Balerina Simona Noja, în mijlocul scandalului de la Academia de balet din Viena: S-a acționat prea târziu, s-a așteptat prea mult

Foto arhivă: Dan Bodea

La sfârșitul lunii decembrie a anului trecut, Opera de Stat din Viena a lăsat-o fără responsabilități pe Simona Noja-Nebyla, directoarea Academiei de Balet, la doar câteva zile după ce o comisie independentă a stabilit prin intermediul unui raport că academia ar fi recurs la metode abuzive de instruire a elevilor săi. Cu toate acestea, Simona Noja-Nebyla figurează încă pe site-ul prestigioasei instituții ca „managing director”, alături de directorul artistic Manuel Legris.

Simona Noja-Nebyla este de mai mulți ani activă în lumea baletului, la început ca și elevă, apoi, timp de 21 de ani, cu peste 2000 de spectacole prezentate pe toate scenele mari ale lumii ca primbalerină, laureată cu premii la concursuri internaționale de balet, distinsă în doua rânduri cu importante ordine ale Statului român, precum și cu o înaltă distincție a Statului austriac- „Das Österreichische Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst I. Klasse“. Din 2018 este doctorandă a Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca Romania, pregătind teza de doctorat în limba română, care va fi publicată concomitent și în limbile germană si engleză, pe tema educației tânărului balerin: “Modele teoretice și practice în formarea și afirmarea personalității creatoare a balerinului”. Originară din Huedin, județul Cluj, este cetățean austriac, soție și mamă a doi copii și de 10 ani a condus Academia de balet a Operei de Stat din Viena.

În primele zile ale lunii ianuarie 2020, Simona Noja-Nebyla a transmis pe pagina personală de Facebook clarificări referitoare la actualul scandal de la Academia de balet a Operei de Stat din Viena:

Potrivit publicației The New York Times, comisia instituită de guvernul austriac a stabilit că Academia de Balet condusă de balerina Simona Noja-Nebyla nu a acordat suficientă îngrijire medicală și terapeutică elevilor. Comisia a fost înființată în luna aprilie a anului 2019 în urma acuzațiilor de abuz fizic și mental aduse în atenția publică de ziarul austriac Falter. Conform publicației, unii dintre elevii academiei ar fi fost loviți, îmbrânciți, zgâriați până la sânge, trași de păr și supuși unor comentarii umilitoare despre corpurile lor. Nu au primit niciun fel de susținere psihologică sau nutrițională și mulți dintre ei se confruntau cu bulimie sau anorexie.

Șefa comisiei care a publicat raportul, Susanne Reindl-Krauskopf, a precizat că din investigație a reieșit că elevii nu sunt suficient protejați în fața discriminării, a neglijenței și a efectelor medicale negative. Comisia formată din trei membri a realizat 16 audieri și a intervievat 24 de persoane.

Mărturii 

Doi foști studenți ai academiei au mai precizat pentru The New York Times că au fost atât victime cât și martori ai abuzurilor. Unul dintre aceștia, Luisa Solowjowa a declarat că mulți tineri au renunțat la visul de a dansa, așa cum a făcut-o și ea, după ce unul dintre profesori ar fi lovit-o. Raportul comisiei include mai multe exemple privind modul în care erau tratați elevii Academiei de balet, inclusiv remarci umilitoare despre aspectul lor fizic sau încurajări să se apuce de fumat pentru a pierde în greutate.

Scandalul este doar unul din multele care vizează lumea baletului în ultimii ani. De menționat sunt cazurile de hărțuire sexuală de la Baletul din New York, sau de la Opera din Paris. Acesta este însă primul scandal major care implică copii. Academia de Balet a Operei din Viena este recunoscută în toată lumea și își are originile în anul 1771. Potrivit comunicatului de presă emis de Opera din Viena, academia are 136 de elevi, majoritatea din afara Austriei.

În luna decembrie, reprezentanții Operei din Viena au precizat că în timpul anului au fost luate mai multe măsuri pentru remedierea situației. A fost redus numărul reprezentațiilor în cazul elevilor, a fost introdus un curs despre nutriție și imagine corporală și au fost angajați psihologi. Comisia care a întocmit raportul a recunoscut schimbările, însă a precizat că acestea nu au fost motivate de dorința de a asigura starea de bine a copiilor înscriși în academie. Comisia a solicitat acțiuni ulterioare care să aducă instituția la cerințele secolului XXI.

Vinovați

Dominique Meyer, directorul Operei din Viena, declara în luna aprilie a anului 2019 că profesoara care ar fi principala cauzatoare a abuzurilor a fost avertizată în urmă cu doi ani și destituită din funcție în ianuarie 2019. Un al doilea profesor a fost acuzat de abuz sexual de către un elev și suspendat în cursul investigației procurorilor din Viena. Jolantha Seyfried, fostă directoare a academiei, vorbea în urmă cu câteva luni reporterilor austrieci despre mentalitatea sclavagistă din interiorul instituției, spunând că elevii erau priviți ca „marfă”.

În luna aprilie a anului 2019, conform Associated Press, Simona Noja-Nebyla declara în fața reporterilor austrieci: „Am reacționat prea târziu, am așteptat prea mult”.

Urmări

Sharon Booth, fostă profesoară a academiei a precizat pentru The New York Times că schimbările aduse în conducerea academiei sunt binevenite, inclusiv destituirea Simonei Noja-Nebyla. Este o ocazie foarte mare pentru ca sistemul să fie reînnoit, a spus Sharon Booth. Alte academii de balet, precum Baletul Regal Britanic, au introdus deja astfel de măsuri pentru protejarea elevilor, de ani de zile deja.

Deocamdată, direcția artistică a Academiei de Balet va fi responsabilitatea exclusivă a direcției Operei de Stat din Viena, iar directorul artistic anterior, Manuel Legris, rămâne directorul Baletului de Stat din Viena. Până când un nou șef al Academiei de balet este numit de conducerea Operei de Stat în septembrie 2020, Simone Wohinz, director comercial al Baletului de stat din Viena, va prelua conducerea executivă în mod provizoriu.

DECLARAȚIA SIMONEI NOJA-NEBYLA
referitoare la actualul scandal de la Academia de balet a Operei de Stat din Viena (1.01.2020)

I. Preambul

Sunt de mai mulți ani activă în lumea baletului, la început ca și elevă, apoi, timp de 21 de ani, cu peste 2000 de spectacole prezentate pe toate scenele mari ale lumii ca primbalerină, laureată cu premii la concursuri internaționale de balet, distinsă în doua rânduri cu importante ordine ale Statului român, precum și cu o înaltă distincție a Statului austriac- „Das Österreichische Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst I. Klasse“. Din 2018 sunt doctorandă a Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca Romania, pregătind teza de doctorat în limba română, care va fi publicată concomitent și în limbile germană si engleză, pe tema educației tânărului balerin: “Modele teoretice și practice în formarea și afirmarea personalității creatoare a balerinului“, sunt cetățean austriac, sotie și mamă a doi copii și de 10 ani conduc Academia de balet a Operei de Stat din Viena.
Cum este deja cunoscut, Academia de balet a trecut în ultimul an printr-o perioadă turbulentă, care a provocat iritații nu doar în rândul instituțiilor precum Protecția copiilor și a tinerilor, sau la Inspectoratul muncii, ci și în rândul școlilor cu care colaborează, a foștilor și actualilor elevi și a părinților lor, a profesorilor, pianiștilor și a întregului coletiv administrativ, precum și în mass-media. În urma scandalului declanșat în presa austriacă, a fost înștiințată Procuratura și a fost instituită de către, pe atunci ministru pentru Europa, cultură și mass-media, o Comisie de cercetare, cu scopul de a clarifica faptele până în cel mai mic detaliu. În aprilie 2019 ambele instituții și-au început cercetările variate și complexe.
Până la data de 1.01.2020 Procuratura încă nu s-a pronunțat, în schimb Comisia și-a prezentat raportul final, în urma căruia, prezentul Ministru al Culturii, urmașul d-lui Blümmnel, d-l Schallenberg, a hotărât destituarea mea din funcția de directoare a Academiei de balet a Operei de Stat din Viena.

II. Fapte și succese din ultimii 10 ani

Din inițiativa mea au fost făcute următoarele schimbări:
– Transformarea Scolii de balet a Operei în Academia de balet a Operei (2013)
– Lărgirea arealului de selecție a elevilor și profesorilor, în prezent aceștia provin din rândul a 31 de naționalități
– Organizarea sistematică de turnee și scouting pentru descoperirea de talente în următoarele landuri ale Austriei: Kärten, Oberösterreich, Salzburg, Tirol și Vorarlberg și în următoarele tari: Cehia, Germania, Italia, Japonia, Romania, Rusia, Slovacia, Slovenia, Spania și Ungaria.
– Înființarea Companiei de tineret a Academiei de balet (în 2013) cu scopul de a crea o platformă de tranziție profesionistă spre cariera de balerin
– Initiarea primei ediției a unei Scoli de vară „Summer Program“ cu efect benefic atât pentru elevi, ei având șansa de a se întâlni și împărtăși experiența lor cu elevi din întreagă lume, cât și pentru Opera de Stat, care, la rândul ei primește un surplus de venituri. În anul acesta Scoală de vară se află la cea de-a 7-a ediție.
– Peste 1150 de spectacole au fost susținute de elevii scolii, toate având un rol esențial în acumularea unei prețioase experiențe de scenă, fundamentală pentru tinerii artiști
– Peste 100 de premii la concursuri naționale și internaționale de balet (2011-2019) în Austria, Bulgaria, Cehia, China, Coreea, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Italia, Japonia, Romania, Rusia, Spania, Turcia, și SUA.
– Peste 90% din absolvenții academiei au un loc de muncă, fie în compania de balet a Operei, Wiener Staatsballett, fie în Compania de tineret a Academiei, fie în alte companii de balet din lume, doi dintre ei au reușit în mai puțin de trei ani să devină primbalerini la Wiener Staatsballett
– 40% din actualul ansamblu de balet a Operei de Stat din Viena sunt absolvenți ai Academiei de balet, în comparație cu 25% înainte de septembrie 2010

III. Succese referitoare la Managementul calității din perioada 1.09-20.12.2019

În calitate de Director executiv din 2010 și de Director plin din septembrie 2019 nu am deținut niciodată dreptul de semnătură a documentelor oficiale, nici de schimbări la nivel de structură, organizare sau al managementului de calitate. Eu am putut face doar sugestii care au fost supuse hotărârilor superiorilor mei, celor trei directori.
În cazul de necesitate din ultimele luni am procedat la fel și am acționat doar după consilierea cu superiorii mei și doar cu acordul lor.

La nivel managerial:

– Noua configurare a structurii Academiei de Balet și elaborarea noii organigrame;
– Restructurarea, împărțirea responsabilităților individuale și responsabilităților echipei de administrare a Academiei de Balet;
– Conceperea și definitivarea fișelor postului și descrierilor funcțiilor pentru noile posturi care urmează să fie ocupate în echipa administrativă
– Noua definire a birourilor echipei administrative;
– Susținerea și încurajarea spiritului de echipă a nou-înființatei echipe administrative în urma procesului de selecție a peste 120 de canditati – fuzionarea echipei vechi de angajați cu noii angajați- sub forma de meetings und team building;

Formarea pedagogică:

Împreună cu Academia Federală de Sport din Viena, am reușit să creăm pentru prima dată în istoria Operei de Stat din Viena primul model structurat pentru formarea pedagogică a profesorilor de balet, obiectiv care era prevăzut în Legea privind organizarea Teatrului Federal, dar care nu a fost luată niciodată în considerare.
– Având în vedere că obligația Operei de Stat din Viena era și este să formeze nu doar balerini, ci și profesori de balet, sper că vor fi urmate etapele esențiale ale formării pedagogice pentru maeștri de balet și va fi inițiat un studiu universitar pentru pedagogia și didactica baletului, inexistent până acum în Austria.
– Prin cursul de pregătire „Educația instructorilor pentru un antrenament profilactic și sănătos“ am reușit să creăm în toamna anului 2019 un concept atractiv de formare pedagogică axat pe nevoile speciale ale Academiei de balet, care va fi dezvoltat și continuat și în 2020. Colaborarea noastră a fost remarcată și menționată oficial de directorul Academiei Federale de Sport din Austria ca de o productivitate „ieșită din comun“

Îngrijirea elevilor:

Prin cooperarea cu Institutul federal pentru performanță sportivă „Leistungssport Austria“ am reușit să oferim elevilor un sistem de îngrijire medicală și terapeutică științifică, de mare complexitate, sub formă de examinări (de tip medical, fizioterapeutic, pshihologic, de antropometrie și nutriție) precum și inițierea, dezvoltarea și punerea în aplicare a unei serii de teste care pot contribui efectiv la definirea un statut al performanței în domeniul științelor sportive). Pe lângă acestea, am reușit introducerea și finanțarea orelor de fizioterapiei și masaj în cadrul Academiei de Balet, cât și introducerea unei materii noi în programul de învățământ: „programul de sănătate“ în cadrul căruia se predau noțiuni de bază din domeniile de nutriție și antropometrie, exerciții de prevenire a accidentelor, program de forță și îmbunatățire a tonusului muscular, psihologie, și „body awareness“
Am reușit în această toamnă în urma unui proces de selecție extins alegerea a două specialiste din domeniul psihologiei, una pentru copii și una pentru supervisiunea profesorilor.

Conceptul de Protecție a copiilor și tinerilor:

Cu toate că nu sunt eu cea care are dreptul oficial de reprezentare a insitutiei în exterior, aceasta fiind exclusiv atribuția directorilor de la Opera de Stat din Viena, am inițiat și susținut intens primii pași importanți în direcția elaborării și punerii în aplicare a unui nou concept de protecția copiilor și tinerilor și a liniilor sale directoare aferente, concept care nu există încă în nicio școală de balet din Austria.
Conceptul și programul au fost elaborate de experți și temele au fost adaptate pentru specificul Academiei de balet; primele două cursuri de școlarizare pentru profesori și primul curs de formare a Ofițerilor de protecție a copilului au avut deja loc în noiembrie și decembrie.

IV Declarație personală

Ca și om, artist, pedagog și cetățean al unui stat democratic european, prezint aici percepția mea asupra adevărului, ca o pledoarie pentru restaurarea demnității morale a celor 136 de copii ai Academiei de Balet și a părinților acestora, precum și a celor 15 profesori, 8 pianiști și a întregii echipe administrative, astfel încât să pot rămâne fidelă răspunderilor mele în fata celor 169 persoane din Academia de balet, așa cum am fost întotdeauna în ultimii 10 de ani:

Respectarea drepturilor copilului

Protecția copilului este, desigur, de cea mai mare importanță. Protecția copilului este o tema pe care o consider esențială și indispensabilă pentru sistemul educațional. Toate măsurile luate și puse în aplicare de mine și prin mine servesc la protejarea copiilor și tinerilor care ne-au fost încredințati. Din păcate, în loc de un dialog necesar și firesc pentru o societate democratică, deciziile au fost luate fără ca oamenii implicați să aibă un cuvânt de spus, ceea ce înfiripă ideea că, în loc să se caute adevărul, s-a căutat un motiv pentru defăimarea activităților acestei instituții tradiționale și a slujitorilor ei.

Respectarea demnității umane

Demnitatea actualei echipe de profesori și pianiști a Academiei de Balet a fost încălcată. Activitatea acestora nu a fost văzută sau evaluată de niciuna dintre persoanele responsabile din Comisie sau din Minister și nici nu a fost inclusă în observațiile din raportul final. Motivul invocat a fost „menținerea neutralității”.
Nu au fost luate în considerare nici opiniile pozitive ale elevilor actuali sau a părinților, nici ale altor artiști recunoscuți la nivel internațional.

Toate schimbările puse în aplicare din septembrie 2019 în conformitate cu recomandările celor mai prestigioși specialiști austrieci din domeniu, nu au fost percepute din perspeciva și funcția lor globală, ci diminuate ca doar un „control al simptomelor“

Principiul sui generis, prin care Comisia și-a început discuțiile cu cei 24 de audiați, a fost următorul: „Vi se solicită să furnizați informații veridice, dar din punct de vedere juridic nu există nicio obligație fată de Comisie de a da declarații veridice.” Dar cel mai important fapt care ar fi trebuit să stea la baza activității acestei comisii este tocmai relevarea adevărului; în absența lui, persoanelor examinate le este încălcată demnitatea și li se face o mare nedreptate; În această situație ne aflăm acum la Academia de Balet; echipa profesorilor și pianiștilor nu a fost deloc audiată și nici nu i s-a dat dreptul de a emite vreo declarație.

Doresc să pledez aici pentru șansa expunerii punctelor noastre de vedere, pentru recunoașterea realizărilor muncii noastre, pentru repunerea în drepturi a demnității morale și profesionale a întregii echipe a Academiei de Balet a Operei de stat din Viena și, prin urmare, și a demnității mele morale și profesionale, valori care au fost dobândite de noi toți prin eforturi îndelungate și oneste.

Distribuie:

Postaţi un comentariu