Asociația Nuca, despre accesul câinilor în autobuze: „Prețul unei călătorii nu e un impediment, dar nu e corect ca un câine să fie taxat la fel ca o persoană, dar să aibă drepturi limitate”

Regulamentul urmează să fie aprobat săptămâna viitoare în ședința ordinară a Consiliului Local / Foto: Dan Bodea

Mult așteptatul regulament pentru câini a fost publicat în luna septembrie pe site-ul Primărie Cluj-Napoca. După ce perioada de consultare publică (11 – 21 septembrie) a trecut, Regulamentul privind deţinerea câinilor şi accesului persoanelor însoţite de câini în municipiul Cluj-Napoca şi Regulamentul de funcţionare a parcurilor publice pentru câini sunt cuprinse pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului local și urmează să fie aprobate (sau nu) miercuri, 14 octombrie.

Transilvania Reporter a solicitat un punct de vedere din partea asociațiilor din Cluj care se ocupă de problema câinilor referitor la acest regulament. Reprezentanții Asociației pentru protejarea animalelor Nuca au participat activ la redactarea regulamentului și ne vor povesti, în cele ce urmează cum au decurs lucrurile.

Citiți și: Avem regulament! Câinii vor putea circula cu mijloacele de transport în comun dacă stăpânul plătește un bilet în plus

De departe, cel mai dezbătut punct al regulamentului a fost accesul patrupedelor în mijloacele de transport în comun. În urma negocierilor, de la „accesul în CTP, în niciun caz!” s-a ajuns la accesul în mijloacele de transport n comun, CTP pe baza unui bilet.

Regulamentul, un hibrid de interese

„Vă rugăm să țineți cont de faptul că în grupul de lucru al primăriei nu am fost singuri și nu a depins doar de reprezentanții Asociației Nuca, forma finală propusă. În grupul de lucru au fost în principiu două tabere: cea a reprezentanților asociațiilor de profil și a deținătorilor și cea a reprezentanților mai multor servicii/instituții publice. Prin urmare, forma care este propusă pentru adoptare reprezintă un hibrid al intereselor ambelor părți într-o formă care după un an de negocieri și corecturi, reformulări, a obținut avizele necesare pentru a intra în dezbatere publică și pentru a ajunge pe mesele consilierilor.

Asociația noastră încearcă încă din 2011 să aducă un nou regulament local și am observat multă reticență a serviciilor și regiile locale subordonate primăriei. De cele mai multe ori ne-am lovit de refuzul (oficial sau neoficial) privind călătoria cu CTP însoțiți de câine. Au fost mai multe întâlniri și discuții, ultimele în cadrul ședințelor grupului de lucru de la primăriei. S-au adus diverse argumente mai mult ilogice, dar care reflectau o oponență destul de vehementă din partea regiei de transport, în special. Deoarece nu a depins doar de noi, în final a trebuit să ne dăm „ok-ul” și în privința biletului pentru cățelul care călătorește”, spun reprezentanții Asociației Nuca.

Aceștia au propus implementarea unor bilete cu preț special, la jumătate de preț pentru animalele de companie. Răspunsul primit a fost unul negativ.

„La fel, am cerut un loc anume cel puțin în unele tipuri de autobuze, trolee, tramvaie în care să se stea cu câinele. Ni s-a spus că anumite modele de vehicule își schimbă frecvent traseul și că dacă li se aduc mijloacelor de transport în comun anumite modificări acestea trebuie reautorizate RAR, ceea ce ar costa foarte mult, iar procedura ar fi una anevoioasă. Astfel, s-a ajuns la înțelegerea că noi, deținătorii, vom alege mijloacele de transport mai puțin aglomerate și vom sta pe cât posibil la distanță de restul călătorilor. Asta constituie mai mult un element de siguranță și confort fizic să spunem așa, pentru că cei care au o problemă cu oamenii care dețin câini sunt oricum iritați la simpla noastră vedere și îi deranjează existența noastră. Fiind deci o problemă de mentalitate pentru acei oameni nu prea avem ce face decât să ne comportăm cât mai civilizat și sperăm  ca în timp să înțeleagă singuri că un cățel e un animal de companie, o ființă curată, sănătoasă, educată și chiar un membru în tot mai multe familii clujene. Toți deținătorii care nu au mașini personale fie plătesc un taxi (uneori greu acceptă și taximetriștii) când trebuie să ajungă într-un anumit loc în oraș (de regulă la medicul veterinar) , fie se roagă de prieteni, rude să îi ajute cu transportul”, spun reprezentanții Nuca.

Conform regulamentului, câinii au voie să călătorească cu mijloacele de transport public (CTP) dacă stăpânul lor plătește un bilet în plus. Câinii de talie medie și mare vor fi ținuți în lesă și vor purta botniță, iar cei de de talie mică vor fi ținuți în lesă, în brațe, în cușcă sau în geantă de transport. Persoana însoțită de câini trebuie să aleagă „zona mai liberă a mijlocului de transport în comun și va evita orele de vârf și mijloacele de transport aglomerate”. Se consideră mijloc de transport neaglomerat acela care prin numărul călătorilor permite ținerea patrupedului la cel puțin 1 metru distanță de ceilalți călători. Conducătorul autovehiculului are dreptul să solicite persoanei însoțite de câine părăsirea mijlocului de transport în situația în care nu sunt respectate toate reglmentările legale, acesta fiind obligat să se conformeze.

„Nu vedem ca prețul unei călătorii să fie un impediment pentru un deținător, dar asta nu înseamnă că e corect să fie taxat la fel ca o persoană și totodată să aibă drepturi mult mai limitate. Nu este o condiție pe care o susținem neapărat, însă cum am spus mai sus, este rezultatul discuțiilor pornind de la accesul în CTP, în niciun caz!”, spun reprezentanții Asociației Nuca.

Aceștia susțin că după un an de la implementarea regulamentului, dacă nu vor fi incidente, vor reveni asupra discuțiilor cu privire la prețul biletului.

Un regulament doar pentru câini. Ce facem cu celelalte animale de companie? 

„Acest regulament privește deținerea și accesul câinilor, așa cum se specifică în titlu și reglementează problemele legate de aceștia. Dacă era după noi, atingeam mult mai multe aspecte. De exemplu protecția și bunăstarea pisicilor aflate la blocurile de locuințe, vânzarea/sacrificarea mieilor și a altor animale în piețele agroalimentare și multe altele.

Totuși, vom sugera primăriei ca după Art. 6, pct. 2. să se specifice că și alte animale de companie de talie mică pot fi transportate în genti speciale sau cuști de transport. Dacă e permis accesul cu câini de talie mare ar fi un pic stupid să nu permită și accesul cuiva cu o pisică, un papagal ori o  țestoasă, de exemplu”, spun aceștia.

Sănătatea câinilor, înainte de toate

Reprezentanții asociației sunt de acord ca patrupedele care nu au valoare chinologică să fie sterilizați/castrați. „Această obligație este deja prevăzută în legislația națională începând cu 2015. Este un lucru foarte bun. Asociația noastră a susținut înca din 2011 controlul reproducției canine care prevedea alternativ sterilizării și o formă de control a montelor și puilor născuți. Deoarece din lipsă de resurse autoritățile nu fac față să ucidă surplusul de câini și mai puțin să amendeze abandonul, probabil au ales sterilizarea obligatorie și atât. Sterilizarea a fost și va rămâne un foarte mare plus, în primul și în primul rând pentru sănătatea femelei și apoi pentru confortul stăpânului.

În cele din urmă  se poate vedea necesitatea sterilizării obligatorii într-o țară în care se abandonează anual cca un milion de câini (conform datelor FNPA). Cu siguranță sunt și stăpâni responsabili, însă legile se dau atunci când există o problemă grava, la nivel național, de iresponsabilitate a deținătorilor, și excepțiile prea puține intră și ele sub incidența lor. Cu toate acestea și stăpânul responsabil ar putea afla cu puțin interes părerea mai multor veterinari și experiențele altor stăpâni referitor la sterilizare. Sterilizarea a fost în ultimii ani foarte promovată pentru avantajul social pe care îl aduce (reducerea numărului de câini nedoriți și implicit a abandonului) și s-a omis cel mai important avantaj al acestei intervenții: sănătatea cățelului. Noi, ne-am sterilizat cățeii înainte de Legea 258/2013 tocmai pentru că în urma experiențelor și a numeroaselor păreri medicale cerute ne-am convins că este cel mai sănătos să fie sterilizați”, spun aceștia.

Citiți și: Regulamentul câinilor „mușcat” de contestatari. Emil Boc: „Recunosc, regulamentul nu este foarte modern. Facem altul

Regulamentul poate fi vizualizat aici.


Publicitate

Postaţi un comentariu