Bugetarea participativă continuă și în 2018

Anul trecut, la bugetarea participativă, mansardarea Școlii Ion Creangă a fost unul dintre proiectele care au obținut cele mai multe voturi

Primăria Cluj-Napoca va lansa în această vară o nouă ediție a programului de bugetare participativă, program ajuns la ediția a cincea. Primarul Emil Boc a declarat recent că bugetul pus în joc este de circa două milioane de euro. Astfel, clujenii vor putea să vină cu idei și propuneri care să îmbunătățească viața din oraș și pe care primăria să le implementeze în anul următor. Anul trecut 15 proiecte au fost selectate ca și câștigătoare în urma votului dat de public și de specialiști, proiecte care, din păcate, în prezent se află doar în stadii incipiente de implementare.

„Este un semn de respect faţă de cetăţean, ca o parte din banii pe care îi plăteşte să fie gestionaţi de el aşa cum doreşte. Este o sumă până în două milioane euro, nu este o sumă foarte mare, dar care permite să adunăm câteva idei foarte bune pentru oraş şi să dăm satisfacţie cetăţenilor că pot şi ei să contribuie direct la alcătuirea bugetului”, a declarat Emil Boc în cadrul unei emisiuni la un post local de radio.

Potrivit edilului, procesul efectiv al bugetării participative pentru 2018 va începe în 16 iulie, urmând ca până în 19 august să poată fi depuse proiecte, care vor fi triate până în 1 octombrie de către specialiștii primăriei. Între 2 și 22 octombrie va începe prima etapă a votului, cu validarea acestei etape în 29 octombrie. Va urma, ca și anul trecut, o a doua etapă de vot, între 30 octombrie și 19 noiembrie, validarea voturilor din etapa a doua, și, în 27 noiembrie, anunțarea rezultatelor finale.

”Primul proces de bugetare participativă online din România a fost un succes, a fost preluat și de alte orașe din țară. Și acum continuă anul acesta cu un nou proces de bugetare participativă care sperăm să fie la fel de apreciat de clujeni. Implicarea clujenilor în proiectele comunității este foarte importantă. Discutăm acum ultimele detalii pentru acest proiect, în linii mari nu sunt schimbări majore față de anul trecut”, a precizat pentru Transilvania Reporter, Ovidiu Câmpean, director în cadrul primăriei clujene.

”Câștigătoarele” de anul trecut, în ritm de melc

Anul trecut Clujul a organizat în premieră pentru România un program online dedicat bugetării participative. În cadrul acestuia au fost depuse 338 de proiecte la categoriile ”Alei, trotuare şi zone pietonale”, ”Mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei”, ”Spații verzi și locuri de joacă”, ”Amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.)”, ”Infrastructură educațională și culturală” și ”Oraşul digital”. Dintre acestea doar 126 au fost eligibile, proiecte care au adunat 40.000 de voturi în cele două etape. Care este însă stadiul celor 15 proiecte declarate câștigătoare, la șapte luni de la selectarea lor?

”Cele 15 proiecte se află în diferite stadii de implementare, după cum urmează: s-au finalizat sau sunt în curs de finalizare caietele de sarcini în vederea organizării licitațiilor publice; s-au finalizat sau sunt în curs de finalizare studiile de fezabilitate și proiectele tehnice; s-au purtat discuții cu reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean și cu directorii școlilor în vederea implementării proiectelor care vizează unitățile școlare. Implementarea fiecăruia din cele 15 proiecte a început în cursul acestui an. Calendarul este influențat de modul în care se vor desfășura etapele legale de implementare (achiziții publice, obținerea avizelor legale necesare, stadiul discuțiilor cu specialiștii și reprezentanții unităților școlare implicate). Având în vedere specificul fiecărui proiect, încheierea unui proiect unitar nu este posibilă pentru implementarea celor 15 proiecte. Fiecare proiect de bugetare participativă a fost cuprins de către departamentul de specialitate responsabil din cadrul Primăriei Cluj-Napoca în bugetul aferent anului 2018. Proiectul de bugetare participativă va continua și în 2018” se arată în răspunsul primit de Transilvania Reporter din partea biroului mass-media al primăriei.

Adrian Dohotaru / Foto: arhivă personală

”La buget participativ ar trebui să fie eligibile doar proiectele de amenajare care sunt cu acces general. Mansardarea unei școli nu intră în această categorie. Apoi, e foarte important, vital chiar, să existe deliberări pe proiecte în spațiul public, nu doar vot online. Și mai relevant e ca bugetul total să crească pentru a implica și mai multă lume. Trebuie să fie cel puțin 5-10% din bugetul unui oraș. Asta propuneam încă de acum 6 ani. Nu e cazul pentru ce se întâmplă la Cluj, de aceea bugetul participativ e mai mult un experiment de PR al Primăriei. Să nu uităm și de faptul că nici un proiect câștigător nu e finalizat, ceea ce arată o eficiență scăzută a Primăriei.” Adrian Dohotaru, deputat independent și activist civic SOS (Societate Organizată Sustenabil)

Stadiul proiectelor

  1. Creșterea siguranței pietonale la trecerile de pietoni – s-a finalizat studiul de fezabilitate pentru primul lot de 20 treceri de pietoni; pentru al doilea lot de 40 de treceri de pietoni, studiul de fezabilitate este în lucru; de asemenea, urmează ca documentația pentru achiziționarea serviciilor de proiectere și execuție să fie publicată pe SEAP.
  2. Trotinete electrice – sistem de închiriat – au fost prevăzute stații de încărcare pentru trotinete electrice în proiectele de modernizarea a străzilor din zona centrală (Piața Lucian Blaga și Emil Isac, dar și în proiectul de modernizare a Parcului Între Lacuri; de asemenea, stații de încărcare vor fi prevăzute și pe străzile Tipografiei, Regele Ferdinand, Bulevardul 21 Decembrie sau în proiectul de reamenajare a malurilor Someșului; această soluție permite o integrare mai bună a acestor stații cu noile dezvoltări și funcțiuni ale spațiului urban, fiind vorba despre un proiect multianual.

3. Amenajarea unui centru de tineret – s-a identificat un spațiu în zona centrală a orașului care să corespundă cerințelor amenajării unui astfel de centru; spațiul a fost dat în folosință gratuită Serviciului Public de administrare a obiectivelor                culturale în mai 2018; conceptul de amenajare e finalizat, s-a obținut avizul de la Comisia de monumente istorice, urmează obținerea autorizației de construire și demararea lucrărilor de amenajare.

  1. Amenajarea spațiilor publice cu uniăți de colectare inteligentă a gunoiului – acest proiect prevede achiziționarea a aproximativ 30 de sisteme inteligente de colectare a deșeurilor stradale, echipate cu panouri solare, pentru asigurarea independenței energetice și dotate cu compactoare alimentate cu energie furnizată de panourile solare; documentația de achiziție publică a fost transmisă pentru publicare pe SEAP.
  2. Toalete pentru toți – prevede achiziția a 4 toalete publice moderne, automate, cu dotări pentru persoanele cu dizabilități; se află în procedură de evaluare tehnică a ofertelor.
  3. Piste biciclete pe b-dul Nicolae Titulescu și Observatorului – s-au căutat soluții tehnice de implementare împreună cu specialiștii, care s-au concretizat în două proiecte-propuneri. Acestea vor fi discutate în Comisia Municipală de sistematizare a circulației.
  4. Școala Gimnazială Nicolae Titulescu – extindere – documentația în vederea obținerii autorizației de construire pentru modernizare/extindere a acestor școli este în curs de finalizare. Consiliul Local a votat în ultima ședință HCL nr. 563 privind însușirea documentației tehnice de înscriere în cartea funciară a imobilului situat în municipiul Cluj-Napoca, aleea Herculane nr. 7, aferent Școlii Gimnaziale ”Nicolae Titulescu”, un pas important pentru demararea lucrărilor necesare pentru acest obiectiv.
  5. Școala Ion Creangă – documentația în vederea obținerii autorizației de construire în vederea modernizării/extinderii a acestor școli este în curs de finalizare. Tot în cadrul ultimei ședințe, Consiliul Local a votat prin HCL nr. 561 însușirea documentației tehnice de înscriere în cartea funciară a imobilului situat pe aleea Peana nr. 2-4, aferent Școlii Gimnaziale ”Ion Creangă”.
  6. Aplicația ClujWay – aplicație de transport – caietul de sarcini pentru această aplicație este în curs de finalizare.
  7. Demolare garaje și înlocuirea lor cu parcări și spațiu verde – au fost inventariate garajele care fac obiectul proiectului; după finalizarea proiectului tehnic se va proceda la desființarea pe cale administrativă a garajelor, urmând reamenajarea propriu-zisă a zonei.
  8. Autobuze/microbuze școlare cu circuit închis pentru elevi – se lucrează la stabilirea traseelor de unde vor fi luați elevii. Este un proiect pilot, care include liceele Nicolae Bălcescu și Avram Iancu.
  9. Artă în curtea școlii – s-au identificat școlile unde urmează să fie implementat acest proiect; în prezent se lucrează la stabilirea temei și regulamentului de desfășurare a acestui demers.
  10. Clujul verde pe verticală – s-au identificat 7 locații pretabile; proiectul se află în avizare la comisia de estetică urbană.
  11. Un arbore la trei parcări – s-au identificat locațiile care se pretează implementării acestui proiect; acțiunea va demara în toamna acestui an în zonele unde s-a constatat deficit de arbori.
  12. Parcul Între Lacuri (Parc Cluj-Napoca Est) – Proiectul de amenajare este în lucru.

Postaţi un comentariu