Măsuri economice la aeroportul din Cluj pentru reducerea costurilor. Declin drastic și recuperare din criză în trei ani

Foto: Dan Bodea

Conducerea Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca a susținut miercuri o conferință de presă online, în care conducerea a prezentat situația zborurilor, măsurile privind activitatea în perioada de criză, precum și situația financiară la zi. De asemenea, a fost prezentat și incidentul din data de 9 aprilie când, în situația stării de urgență, parcarea aeroportului a fost supraaglomerată de români veniți din toată țara pentru a pleca la muncă în străinătate, fără a fi respectată distanța minimă recomandată, deși în interior situația a fost gestionată corespunzător de personalul aeroportului.

Activitatea aeroportului continuă chiar și în contextul în care aviația este printre cele mai afectate industrii în această perioadă, au transmis miercuri reprezentanții Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, precizând că impactul va fi pe termen lung. Potrivit acestora, în luna martie, s-a înregistrat o scădere de 57% a traficului față de luna martie a anului 2019. De asemenea, până în prezent, a avut loc o scădere pe luna aprilie față de perioada aferentă a anului trecut de 94%.

Măsuri proactive

Având în vedere scăderea traficului, Consiliul de Administrație a luat mai multe măsuri economice imediate de reducere a costurilor, o preocupare majoră fiind relansarea activității după această perioadă.

Astfel, în prezent, există un singur zbor regulat, spre Malmo – Suedia, al companiei Wizzair, dar zilnic decolează chartere cu muncitori, în special spre Germania, sau Austria. În următoarea perioadă, potrivit lui David Ciceo, directorul aeroportului, vor zbura aproape zilnic chartere cu muncitori spre Germania până în data de 17 mai.

În climatul de incertitudine maximă, conducerea aeroportului a luat mai multe măsuri pentru reducerea costurilor interne, beneficiind de prevederile din ordonanțele emise cu privire la șomajul tehnic.

„Aeroportul nu are dificultăți financiare în prezent, nu se află în incapacitate de plată, însă am considerat important să beneficiem de amânarea plății ratelor pentru creditele bancare și să solicităm CEC Bank să ne acorde această facilitate conform actelor normative”, a spus Irimie Popa, membru în Consiliul de Administrație al aeroportului clujean, după ce zilele trecute președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a transmis o adresă către consilieri în care îi informează că aeroportul se află în incapacitate de plată.

Printre măsurile proactive luate se numără rezilierea contractului de pază și relocarea a 40 de angajați ai aeroportului în serviciul de pază. De asemenea, s-au amânat anumite achiziții și investiții. Peste 200 de angajați din toate compartimentele (operațional, șoferi, mecanici, agenți de handling) au fost trimiși în șomaj tehnic și s-au restricționat la minim anumite activități. În acest moment, având în vedere traficul scăzut, aeroportul clujean dispune de 100 de angajați. 18 angajați care cumulau pensia și salariul au plecat de comun acord, din solidaritate pentru aeroport.

Situație financiară stabilă

Directorul economic Corina Florian a precizat că, pentru a beneficia de facilitățile de păstrare a lichidităților și de amânare a plății ratelor pentru anul viitor, a fost solicitat Consiliului Județean Cluj acordul în calitate de garant pentru această amânare a ratelor, dobânzi și comisioane. „Nu s-a pus problema de plata ratelor de către CJ Cluj”, a spus aceasta. Valoarea ratelor se situează în jurul sumei de 3,5 milioane de lei.

Situația financiară a aeroportului este stabilă. În situație de criză, orice agent economic sau persoană fizică este bine să mizeze pe cash. Nu este timpul pentru investiții sau cumpărări. Aeroportul nu face abstracție de la teoria economică. Discutăm de o scădere a fluxurilor de numerar de intrare dinspre clienți”, a transmis prof. Irimie Popa.

Valoarea creditului achiziționat de aeroportul clujean pentru obiectivul „extindere pistă” a fost de 45 de milioane de lei în 2014, un credit pe 20 de ani, din care au fost achitate rate în valoare de 9,3 milioane de lei. Ratele rămase până în 2034 sunt de 34 de milioane de lei. Pentru acest an, aprilie – decembrie, aeroportul avea de plătit către CEC Bank 3,5 milioane de lei din care 1,9 milioane rate, restul dobânzi și comisioane.

Potrivit lui David Ciceo, directorul general al aeroportului clujean, cursele charter asigură aeroportului unele venituri, dar foarte mici comparabile cu luna aprilie a anului trecut.

În conferința de presă, conducerea aeroportului a făcut referire și la situația din 9 aprilie când în parcarea aeroportului, pe care nu aeroportul o gestionează, au ajuns 73 de microbuze și 18 autobuze cu români din toată țara, fără vreo măsură de distanțare socială din partea autorităților.

„Considerăm că am putea să administrăm mult mai bine parcarea decât este administrată în acest moment de către firma GOTO Parking. Există toate motivele pentru rezilierea contractului pe motiv de forță majoră și am adresat solicitarea inclusiv prefectului județului Cluj”, a spus David Ciceo.

Recuperarea traficului aerian ar putea dura trei ani

În ceea ce privește reluarea traficului aerian, sunt puse în vânzare toate cele 41 de destinații planificate pentru programul de vară. Restricțiile de călătorie impactează însă cererea de bilete. Vânzările de pachete turistice sunt și ele aproape de zero.

Nimeni nu se gândește la programarea vacanțelor și a excursiilor. Majoritatea agențiilor lucrează pentru rambursări nu pentru rezervări. Încercăm să păstrăm legătura cu toată lumea. Experții constată un declin drastic pentru companiile aeriene și pentru aeroporturi. Se vorbește inclusiv de o recuperare a traficului aerian, care poate dura între un an și trei ani pentru a se atinge nivelurile de trafic de dinainte de criză. Înainte de declanșarea crizei, aeroportul din Cluj avea peste 86% din trafic reprezentat de destinațiile internaționale”, a spus directorul comercial Gabriela Zanc.

„Toate companiile aeriene solicită o reducere a tarifelor și o amânare a plăților care ni se cuvin. Traficul aerian se va relua în toamnă, dar ceea ce se va presta în septembrie, probabil vom încasa în ianuarie-februarie 2021. Dacă noi credem că tarifele cu care am operat până acum vor fi aceleași după relansare, ne înșelăm amarnic. Toată corespondența cu companiile aeriene relevă faptul că acestea doresc resetarea tuturor înțelegerilor anterioare. Devine clar că negocierea nu se va face prin majorarea actualelor tarife, ci de diminuare a tarifelor. Prudența în materie de cash flow este absolut necesară. Companiile ne propun planuri de eșalonare a plăților”, a transmis conducerea Aeroportului Internațional Cluj-Napoca.

Din punct de vedere operațional, aeroportul și-a redus activitatea drastic. Din zborurile regulate, a rămas doar zborul spre Suedia, cu două frecvențe pe zi, zborurile cargo spre Germania și Budapesta cu trei frecvențe pe zi. Aeroportul este închis noaptea, între 22.00-6.00 și sâmbăta, și duminică, dar sunt asigurate zborurile tehnice, de stat sau cele care fac obiectul transportului muncitorilor.

Distribuie:

Postaţi un comentariu