măsuri decât împotriva unor abateri întâmplate în formă repetată. Faptul că îmi expiră contractul anul viitor se propagă ideea cum că aș fi un nebun, care se comportă discriminator. Sunt 60 de oameni în instituție și nu toată lumea își vede la fel de bine de treabă. Dacă până acum ei mă chemau în instanță, de acum eu îi voi chema pe ei. Nu desfac contractele de muncă pentru că vreau eu. Sunt niște reguli ale insituției. Doamna Pecican a dat instituția în judecată și cere daune de zeci de mii de euro pentru hărțuire, lucru care este total neadevărat. Dumneaei a fost prinsă că ponta în fals actorii, că avea mici înțelegeri cu ei. Nu poți spune că după șase ani ca șef de secție nu știi să pontezi. Acuzele de hărțuire le rezolvăm în instanță. Nu vreau să intru în amănunte”, a spus Emanuel Petran.

Actualul manager a precizat că presiunile sunt extrem de mari în acest moment, însă după alegerile politice din toamnă se vor liniști lucrurile.

„Mi-am dedicat opt ani din viață teatrului Puck și a crescut extrordinar de mult de atunci. De la 150.000 de lei bani pentru partea de producție, s-a ajuns la 770.000 de lei, ceea ce nu primești dacă instituția nu funcționează”, a concluzionat Emanuel Petran.

Distribuie:

Postaţi un comentariu