„Self-Portrait as Vincent Van Gogh” de Adrian Ghenie, achiziționată cu 2, 5 milioane de dolari la licitația Sotheby’s New York
Lucrarea „Self-Portrait as Vincent Van Gogh”, din 2012, a artistului român Adrian Ghenie a fost achiziționată miercuri seară la New York, în cadrul unei licitații la Casa Sotheby’s, cu suma de 2.590.000 de dolari, de opt ori valoarea estimată (200.000-300.000 dolari). Autoportretul a fost cumpărat de Yusaku Maezawa, om de afaceri și colecționar japonez. Tot el a achiziționat și lucrarea Chameleon, a lui Christopher Wool la prețul de 13.914.000 de dolari. Potrivit Sotheby’s, licitația de miercuri seară a totalizat suma de 242 milioane de dolari.
Recordul anului pentru Adrian Ghenie a fost înregistrat la începutul lunii februarie, tot la Casa de licitații Sotheby’s, în cadrul The Contemporary Art Evening Auction din Londra, după ce lucrarea sa intitulată „The Sunflowers in 1937” a fost cumpărată cu patru milioane de euro fiind estimată inițial la o valoare de 500.000-700.000 de euro.
De data aceasta evenimentul The Contemporary Art Evening Auction s-a desfășurat miercuri, 11 mai, la New York și a cuprins o colecție spectaculoasă de lucrări acoperind marile evoluții ale artei contemporane din ultimele șapte decenii. Licitația a pus la dispoziția colecționarilor de artă lucrări de artă din mișcarea Expresionism abstract, Pop art, Minimalism și Postmodernism. Printre artiștii care au avut lucrări în licitație au fost: Andy Warhol, Sturtevant, Rudolf Stingel, Peter Doig, Alexander Calder, Francis Bacon, Christopher Wool, Sam Francis, David Smith și alții.
Citiți și:
[stextbox id=”custom”]Adrian Ghenie, cel mai bine vândut pictor român contemporan, s-a născut la Baia Mare în 1977, iar în prezent trăiește și lucrează la Berlin. A absolvit, în 2001, Universitatea de Artă și Design din Cluj, iar în 2005, alături de Mihai Pop, a fondat la Cluj Galeria Plan B, un spațiu dedicat expunerii și cercetării artei contemporane. Din 2008, Plan B și-a deschis un sediu la Berlin. În 2014, tabloul „The Fake Rothko”, al artistului Adrian Ghenie, a fost vândut pentru 1.426.500 de lire sterline (1.778.422 de euro), la o licitaţie organizată de casa Sotheby’s din Londra. Din 2011 Adrian Ghenie s-a alăturat Galeriei Pace, cu sediul la New York, dar cu reprezentanțe în toată lumea, iar lucrările lui pot fi văzute în numeroase colecții publice precum: Hammer Museum, Los Angeles; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerp; SFMOMA; și S.M.A.K., Ghent.[/stextbox]
De la influenții Charles Darwin, Vincent van Gogh și Marcel Duchamp, la rău-famații Hitler, Lenin și Stalin, sau popularii Elvis, Stan Laurel și Oliver Hardy, Adrian Ghenie i-a pictat pe cei faimoși sau mai puțin faimoși. Dintre aceștia însă doar cu doi dintre ei s-a identificat personal: dintre lucrările lui Adrian Ghenie intitulate auto-portrete cele cu adevărat remarcabile aparțin unui mic grup de picturi centrate pe chipurile lui Darwin și Van Gogh. Aceste două figuri istorice, se precizează în catalogul licitației, formează pilonii structurali ai lucrărilor recente ale lui Ghenie. Având la bază unul dintre ultimele autoportrete ale pictorului olandez post-impresionist, (lucrare expusă la Musée d’Orsay, Paris) „Self Portrait as Vincent van Gogh” este un extraordinar compus artistic, istoric și personal. În această lucrare, Ghenie a imprimat adulația sa din copilărie față de maestrul olandez, inserând totodată implicațiile teoriei evoluționiste a lui Darwin. În 2015, Ghenie a abordat succint acest dialog pentru expoziția sa din cadrul Bienalei de Artă de la Veneția. Printre picturile care l-au reprezentat pe Darwin, Hitler sau a imaginilor care evocau momentul arderii cărților de naziști și Expoziția Degenerate Art din 1937, lucrarea „Self Portrait as Vincent van Gogh” a fost un punct de referință al show-ului expozițional.
În copilărie, artistul era captivat de seria Sunflowers a lui Van Gogh și fascinat de povestea de viață a marelui artist. Sursa inspirației sale datează în cazul lui Adrian Ghenie din copilărie când a intrat în contact cu un articol intitulat ‘The Tragic Life of Vincent van Gogh’, care a suplinit pentru mult timp lipsa albumelor de artă din casa viitorului artist. Întâlnirea lui Adrian Ghenie cu autoportretul artistului olandez din Musée d’Orsay din Paris a venit abia în 1998.