Responsabilii cu respectarea protocoalelor COVID în Clujul festivalurilor: “Credem în aceste măsuri pentru că sunt singurele arme pe care le avem”

Foto: Dan Bodea

Unul după altul, festivalurile Clujului atrag mii și zeci de mii de participanți în această perioadă și seria evenimentelor nu pare să se oprească prea curând. După un TIFF , organizat la sfârșit de iulie, după un Electric Castle_Special desfășurat pe durata a zece zile atât la sat, cât și „la oraș”, festivalul Zilele Culturale Maghiare se află în plină desfășurare. Urmează Jazz in the Park la început de septembrie, UNTOLD, imediat după și Festivalul Internațional de Carte Transilvania.

Toate evenimentele, în funcție de specificul lor, sunt supuse reglementărilor impuse de autorități și, la nivel organizatoric, există persoane special desemnate să se ocupe de respectarea măsurilor sanitare. Festivalul Electric Castle_Special a avut chiar un „director COVID” în persoana lui Andrei Bonțidean, care s-a ocupat cu implementarea protocolului COVID în cadrul festivalului.

La rândul său, Mugur Urian este coordonator pe domeniul stațiilor de urgență în cadrul Zilelor Culturale Maghiare din Cluj, deși înainte de pandemie se ocupa de implementarea măsurilor ISU. Adaptarea a venit “de nevoie” și nu a fost deloc simplă.

Foto: Dan Bodea

Festivalul Zilele Culturale Maghiare a adus 280 de evenimente și programe desfășurate în 60 de locuri din oraș, fiecare cu restricții și condiții adaptate contextului actual.

„Măsurile au fost luate în funcție de tipul de eveniment pe care îl avem. Una este un eveniment cu scenă, eveniment cu degustare de vinuri pe strada Potaissa, sau formații care dansează în Piața Unirii, respectiv concerte la Muzeul de Artă și alta e târg sau expoziție. Dacă la evenimente avem nevoie de o suprafață minimă pe care să i-o asigurăm unui participant, după lege, la târguri și expoziții nu se cere acest lucru. Pentru a ajuta meșteșugarii, am preferat să îi spunem târg și să nu limităm numărul de oameni. L-am lăsat deschis pentru public, dar am luat măsuri în ceea ce îi privește pe meșteșugari.

Fiecare expozant s-a înregistrat cu numărul de persoane pe care îl va avea la stand. În proporție de 80%, acești oameni sunt vaccinați. Restul de 20% nu au dorit să se vaccineze și e dreptul lor. Pentru aceștia am deschis un punct zilnic de testare la Liceul Teoretic Báthory István, unde se pot testa, pe banii lor, cei care nu sunt vaccinați. Testul e valabil 24 de ore. Personal, ieri după-masă am făcut verificări și cei mai mulți erau testați. Astăzi și în fiecare zi, vor fi verificați din nou de Poliția Locală și de efectivul nostru de securitate. Am procedat așa pentru a menține sistemul acesta de târg și de expoziție cu vânzare”, a explicat pentru Transilvania Reporter, Mugur Urian, coordonator COVID la Zilele Culturale Maghiare.

Foto: Dan Bodea

În rest, măsurile sunt cele trecute în ordinul comun al Ministrului Culturii cu Ministrul Sănătății privind desfășurarea evenimentelor în pandemie, respectiv mască și număr limitat de persoane. La câțiva pași de strada Mihail Kogălniceanu, strada Potaissa a fost transformată în Strada Vinului, iar accesul se face restrictiv.

De altfel, pentru a participa la evenimentele din Piața Unirii, de pe Strada Vinului, din Curtea Muzeului de Artă, din Curtea Colegiului Reformat și din Grădina cu ruine a Bisericii Reformate, participanții cu vârsta peste 16 ani trebuie să prezinte una dintre următoarele dovezi: certificat de vaccinare EU Green, care să ateste finalizarea schemei complete de vaccinare cu cel puțin 10 zile în urmă; test negativ PCR nu mai vechi de 72 de ore; test negativ antigen nu mai vechi de 24 ore; certificat medical care atestă infectarea cu SARS-CoV-2 emis cu 15-180 de zile înainte.

„Pe strada Potaissa, spațiul nu ne permite să lăsăm foarte multă lume. Sincer vă spun, strada Potaissa nu este cea mai fericită locație pentru astfel de evenimente și aș fi preferat să fie o zonă de tranzit nu de degustare. Dar așa s-a convenit și atunci la intrare avem punct de verificare COVID-19.

De asemenea, la fiecare capăt al străzii Kogălniceanu avem efective de securitate care pot dirija populația în cazul în care vor fi aglomerări de persoane. Deocamdată nu a fost cazul și fluxul a funcționat normal până seara. Dacă e nevoie avem trei oameni de security acolo, două patrule din Piața Unirii, plus o patrulă a Poliției Locale, cu care, dacă e nevoie, închidem fluxul și apelăm la formula doi intrați, doi ieșiți”, a mai explicat Mugur Urian.

Foto: Dan Bodea

Voluntarii festivalului sunt vaccinați în proporție de 95%, restul fiind testați și ei ca și meșteșugarii, la același centru.

„Vineri, vom avea în jur de 1.500 de scaune care vor fi așezate în Piața Unirii și vom merge pe sistemul câte două lipite pentru cei care vin în cuplu la spectacole. Am preferat sistemul de două scaune cu distanță de un metru între următorul scaun, astfel încât să respectăm distanța legală. Între rânduri avem o jumătate de metru. În absolut toate locațiile, înainte de deschiderea unui eveniment, scaunele și suprafețele sunt dezinfectate. Paharele pe care le folosim sunt ori de unică folosință, ori în cazul degustărilor de vin, pot fi date participanților pentru păstrare. La Opera Maghiară, la deschidere, deși este specificat în lege că participanții pot intra fără mască până la 70% din capacitatea sălii, organizatorii au cerut participanților dovada vaccinării sau a testării, pentru mai multă siguranță”, a mai spus Mugur Urian, coordonator COVID la Zilele Culturale Maghiare.

Toate locațiile au avizul DSP-ului în ceea ce privește organizarea evenimentelor, iar măsurile sunt luate după consultarea cu Direcția de Sănătate Publică a Județului Cluj. Chiar dacă au existat prevederi legale, dialogul cu reprezentanții locali este la fel de important.

„E o mare responsabilitate această nouă parte a profesiei mele și aș vrea să nu trebuiască să o repet mult timp de acum înainte. Eu am fost responsabil și de primele evenimente în pandemie, cu 500 de participanți, când oamenii stăteau pe scaun, cu mască și se uitau la o scenă. Nu era foarte normal. Nu e același vibe, nu e aceeași atmosferă. Dar eu cred în aceste măsuri pentru că sunt singurele arme pe care le avem. Testarea, cea mai importantă, respectiv purtarea măștii, distanțare, dezinfectare. Pe acestea încercăm să le impunem cât se poate de mult”.

Mugur Urian a mai fost responsabil cu implementarea măsurilor COVID la evenimentul Nostalgia de la Sala Polivalentă din Cluj, unde au intrat exclusiv persoanele vaccinate, sau care au făcut dovada testării.

„Nici pe domnii de la Jandarmerie nu i-am lăsat fără adeverințe de vaccinare sau testare. Lumea stătea fără mască înăuntru și riscul era foarte mare.

Urmează acum UNTOLD și va fi mult mai complicat. Sperăm să vedem participanți responsabili care nu își dau burgerul sau paharul de bere de la unul la altul. Sunt foarte multe discuții pe tema asta. Încă nu știm cât de des vor trebui dezinfectate toaletele, pentru că nu poți chiar după fiecare om să dezinfectezi, vor fi zeci de mii. Dar la ce interval, care ar fi optimul, încă discutăm?. Cei care suntem în organizare și acolo intrăm doar vaccinați, pentru că vom fi printre participanți și nu putem să riscăm. Am și eu copil acasă și vă dați seama că e riscant să stau nevaccinat printre zeci de mii de oameni. Plus că vârsta nu mă avantajează, fiind în categorie de risc. Porți și mască, dar să stai 4-5 zile între zeci de mii de oameni reprezintă un risc în contextul pandemiei”, a explicat Mugur Urian.

Foto: Dan Bodea

La rândul său, Andrei Bonțidean, de la Serviciul de Ambulanta Dey Security, s-a ocupat cu implementarea protocolului COVID în cadrul festivalului și a coordonat atât la Bonțida, cât și în Cluj-Napoca tot ce înseamnă măsură de siguranță anti-COVID. A fost primul mare eveniment pe care l-a coordonat din acest punct de vedere în pandemie.

„Ne-am asigurat să se respecte întocmai fiecare măsură impusă de lege și nu au fost probleme. A fost o sarcină foarte grea și a venit cu o responsabilitate foarte mare. De aceea au și ales organizatorii să existe o persoană special desemnată cu acest rol.

În Cluj-Napoca, cele mai mari probleme l-au ridicat porțile de acces și fluxul mare de oameni. A trebuit să avem grijă să se păstreze distanțarea, că se respectă regulile privind adeverințele de vaccinare sau testare. Din fericire, cu oamenii din interior, pe partea de organizare, nu au existat probleme. Lumea a fost receptivă și corectă. Mă așteptam să fie probleme, din experiența anterioară, dar nu a fost așa. Postul meu a fost respectat și mi-a plăcut că fiecare își știa locul. Eu nu îi învățam pe colegii de la tehnic unde să își pună scena, ei nu mă învățau pe mine cum să fac controale. La asemenea nivel, ai nevoie de o coordonare cât mai perfectă. Fiecare trebuie să își cunoască locul.

A trebuit să muncesc enorm de mult pe protocoalele sanitare care țin de organizarea evenimentelor. În festival, am fost obligați să avem și reguli interne. Inclusiv chestiuni legate de dezinfectarea vestiarelor artiștilor, a toaletelor. Și pentru asta e nevoie de un director medical. Am avut în jur de 9 colegi de la noi din firmă care m-au ajutat în fiecare zi. Noi suntem un serviciu de ambulanță privat, acreditat. Foarte mult timp, în pandemie, ne-am oferit serviciile gratuit pentru transportarea pacienților COVID și eram la curent cu anumite protocoale. Acesta a fost marele nostru avantaj”, a precizat Andrei Bonțidean pentru Transilvania Reporter.

Distribuie:

Postaţi un comentariu