Sports Festival | Răzvan Mitroi, FRF: Echipele de Liga I nu vor mai putea fi înscrise în campionat dacă nu au manageri atestați în diverse domenii

Foto: Dan Bodea

Răzvan Mitroi, directorul de comunicare al FRF, a participat la Sports Festival ca invitat la Sport Talks, acolo unde a dezvăluit planurile de viitor ale Federației, atât în ceea ce privește organizarea EURO 2020, dar și în relația cu cluburile de fotbal din țară.

Nu suntem gata pentru EURO 2020

Nu suntem gata pentru Ruro 2020, dar avem soluții. Vă spun că UEFA lucrează foarte pragmatic și ne-au și spus de la bun început: nu încercați să faceți un Rolex, mergeți cu Swatch-ul pe care îl aveți, că e foarte bun. Deci, la ora actuală, în planul de pregătire nu există niciunul dintre stadioanele respective. Planul A nu le cuprinde, abia Planul B cuprinde acele stadioane, la fel și cu trenul rapid către Otopeni. La ora actuală, avem Plan de mobilitate validat, fără acel mijloc rapid de transport. Planul B este: dacă vine, e ok, schimbăm și îmbunătățim.”

Spre criterii de performanță și selecție mai bune

După generația de aur a fotbalului românesc e existat un hiatus în managementul sportiv. Am pierdut o bază de selecție foarte importantă, și dovada este că vârful piramidei este la un nivel scăzut la ora actuală. Toate eforturile noastre se îndreaptă spre mărirea acestei baze a piramidei. Voință există, chiar foarte mare, cereri există foarte multe, din partea tinerilor, a părinților, nu există infrastructura necesară să satisfacă aceste dorințe. Și atunci, pe de o parte există aceste planuri de infrastructură mică, dar care sunt motorul performanței, iar din punct de vedere al Federației, și aici fac legătura și cu EURO 2020, rolul pe care aceasta și-l poate asuma este să organizeze competiții. Și competițiile sunt în suferință la noi, adică au fost grupe de vârstă care nu aveau niciun fel de competiție națională, sau măcar regională. Nu aveau un sistem de promovare a elitelor, a celor foarte talentați. Ei bne, în ultimii ani, cam cu asta s-a ocupat Federația, cu reconstrucția sistemului competițional care să ducă înspre vârful piramidei cu cât mai multe talente. Ultima competiție de succes a noastră este o Cupă a Satelor. Zona aceasta rurală a fost foarte necăjită din puct de vedere al tehnicienilor noștri. De când în Federație a venit și domnul Geolgău, care se ocupă de scouting, această bază de selecție s-a mărit spre rural, iar la un moment dat a devenit necesară și această competiție a rurarului, a satelor, care s-a terminat convingătoare, care s-a terminat cu plecarea echipei naționale în Norvegia, a fost emulație deosebită.

Toate lucrurile astea se lipesc și de Euro 2020 în sensul că, sub pălăria acestei mari competiții și sub managementul pe care ni-l oferă UEFA, reușim să adunăm foarte mulți tineri în jurul fenomenului fotbalistic.”

Acces greu în lumea mare a fotbalului

În strategia noastră, principalul indicator după care ne ghidăm este numărul de practicanți ai fotbalului din numărul total al populației. Am plecat acum cinci ani de la 0,5 la sută practicanți de fotbal legitimați și nelegitimați, și am ajuns acum la 1,5 la sută. Obiectivul nostru este să ajungem la media europeană, care este de 2,7 la sută. Nu vă puteți închipui ce înseamnă fotbalul în special în țările nordice, unde acest procent ajunge la 8-9 la sută din totalul populației. Și nu e vorba aici doar de fotbalul clasic, cu obiective de a ajunge la echipa națională, ci este vorba despre a crea obișnuințe pentru sport popular. Acolo sunt competiții de old-boys, 60+, 60+ pentru femei etc. Fără a avea acest indicator nu poti avea acces în lumea mare a fotbalului, adică faptul că suntem afiliați și la FIFA și la UEFA nu înseamnă doar că jucăm și noi fotbal. Trebuie să vorbim aceeași limbă cu ei, limba managementului sportiv. Te duci cu raportări, cu proiecte, iei bani pe aceste proiecte, adică e un mecanism care funcționează ca și între România și Uniunea Europeană.”

Relația cu sponsorii

Una dintre filozofiile FRF este să aibă oameni de specialitate pe fiecare domeniu, și făcând asta în ultimii cinci ani am reușit pe diferite zone. Da, sponsorii dau bani dacă primesc ceva, este o filozofie simplă. Am încercat permanent prin diferite metode de promovare și comunicare să aducem sponsori în familia fotbalului,la echipele naționale. Am reușit să-i aducem, și le-am explicat, i-am implicat în proiecte în care ei au vizibilitate și au satisfacție la implicarea în proiecte constructive. Așa am reușit să ridicăm fotbalul feminin, o națională feminină care se poziționează bine în Europa, am reușit să aducem sponsori la fotbalul în sala, la Futsal, unde am fost la Campionatul European, o mare performanță. Am reușit să aducem sponsori într-un domeniu de care multă lume nu știe, în fotbalul pentru nevăzători, avem și aici o echipă națională care merge și ea la Campionatul European. Am reușit să aducem sponsori la tinerii de la U21, care luni au primul meci la CE. Ce încerc să explic e că fotbalul nu înseamnă doar echipa mare națională, care poate să aibă suișuri și coborâșuri, poate să aibă generații de excepție sau mai puțin talentate, mai puțin ancorate în perfomanța internațională. Fotbalul în România trebuie să funcționeze ca un mecanism permanent, de la copii, juniori, tineret, fete și adulți.

Și atunci, înțelegând acest ecosistem al fotbalului, sponsorii au început să vină și să investească în el.”

Fără manageri atestați, nu ai echipă în Liga I

Este un alt palier pe care FRF lucrează aici, în primul rând la livrarea de cunoștințe. Există cursuri speciale de management sportiv, ținute și de UEFA și de noi, unde instruim oameni pentru conducerea cluburilor de fotbal în marketing, în comunicare, în infrastructură, în tehnica gazonului, care e un dezastru în România, iar la toate acestea acordăm atestate.

Planul secret, ca să spun așa, este ca într-un viitor apropiat, cel puțin la echipele din Liga I să nu mai poată fi înscrise în campionat dacă nu au managerii atestați în diferite poziții, ceea ce ar însemna o creștere a profesionalismului. Cu alte cuvinte, cum un antrenor trebuie să aibă cursurile de specialitate, așa și conducătorii de cluburi trebuie să fie instruiți și pe management, și pe administrație, și pe comnicare. Sunt lucruri pe care nu le mai poți ignora, fără de care nu mai poți să performezi, să mai atragi public și sponsori. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, acordăm asistență juridică, de exemplu. Sunt foarte multe spețe juridice care încurcă cluburile, acolo unde nu există specialiști de regulă.

De la faxuri, la platforme digitale

În plus, începând de anul acesta există un sistem experimental și care cred că anul viitor va fi pus în practică. Este vorba despre o digitalizare completă a administrației fotbalului în România. Vă spun că încă până acum doi ani foile de arbitraj veneau la federație prin fax și cineva le copia într-un caiet. Am digitalizat cumva partea cu emailul de atunci, dar nu am reușit să implementăm o platformă specială. Platforma este pe care o avem în vedere este una profesionistă, și este o premieră pentru fotbalul european, dezvoltată exact pe nevoile fotbalului.

Despre ce este vorba? Un copil, de exemplu, care intră în fotbal la 6-7 ani, va avea pe această platformă tot istoricul până când se lasă de fotbal la 30 de ani. Acolo se vor regăsi toate chestiunile tehnice de joc, foaie de joc, cartonașe galbene sau roșii, toate vor fi centralizate și va fi de ajuns doar un clik să-ți dai seama despre performanțele respectivului fotbalist de-a lungul carierei sale.”

Iubim Clujul, dar acum ne concentrăm pe Arena Națională

Clujul este foarte iubit la Fderația Română de Fotbal, dar și de fotbaliștii naționalei. Clujenii știu foarte bine că ori de câte ori am avut ocazia am fost acolo. Acum ne concentrăm pe Arena Națională, pentru că meciurile pe care le mai avem de jucat în calificări reprezintă și teste de management al stadionului pentru meciurile oficiale de la EURO 2020. Va fi și o monitorizare a UEFA. Cât despre calificare, noi avem o situație suficient de grea în federație, în sensul în care toate eforturile noastre se fac pentru această calificare. Pe de altă parte, grupul acesta care ne ocupăm de EURO 2020 promovăm acest campionat ca pe o mare sărbătoare a fotbalului. Încercăm să facem și un apel către totți iubitorii fotbalului să cumpere bilete la acest eveniment. Este și această fereastră de o lună de zile care a început pe 12 iunie și se termină pe 12 iulie. Sigur, nu știm ce meciuri se vor juca pe Arena Națională, dar acum este șansa să fii parte la acest spectacol, abia apoi depinzi de calificarea echipei României.„, a spus Răzvan Mitroi, directorul de comunicare al FRF.

Distribuie:

Postaţi un comentariu