Mihai Racu, vicepreşedintele UAR Cluj: Benzile pentru autobuze trebuie extinse

Amenajarea noii benzi dedicate autobuzelor pe axa est-vest dinspre Mărăşti spre centru, care va deveni realitate de la 1 septembrie, va aduce  numeroase beneficii, crede arhitectul Mihai Racu, vicepreşedintele Uniunii Arhitecţilor din România, Filiala Cluj. Mai mult, acesta este de părere că primăria ar trebui să fie şi mai „îndrăzneaţă” şi să continue aceste benzi chiar în cartiere şi spre punctul cel mai fierbinte al traficului auto, intrarea-ieşirea spre Floreşti.

–  Cum apreciaţi acest proiect al noii benzi pentru autobuze?

–  Ideea e foarte bună. Momentan, dacă ţin bine minte, viteza transportului în comun este în Cluj undeva la 17,5 km./oră, care e ceva mai mare decât la Bucureşti, unde e 13 km./oră. Am văzut la un moment dat nişte analize care arătau că 400 de autobuze care ar merge cu 30 de km./oră ar oferi servicii mai bune decât 1.000 de autobuze care circulă cu 13 km./oră. Dacă am pondera chestia asta la Cluj, undeva la 550 de autobuze, deci un parc auto mai mic, ar putea oferi aceleaşi servicii ca 1.000 care stau în trafic după alte maşini. Deci acele autobuze mai puţine, care merg mai repede, pot face mai multe curse. În plus, autobuzele sunt foarte scumpe, dar marcatul unei benzi pentru autobuze costă câteva găleţi de vopsea.

 Vor fi însă multe implicaţii pentru traficul general.

– Da, dar trebuie să pornim de la realitate. Clujul are nişte străzi şi are un număr de maşini şi un trafic care cresc. E clar că nu mai putem lăţi străzile astea mai mult numai dacă ne apucăm să demolăm centrul, ceea ce ar fi absurd, nu putem distruge oraşul ca să facem autostradă pe centru cu şase benzi pe sens. Atunci trebuie să gândim un pic lucrurile altfel şi să căutăm altfel de soluţii.

Ce s-a constatat de-a lungul anilor prin tot felul de studii este că, dacă apar nişte locuri de parcare în plus într-o zonă sau dacă se mai adaugă o bandă în plus pentru maşini, automat mai mulţi şoferi îşi plănuiesc rutele în oraş cu maşina, nu cu autobuzul sau pe jos. Este şi reversul principiului, care arată că, dacă se îngustează străzile sau dispar locurile de parcare din zonele foarte aglomerate, mai mulţi şoferi vor fi nevoiţi să vină cu autobuzul. Într-un autobuz urcă 80 de persoane, care altfel ar fi în maşinile cu 1-2 pasageri pe care le vedem azi pe stradă, bară la bară, la orele 16-17. Deci dintr-o dată eliberăm foarte mult din şosea. Dacă am calcula cât ocupă 2.000 de maşini pe stradă, iar acei oameni ar putea fi transportaţi în câteva autobuze, străzile ar fi libere. Deci ideea cu benzile dedicate e una foarte bună.

– Cum îi convingem însă pe şoferi de beneficii?

–  Le vor vedea ei singuri. În plus, Poliţia locală ar trebui să aibă o politică a amenzilor mai riguroasă pentru cei care parchează ilegal pe trotuare, pe benzi de circulaţie, pe pistele de biciclete, în centru sau cartierele mari. De asemenea, o reducere a locurilor de parcare din zonele centrale ar forţa oamenii să vadă că pot merge cu autobuzul şi surpriza ar fi că poate ar ajunge şi mai repede. Asta înseamnă că şi autobuzele trebuie să fie curate şi să ofere condiţii bune, dar din fericire, în ultima vreme la Cluj se cumpără autobuze noi cu dotări corespunzătoare.

– Care sunt minusurile proiectului propus de primărie? Aţi avea de propus modificări?

–  Anul trecut, când au făcut banda din zona tribunalului am zis că e de fapt o semi măsură, pentru că nu asigură un traseu suficient de continuu, distanţa e mică şi autobuzele nu apucă să recupereze mult din întârzierile provocate de statul în trafic. Distanţa aceasta, pe axa est-vest, e mai mare şi se vor vedea efectele mai bine. Am văzut nişte date din ultimii ani ale CTP-ului, care arată că durata de deplasare dinspre Mănăştur spre Mărăşti este cu cel puţin 15 minute mai scurtă decât în sens invers. De ce? Pentru că de la primărie până la BRD e bandă dedicată transportului în comun şi acolo autobuzele câştigă foarte mult.

Faţă de propunerea prezentată de cei de la primărie, eu aş prelungi banda dedicată până în centrele de cartiere mari, deci până la Piaţa Mărăşti sau chiar până la Iulius mall, respectiv până la Big în Mănăştur, dacă nu chiar până la intrarea dinspre Floreşti. Aici ar mai fi o variantă, măcar pe anumite intervale orare, la orele de vârf, înspre Floreşti, pentru că acolo problema e cea mai dură, aproape 20.000 de maşini care intră zilnic din direcţia respectivă. O bandă dedicată care să asigure de la 7 dimineaţa la 10, intervalul de ore de vârf, acces spre centru, respectiv între 4 şi 6 după masa bandă de autobuze spre Floreşti, chiar reversibilă şi semnalizată cumva ca să nu încurce traficul în restul zilei.

Dacă ar fi să fac un reproş la cum se fac benzile, e că întotdeauna se fac luându-se din spaţiul dedicat pietonilor. O mare parte a trotuarelor din Cluj nu răspund cerinţelor minimale de accesabilitate urbană. Or, de fiecare dată când s-au făcut aceste benzi s-a luat din trotuare. De exemplu, acum s-a tăiat din trotuarul din jurul Catedralei Ortodoxe pentru a lărgi şoseaua, dar cei care coboară din autobuze trebuie să aibă trotuare pentru a ajunge unde vor. Ar trebui să se echilibreze, luând de la trafic nu de la pietoni. Nu trebuie să mărim suprafaţa de asfalt. Acesta e minusul din punctul meu de vedere, dar de fapt, toate proiectele sau temele de proiectare lansate de primărie sunt cu precizarea „fără să se afecteze infrastructura rutieră”. Deci benzi de autobuze, dar fără să tăiem din benzile auto.

– Cum vi se pare soluţia finală prezentată, de întrerupere a benzii de autobuze între Sora şi Regele Ferdinand şi renunţarea la interzicerea virajului la dreapta?

– Asta e un semi compromis, pentru că nu prea ai avea de ce să faci viraj la dreapta pe Ferdinand, dacă e să te uiţi puţin pe hartă. Cei care au solicitat asta sunt doar cei câţiva care au ca punct de pornire segmentul de Bulevard 21 Decembrie de după Prefectură şi vor să o ia la dreapta spre gară. Ceilalţi, care vin de mai departe din Mărăşti, pot să intre pe Cuza Vodă şi prin Piaţa Mihai Viteazul. Virajul la dreapta interzis, cum era propus iniţial, ar mai fi scos din traficul de tranzit din centru. Struţo cămila asta poate va funcţiona numai o vreme, şi când vor avea mai mult curaj să îşi asume să oprească virajul la dreapta, probabil o să o facă.

– Înfiinţarea noii benzi vine şi cu desfiinţarea a peste 100 de locuri de parcare de pe bulevard. Care credeţi că va fi efectul?

– În prezent sunt în vigoare unele reglementări care impun un număr minim de parcări la clădirile de pe centru şi acum a început o dezbatere la primărie dacă nu putem renunţa la ideea de a solicita locuri de parcare la clădirile noi. De ce? Pentru că, în aceeaşi notă cu ce spuneam mai devreme, dacă există un loc de parcare acolo o să vină o maşină şi vine la ore de vârf. La fel mi s-a părut o decizie greşită parcarea din spatele bisericii Sfântul Mihail. Acolo a fost un concurs de arhitectură câştigat cu un proiect care eu zic că este foarte bun. Şi care de abia acum reuşim să vedem cum arată, piaţa parţial pietonalizată. Partea din spatele bisericii trebuia să aibă, din câte ţin minte, un punct de informare turistică şi în rest să fie pietonală. Deşi proiectul există de prin 2007, acum câţiva ani primăria s-a gândit să amenajeze aici o parcare cu 100 şi ceva de locuri de parcare, care ce a făcut, le-a mai zis câtorva sute de clujeni că pot trece pe acolo şi să parcheze, generând trafic pe toate străzile din jur. Cred că parcarea respectivă trebuie să dispar, şi la fel şi cât mai multe din locurile de parcare din centru. Şi să rămână un necesar minim de locuri de parcare, care să permită celor cu aprovizionarea sau servicii de curierat să aibă acces, sau cei care vin să plătească o factură, opresc în faţa băncii, rezolvă şi au plecat mai departe. Dar zona centrală, care e sufocată, nu ar trebui să devină sau să rămână loc de parcare pentru cei care lucrează în centru, vin dimineaţa, ocupă un loc şi stau până seara, pentru că, în logica asta, o să avem nevoie de un loc de parcare acasă, un loc la birou, un loc de parcare la magazin, un loc de parcare unde ieşim seara în oraş. Ori la 200.000 de maşini câte are acum Clujul nu putem să ne gândim la scenarii de acest gen şi chiar şi şoferii înţeleg asta, trebuie să limităm utilizarea maşinii.

Citiţi şi Noua bandă dedicată autobuzelor va fi gata până în 1 septembrie


Publicitate

Postaţi un comentariu