Imaculata concepție – o dogmă și un papă mai catolic ca Papa

Fecioara Maria cu pruncul, pe fațada Bisericii Calvaria din Mănăștur

Azi, 8 decembrie, catolicii au o sărbătoare mare (cu roșu în calendar), specifică, prin care se celebrează una din dogmele care de fapt despart Biserica Universală de Biserica Ortodoxă și de cele protestante. Este vorba despre modul în care a venit pe lume Fecioara Maria. Catolicii susțin că a fost vorba de concepțiune imaculată, curată, de la Dumnezeu. La baza acestei teorii stau judecăți și speculații teoretice, dar și relatări din evangheliile apocrife
Evangheliile apocrife, mai exact Protoevanghelia lui Iacob, fac o descriere a felului în care a apărut Fecioara Maria; părinții ei, Ioachim și Ana, erau un cuplu de vază, oameni înstăriți, trecuți bine de tinerețe, dar nu aveau copii, ceea ce în epocă era considerat un blestem. Când Ioachim a dorit să-și aducă jertfele în templu, un preot l-a alungat sub motivul că membrul unei familii care nu a fost binecuvântată cu copii nu are dreptul să intre în casa lui Dumnezeu. Să intre cel fără sămânța lui Israel în templu ar fi fost un sacrilegiu care ar fi abătut nenorociri asupra întregii comunități. Zdrobit, Ioachim și-a adunat turmele și oamenii și s-a exilat în munți, fără să-și anunțe soția. Abandonată, Ana a jelit îndelung. Rugăciunea a atins paroxismul când a zărit un cuib de vrăbii cu puișori aninat în vârful unui dafin înverzit. S-a rugat atât de fierbinte că Domnul s-a milostivit și a ascultat-o. Imediat un înger a coborât și a anunțat femeia înlăcrimată că va naște un prunc. Ba mai mult, îngerul a urcat munții și l-a îndemnat pe Ioachim „Dumnezeu ti-a ascultat rugăciunea; coboară cu turmele din pustie, căci femeia ta, Ana, va rămâne (sau «a ramas») grea”.
Tema Imaculatei Concepțiuni a suscitat discuții ample în istoria creștinismului. A circulat în Orientul grec în secolul VII d.Hr sub denumirea de „Conceperea pasivă”, apoi a emigrat în Anglia și Irlanda unde s-au scris monografii care dezbat subiectul. Sfântul Bernard de Clairvaux a respins teoria, la fel au făcut teologii mari ai secolelor al XII-lea si al XIII-lea: Petru Lombardul, sf. Bonaventura, Albert cel Mare, sf. Toma din Aquino. Franciscanul Duns Scottus părea să aibă o soluție de mijloc; teza sa se numea “potuit, decuit ergo fecit” (Dumnezeu poate face, este potrivit a o face, deci a făcut-o) Apoi papii secolului al XVII-lea devin cu totul favorabili teoriei. Două secole mai târziu, Pius al IX-lea consultă toți episcopii și ridică această învățătură la rang de dogmă de credință în 8 decembrie 1854 sub numele de Ineffabilis Deus. Papa Pius al IX-lea a avut cel mai prelungit pontificat din istoria Bisericii. A convocat Conciliul Vatican I în1869, care a declarat dogma infailibilității papale. Papa Pius al IX-lea a definit și conceptul a Neprihănitei Zămisliri a Feciorei Maria, care înseamnă că Maria a fost concepută în afara păcatului primordial. A avut conflicte cu entități necatolice, iar în 1870 a pierdut Statele Papale în favoarea Italiei.
Trebuie adăugat un amănunt: Sărbătoarea catolică a Imaculatei Concepțiuni, de pe 8 decembrie, corespunde, în calendarul ortodox, „Zămislirii Sfintei Fecioare de către Sfânta Ana”, tot o sărbătoare marianică secundară (fără ținere) care este marcată mâine, 9 decembrie.

Distribuie:

Postaţi un comentariu