Buftea de Cluj intră în faza de recepție. TEAM și drumul de acces încă nu sunt gata

CREIC, foto Dan Bodea

Centrul Regional de Excelență pentru Industrii Creative (CREIC) supranumit și Buftea de Cluj a intrat, după ani de amânări, în linie dreaptă și va fi deschis cel mai probabil luna viitoare. Proiectul geamăn, tot din zona Dealului Lomb, și anume TEAM – Centrul Transfer, Evoluție, Antreprenoriat, Microîntreprindere însă nu e încă gata din cauza alunecărilor de teren. Ambele proiecte finanțate din bani europeni trebuiau să fie finalizate încă din 2015.

Cele două proiecte realizate pe bani europeni au acumulat întârzieri peste întârzieri, iar în acest an, autoritățile locale promit din nou că vor fi gata pentru cei care sunt interesați să își deschidă sau dezvolte afacerea în aceste noi incubatoare de afaceri. La CREIC, lucrările au început din 2013, fiind realizate de Asocierea Valve International – RDV Construct -White Star Internațional – Team Net Engineering. După circa doi ani de la ordinul de începere a lucrărilor însă constructorul a intrat în insolvență, așa că lucrările au fost întrerupte în 2015, exact în anul în care, de fapt, centrul ar fi trebuit finalizat. După încă un an, în 2016 s-a încheiat un nou contract pentru restul de lucrări, de data aceasta cu Asocierea SC TCI Contractor General SA – SC Castrum Corporation SRL. Acum ”epopeea” CREIC se apropie de final, deoarece în prezent se pregătește recepția clădirii. ”La finalul lunii începem procesul de recepție la CREIC, acum se fac ultimele probe la instalații” spune Ovidiu Câmpean, director în cadrul primăriei clujene și manager de proiect la CREIC.

Și directorul Cluj Innovation Park, societatea deținută de municipalitate și care are în portofoliu administrarea CREIC și TEAM, dă asigurări că centrul se va deschide în curând. ”CREIC-ul este practic finalizat și se află în pregătirea procedurii de recepție, asta înseamnă că există toate utilitățile disponibile, apă, curent, gaz, canalizare, sperăm ca după finalizarea procesului de recepție să nu dureze mult până să putem aveam primii ocupanți. Am avut nu multe, ci foarte multe discuții și există pe piață foarte mare interes pentru ambele obiective și în special pentru partea de CREIC și practic credem că toate spațiile vor fi ocupate foarte rapid. Va fi lansat un proces de selecție prin care toți doritorii vor trebui să pregătească un dosar cu chestiuni uzuale, detalii legate de firmă, pentru că trebuie să se încadreze cu firmele în partea de industrii creative și în funcție de punctajul obținut pe grila care va fi transparentă și publică se vor aloca spațiile, deci va fi un proces de selecție deschis. Există și câteva spații pe care dorim să le dotăm prin proiecte europene, e vorba de partea de film. Noi trebuie să îndeplinim niște indicatori de proiect pentru cele două obiective CREIC și TEAM realizate din fonduri europene și bineînțeles o parte din punctaj va face trimitere directă către acești indicatori. În concret este vorba despre locurile de muncă ce vor fi create de o firmă, pentru că una este să vină o firmă care să ocupe un spațiu de 150 de metri pătrați și să creeze două locuri de muncă și alta e să vină o firmă care să facă 15 locuri de muncă” explică Alexandru Coroian.

CREIC include o clădire cu patru corpuri, suprafața utilă fiind de 13.000 de metri pătrați. Clădirea   care va găzdui cel puțin 26 de firme cuprinde birouri, ateliere de creație, spații de producție audio – video, spații multifuncționale în care se pot desfășura conferințe, expoziții, spectacole artistice, un amfiteatru verde pentru manifestări în aer liber. De asemenea, sunt amenajate și 334 de locuri de parcare.

Celălalt proiect din această zonă, TEAM mai are însă de așteptat până să își deschidă porțile pentru potențialii utilizatori. Ovidiu Câmpean spune că acolo se va lucra, conform contractului, până la finele acestui an. La acest proiect executantul este Asocierea SC TCI Contractor General SA – SC Valdek Impex SRL – SC Ianus SRL, lucrările efective fiind începute în vara lui 2014. Aici întârzierile au survenit din cauza drumului de acces, în zona TEAM la drum fiind sesizate alunecări de teren pe două porțiuni de câteva sute de metri.

Drumul ”plângerii”

Cele mai mari bătăi de cap le are însă primăria cu drumul de acces pe Dealul Lombului. Proiectul prevede un drum modern pe 1,6 kilometri, cu patru benzi, și piste de biciclete, fiind început în 2014 și inițial ar fi trebuit realizat tot din bani europeni, valoarea fiind estimată la circa 18 milioane de lei. Din cauza problemelor cu alunecările de teren atât pe Dealul Lombului, cât și pe traseul efectiv al drumului, s-a decis ca finanțarea drumului de acces să se facă din bani de la bugetul local. Lucrarea este foarte întârziată, anul trecut având loc patru alunecări de teren, iar în acest an încă două, termenul afișat pe șantier fiind octombrie 2018. ”Proiectul privind drumul de acces pe patru benzi este în lucru, estimarea este că tot pe finalul anului va fi gata. Însă accesul la CREIC și TEAM va fi deocamdată pe drumul actual, din strada Oașului, care a fost reabilitat, este la nivel de macadam, dar se poate ajunge în condiții mai mult decât decente chiar până la obiectiv. Deci accesul este asigurat, nu este nici o problemă din acest punct de vedere. Drumul s-a finalizat la sfârșitul lui mai”, explică Alexandru Coroian.

”Acolo se lucrează la consolidări, sunt două sectoare, două porțiuni afectate de alunecări și se lucrează la ele, au fost probleme, chiar și în timpul lucrărilor s-au agravat alunecările. Termenul anunțat era până la finalul anului, dar având în vedere ultimele evoluții nu știu când va fi gata”, spune și Ovidiu Câmpean. Încă nu se știe la cât se vor ridica și costurile suplimentare impuse de lucrările de consolidare, până când drumul va fi efectiv terminat, iar imaginile nu arată o zonă tocmai primitoare pentru cei care ar dori să își stabilească afacerile în cele două clădiri noi.

Bugetul CREIC se ridică la aproape 69 de milioane de lei.

Bugetul TEAM este de aproape 50 de milioane de lei.

Galerie foto realizată de Dan Bodea

CREIC si TEAM 002W0A5827 Panorama 02W0A5715 02W0A5722 02W0A5729 02W0A5732 02W0A5743 02W0A5745 02W0A5750 02W0A5754 02W0A5759 02W0A5765 02W0A5770 02W0A5776 02W0A5781 02W0A5787 02W0A5808 02W0A5818 02W0A5821 02W0A5826 02W0A5836 02W0A5839 02W0A5841
<
>
Centrul Cultural Transilvania: ”lost in transit”

Unul dintre proiectele ”rătăcite” rămâne și Centrul Cultural Transilvania, care ar trebui să fie casa Filarmonicii Transilvania. În 2010 primăria organiza un concurs de soluții ambițios pentru acest obiectiv cultural important, iar în 2011 se semna și contractul pentru realizarea acestuia. ”În termen de maxim 6 luni de la data semnării acestui contract se va finaliza proiectul și apoi va fi organizată licitația de execuție pentru construirea Centrului Cultural Transilvania”, spuneau atunci reprezentanții municipalității. Nu s-a întâmplat însă așa, abia în noiembrie 2013 consilierii locali au aprobat indicatorii tehnico-economici ai obiectivului. Conform studiului de fezabilitate realizat de proiectantul Vaal Arhitectura S.R.L. valoarea estimată a ansamblului se ridică la 88 de milioane de lei, durata estimată de realizare a investiţiei fiind de 4 ani, finanţarea investiţiei realizându-se din bugetul local şi alte surse. Proiectul este gândit pentru terenul de 13.923 mp deținut de municipalitate pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 la numărul 106. Clădirea Sălii de Concerte este formată din corpul C, cu un regim de înălţime este de 4S + P + 8E amplasată central, fiind piesa principală a întregului ansamblu. Sala mare de concerte are o capacitate maximă de 1.650 locuri, iar sub această sală se va găsi sala mică de concerte de maximum 480 de locuri, cu foyerul deschis în Pasajul Muzicii.

Întregul ansamblu va fi în final compus din cinci clădiri cu funcţiuni distincte (Sediul Filarmonicii Transilvania, Clădirea Sălilor de Concerte, Clădirea artelor plastice şi dramaturgie, Sediul Academiei de muzică “Gheorghe Dima” şi un hotel de două sute unităţi de cazare), iar pe mai multe niveluri ale subsolului va fi amenajat un parking subteran cu o capacitate de circa 500 de maşini.

Au trecut aproape cinci ani de atunci, iar proiectul a rămas încă pe hârtie. În loc acolo a fost amenajată o parcare provizorie. În noiembrie 2017 s-a aprobat concesionarea lucrărilor pentru imobilul cu funcțiuni complexe, hotel sau clădire de birouri și atribuirea unui contract de achiziție publică pentru realizarea întregului ansamblu. ”Proiectul mare e împărțit în două, partea de filarmonică și partea de hotel sau clădire de birouri. Așteptăm investitorii pentru partea comercială și cu o parte din bani sperăm să punem începe lucrarea la sediul filarmonicii. Dar trebuie să obținem autorizația de construcție, e o licitație mare și îi vom da drumul numai după aceea ”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea.

Potrivit datelor comunicate de biroul de presă al primăriei acum se află în curs de verificare și aprobare caietul de sarcini privind concesionarea lucrărilor pentru realizarea și exploatarea clădirilor viitorului centru. În plus, acolo primăria a anunțat anul trecut că vrea să valorifice clădirea fostului centru militar zonal transformând-o într-o galerie de artă contemporană. ”Sunt în curs de elaborare serviciile de proiectare la obiectivul de investiţii Reabilitare – restaurare și extindere (mansardare) imobil pentru amenajare Galerie de artă contemporană. Valoarea totală decontată pentru obiectivul menționat este de 1.523.396,36 lei, din care 133.787,27 lei în anul 2017. Se vor demara procedurile de achiziție și se vor finaliza documentațiile tehnice de proiectare pentru realizarea lucrărilor la acest obiectiv. Pentru anul 2018 a fost alocată suma de 600.000 lei și credit de angajament 326.181 mii lei pentru acest obiectiv”, se arată în răspunsul primit de la primărie. Pe de altă parte, viceprimarul Dan Tarcea a precizat că pentru acest obiectiv încă „se așteaptă avizul de la monumente.

Postaţi un comentariu