Noua bandă dedicată autobuzelor va fi gata până în 1 septembrie
Transportul în comun va avea o nouă bandă dedicată, dinspre Mărăști spre centru, adică de la intersecția Bulevardului 21 Decembrie cu strada Buftea, până la sediul primăriei, respectiv intersecția Memorandumului cu strada Emil Isac. Aceasta este promisiunea făcută astăzi de primarul Emil Boc la dezbaterea publică organizată de primărie referitor la soluțiile de trafic propuse de comisia de specialitate pe tema înființării acestei noi benzi speciale pentru transportul în comun.
La dezbatere au fost prezenți foarte puțini clujeni, probabil și din cauza orei mai puțin convenabile la care a fost programată, ora 16.00. Astfel că luările de cuvânt, după prezentarea realizată de reprezentanții municipalității, s-au putut număra pe degete, dezbaterea încheindu-se după circa o oră și jumătate.
„Dorim să prezentăm opiniei publice concluziile la care a ajuns comisia de circulație după trei întâlniri pe această temă. Dacă apar propuneri care pot îmbunătăți soluția propusă ele vor fi luate în considerare. Mă bucur să spun de la început că la unul din punctele cele mai discutate, intersecția Bulevardului 21 Decembrie cu Regele Ferdinand unde în soluția inițială se propunea interzicerea virajului la dreapta pentru traficul general, comisia a venit cu o soluție nouă care să fluidizeze transportul în comun și care în același timp să dea și o anumită satisfacție pentru ceilalți conducători auto, care ne-au cerut să renunțăm la această soluție”, a precizat în deschiderea dezbaterii primarul Emil Boc.
Șefa Serviciului circulație din cadrul primăriei, Mirela Mărincean a prezentat apoi pe larg noua soluție de trafic propusă pe axa est vest. „Pe tronsonul analizat, prima analiză fiiind în luna martie, noi am primit mai multe propuneri și sugestii și am dezvoltat asceastă nouă soluție. Cele mai multe opinii s-au legat de interzicerea virajului la dreapta pe Regele Ferdinand, iar această variantă a fost înlocuită cu o reorganizare a semaforului de la Sora pentru a se permite în continuare virajul la dreapta pentru toți șoferii”, a spus aceasta.
Ce schimbări vor fi
Principalele modificări pe care le aduce amenajarea benzii 1 ca bandă dedicată transportului în comun pe sensul de mers Mărăști – Centru sunt următoarele:
- la intersecția Bulevardului 21 Decembrie 1989 cu strada Paris va fi interzis virajul la dreapta;
- la intersecția aceluiași bulevard cu strada Joliot Curie se interzice de asemenea virajul la dreapta. De asemenea aici vor fi desfiiințate 27 de locuri de parcare din această zonă, de pe bulevard și vor fi amenajate 28 de locuri de parcare pe strada Joliot Curie, care devine o stradă cu sens unic, ieșirea de pe ea în Bulevardul 21 Decembrie fiind în continuare permisă.
Pe de altă parte, circulația va rămâne la fel la intersecția cu strada Constanța unde va fi în continuare permis virajul la dreapta, dar șoferii vor ține cont că banda 1 este dedicată autobuzelor. De asemenea, în Piața Avram Iancu și la intersecția cu strada Cuza Vodă nu se vor produce modificări. Nu suferă schimbări nici organizarea traficului la intersecția străzii memorandumului cu strada Emil Isac.
Punctul cel mai complicat al noii benzi rămâne însă zona Sora. Aici vor fi două semafoare din care unul este dedicat autobuzelor. „Prima dată va pleca de la semafor autobuzul și apoi restul mașinilor, practic aici între Sora și intersecția cu Regele Ferdinand se întrerupe fizic banda specială pentru autobuze. Pentru că permiterea virajului la dreapta pe Regele Ferdinand a fost una din cele mai cerute soluții din partea publicului, aceasta a fost unica soluție pe care am putut-o găsi pentru acest segment”, a explicat Mirela Mărincean.
Traficul din vara lui 2017 la nivelul maximului celui din 2013
Pentru a propune soluția finală privind implementarea noii benzi pentru transportul în comun s-au făcut măsuratori suplimentare ale traficului în perioada 17-22 iunie. „Am ținut cont de redeschiderea Podului Traian pentru circulație dar și de faptul că e vacanță și perioadă de concedii. Oricum datele sunt îngrijorătoare pentru că în perioada de vară când în mod normal ar trebui să fie mai liber suntem în 2017 la nivelul traficului maxim atins în 2013”, a spus primarul Emil Boc.
Acesta a precizat și că implementarea noii benzi presupune desființarea unui număr minim de locuri de parcare, oferindu-se în schimb alternative. „Pe tot tronsonul studiat dispar 132 de locuri de parcare de pe bulevard, dar în schimb se creează 28 de locuri pe Joliot Curie și este pusă la dispoziția oamenilor platforma cu 228 de locuri de pe strada Năvodari, adică un total de 256 de locuri. Am încercat în acest fel să oferim oamenilor o alternativă la această problemă sensibilă a locurilor de parcare”, a adăugat primarul.
Acesta a promis că implementarea noii soluții de trafic se va realiza până la 1 septembrie. „Consider că transportul în comun trebuie prioritizat în Cluj-Napoca. benzile dedicate vor putea fi folosite și de bicicliști. În primă fază nu vor putea fi folosite de taximetriști. Deși eu am dorit acest lucru, am ascultat părerea specialiștilor care au spus că în primă fază este bine să lăsăm oamenii să se obișnuiască cu aceste schimbări. Dorim ca până la sfârșitul lui august, adică cu 2 săptămâni înainte de începerea școlii să fie implementată această soluție de trafic”, a spus Boc.
În 3 ani traficul a crescut cu 40%
Participanții la dezbatere au pus câteva întrebări referitoare la soluția prezentată de primărie, dar nu au avut propuneri de modificare a acesteia. „Ne bucurăm de benzile pentru transportul în comun, păcat că se fac cumva cu jumătate de măsură. Cred că ideea e de a atrage oamenii spre a circula cu autobuzul, adică omul să vadă că autobuzul ajunge mult mai repede și merită să renunțe la mașina proprie”, a spus Radu Mititean, președintele Clubului de Cicloturism Napoca.
„Există a tendință sesizabilă din datele pe care le are primăria privind orientarea oamenilor către transportul în comun, pentru că altfel este frumos să vorbim despre prioritizarea sa și atât. Câte mașini sunt înmatriculate în oraș, și câte înmatriculate în alte zone sunt în Cluj-Napoca. E clar că orașul acesta atrage ca un magnet oameni din toate zonele țării”, a pus Iosif Pop, din partea Consiliului Civic Local.
„În oraș avem înmatriculate 146.000 de mașini, despre celelalte nu putem avea date. Cert este că din măsurătorile noastre traficul a crescut cam cu 40% în ultimii 3 ani”, a precizat șeful Poliției Locale, Marcel Bonțidean.
„Eu vreau să vă felicit pentru această inițiativă și spun că trebuie chiar să mergem mai departe și să nu ne fie frică să ne gândim la un Cluj al anului 2040 fără mașini în centru”, a punctat un alt participant la dezbatere.
Pe de altă parte, directorul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca, Liviu Neag a spus că măsurătorile de pe banda din Piața Ștefan cel Mare referitoare la reducerea timpului de deplasare a autobuzelor sunt foarte încurajatoare. „Pe cei 600 de metri cât are acea bandă se câștigă ca timp 15-20%, e foarte important pentru noi. Este clar că pe porțiunea de 1,6 km a Bulervardului 21 Decembrie pe care se va face această nouă bandă se va câștiga și mai mult timp. Dar măsurători concrete vom face în septembrie. Oricum ne dorim să creștem calitatea transportului în comun pentru clujeni și facem acest lucru inclusiv prin faptul că în acest an parcul auto va fi considerabil reînnoit”, a spus Neag.
„Dacă pe acea porțiune de 600 de metri se câștigă acel timp, noi credem că merită să facem acest efort de a crea benzi dedicate pentru transportul în comun și pe tronsoane mai lungi”, a mai spus Boc.
Primarul Emil Boc a fost întrebat și dacă aceasta este o primă fază în extinderea benzilor dedicate transportului în comun. „Dat fiind rezultatele care s-au observat pe banda din Piața Ștefan cel Mare și pornind de la soluția aflată acum în dezbatere, se va face o extindere a acestor benzi și spre Mănăștur sau Grigorescu?”, a întrebat Cristian Toșa, un alt participant la dezbatere.
„Categoric da”, a spus primarul Emil Boc.
Banda specială pentru autobuze de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 și strada Memorandumului, axa Est-Vest, între intersecțiile cu străzile Petofi Sandor și Emil Isac va fi delimitată cu separatoare după modelul celei din Piața Ștefan cel Mare.