INTERVIU | Marinela Marc, la un an de mandat în fruntea ISJ Cluj: ”Pandemia ne va ajuta să reevaluăm importanța școlii în societate”

Marinela Marc, inspectorul școlar general al ISJ Cluj

La Inspectoratul Școlar Cluj ajungea, în luna martie a anului trecut, un nou inspector general. Se poate spune că pentru Marinela Marc n-a fost momentul ideal pentru a prelua frâiele învățământului preuniversitar clujean. Era stare de urgență deja, toate școlile aveau lacătul pus, iar fostul director al Colegiului Tehnic „Napoca” din Cluj-Napoca se vedea pus în situația de a gestiona ceva cu ce nimeni nu se mai confruntase până atunci. Acum, după un an de la numirea sa în funcție, șeful ISJ Cluj spune că nu regretă deloc decizia luată acum un an și, mai mult, este convinsă că actuala generație de elevi, greu încercată de pandemia de coronavirus, este una dintre cele mai puternice și că elevii vor ajunge să-și vadă visele împlinite.

”A fost un an greu”

– Se implineste un an de când ați devenit inspector școlar general, la începutul pandemiei, într-o perioadă în care v-ați lovit și a trebuit să faceți față multor situatii atipice. Ce a fost cel mai greu moment de gestionat în acea perioadă critică?

Da, am fost numită la conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj pe data de 25 martie 2020, la scurt timp de la debutul pandemiei și a deciziei de suspendare a cursurilor unităților de învățământ. Așadar, a trecut un an care va rămâne în istorie și în memoria multora dintre noi, ca anul încercărilor și al provocărilor generate de infecția cu COVID-19 la nivel mondial,  al suspendării cursurilor, al învățării online și al modificării tuturor metodologiilor și calendarelor de examene.

Cum nimeni nu putea anticipa ce dimensiuni va avea această pandemie,  nu a existat o strategie unică la nivel național care să stipuleze soluțiile e-learning cele mai potrivite pentru elevi și cadrele didactice, competențele necesare pentru a proiecta și desfășura activitățile didactice online de către elevi și cadrele didactice, modalitățile optime de proiectare a orarelor claselor, timpul petrecut de elevi de diferite vârste pe platforme, necesitatea elevilor din învățământul preprimar și din ciclul primar de a fi asistați de părinți și alte elemente care au creat dificultăți, pe parcursul derulării acestui proces de învățare online.

A fost greu, pentru că noi, ca societate, nu eram pregătiții pentru servicii digitalizate în toate domeniile, nu avem infrastructura necesară, localitățile nu erau conectate la rețele de internet, elevii nu dețineau instrumente IT, autoritățile locale nu aveau în bugete resurse disponibile pentru astfel de achiziții.

În acel moment, am realizat că prioritatea era găsirea de soluții pentru ca fiecare elev să aibă acces la servicii educaționale online, în condițiile suspendării cursurilor. În ciuda acestor dificultăți,  consider că, în județul Cluj lucrurile au evoluat destul de bine, în sensul că, treptat, aproape toate cadrele didactice și-au creat conturi și au început să utilizeze platformele educaționale existente pe piață. Pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, în perioada martie – mai 2020, în colaborare cu Casa Corpului Didactic Cluj, am organizat o serie de activități de formare a cadrelor didactice pentru învățarea online.

Sigur că existau elevi care nu aveau acces la aceste activități, fie pentru că nu dispuneau de echipamentele IT pentru a se conecta, fie că nu exista, în anumite comunități din mediul rural, conexiune la internet. În aceste condiții, într-o primă etapă,  am lansat un apel către companiile și ONG-urile care puteau dona echipamente în stare bună de funcționare, în cadrul proiectului „Ajută un copil!”

Unele autorități locale, cum este municipiul Cluj-Napoca, au  identificat soluții și au alocat sumele necesare pentru ca școlile să achiziționeze tablete pentru elevii care nu dispuneau de un calculator/laptop/tabletă pentru a desfășura activități la distanță. Rămânea însă o problemă la școlile mediul rural, pe care, treptat, am reușit  să o acoperim, prin accesarea de proiecte din fonduri guvernamentale și din bani europeni, astfel încât, la acest moment, după aproape un an, toate unitățile de învățământ au platforme de învățare online, toți elevii și cadrele didactice au conturi pe platforme, iar nevoia de echipamente este nesemnificativă, ea urmând să fie rezolvată prin proiectele cu finanțare europeană depuse de Inspectoratul Școlar Județean Cluj și de unitățile de învățământ, unele în parteneriat cu autoritățile locale: „Educația în siguranță”, „Școala de acasă”.

”Sunt un om de echipă”

– Ce ați schimba acum față de anul trecut?

Nu cred că aș schimba nimic din pașii făcuți, atât cât ne-au permis competențele decizionale pe care le-am avut. Dacă aș fi avut o mai mare putere de decizie, probabil că aș fi urgentat luarea hotărârii de alocare de resurse pentru dotarea școlilor cu echipamente IT și instruirea profesorilor. Dar, așa cum spuneam, nimeni nu cred că se gândea la acel moment că acest coșmar numit Sars-Cov 2 va dura atât de mult!

– Au fost examene de Evaluare Națională, Bacalaureat examene ale profesorilor, de Definitivat și Titularizare, toate au trebuit gestionate în premieră, în condiții deosebite, ati mai prelua acum postul de inspector școlar general cunoscând experiența anului trecut?

Rememorând tot ceea ce s-a întâmplat, mai ales în lunga vară fierbinte, cu multe etape de examene, cu îngrijorările firești, dar mai ales cu solidaritatea și responsabilitatea de care au dat dovadă toate cadrele didactice implicate în comisii de examene, de promptitudinea cu care au răspuns la  solicitările de a face echipă oridecâte ori a fost nevoie, mi-a confirmat, încă o dată, că rezultatele extraordinare pe care județul Cluj le-a obținut la examenele naționale din anul trecut, care au situat Clujul pe primul loc la nivel național, se datorează profesionalismului și  efortului de echipă.

În general, sunt un om de echipă și, dacă cineva are încredere și îmi oferă o responsabilitate, oricât ar fi de greu, mă străduiesc să nu dezamăgesc și să merg mai departe.

Nu este o generație pierdută

– Cum caracterizați anul școlar în curs, în contextul pandemiei prelungite?

Am spus de multe ori că acest an școlar este mult mai dificil decât anul trecut, în care elevii au fost în primul semestru la școală și puțin la începutul semestrului II, iar pentru clasele terminale s-a luat decizia ca subiectele de examen să prevadă doar conținuturile parcurse până la suspendarea cursurilor și cele aferente anilor intermediari, V-VII, respective IX-XI pentru asigurarea egalității de șanse.

În acest an școlar, este greu să estimăm nivelul de pregătire al elevilor, având în vedere că în fiecare localitate, școlile au funcționat în scenarii diferite, de la o săptămână la alta, în funcție de evoluția ratei de incidență a cazurilor de îmbolnăviri, iar în orașele mari, cum este și municipiul Cluj-Napoca, elevii din clasele a VIII-a și a XII-a au învățat preponderant online.

Rezultatele la simulările examenelor naționale care se desfășoară în această perioadă vor fi un indicator foarte important pentru reglarea demersului didactic și stabilirea unor măsuri pentru pregătirea  elevilor în perioada rămasă până la examene.

– Putem considera că e, practic, un an pierdut pentru copii?

În niciun caz! Nu este o generație pierdută, cum am auzit vehiculându-se și nu avem dreptul să pierdem un an din viața lor, propunând repetarea anului școlar.

Este un an în care am învățat multe despre noi, despre viață, despre cei din jurul nostru, am învățat să fim responsabili, solidari, altruiști, să respectăm reguli, iar toate acestea contribuie mult la formarea copiilor și tinerilor noștri pentru viață, poate mai mult decât multe infomații primite la diverse discipline de studiu.

Personal, consider că ei reprezintă cea mai puternică generație și sunt sigură că vor  trece peste orice și își vor realiza visele.

”Cineva acolo Sus are grijă să îmi dea doza de energie pentru a merge mai departe”

– Cum arată o zi de lucru a dumneavoastră?  Vă mai vedeți familia? Mai rezistați?

Din păcate, această funcție este una full time, care îmi lasă foarte puțin timp pentru mine. Nu poți fi inspector general doar 8 ore pe zi și apoi să închizi telefonul, pentru că e necesar să fii conectat permanent la tot ce se întâmplă în școli, în comunități, la ce declară ministrul. Fac parte din Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, care se intrunește oridecâteori modificarea ratei de incidență a cazurilor de îmbolnăviri o impune, răspund solicitărilor presei, care dorește permanent informații.

Timpul liber, atâta cât există, mi-l petrec cu familia și mă bucur de fiecare clipă în care avem ocazia să fim împreună. Îmi place să citesc, să gătesc, să călătoresc și să descopăr locuri noi, dar, din păcate, pentru aceste activități îmi rămâne extrem de puțin timp. Dacă mai rezist, e greu de spus, dar, cu siguranță, Cineva acolo Sus are grijă ca, atunci când pare mai greu și fără soluții, să îmi dea doza de energie pentru a merge mai departe.

Nu trebuie să uităm că nu avem o profesie oarecare

– În final vă rog să transmiteti un mesaj elevilor și profesorilor la un an de mandat!

Mesajul pe care doresc să îl transmit tuturor elevilor și cadrelor didactice este unul de încurajare, de menținere a optimismului ca sursă a găsirii energiei de a merge mai departe, de a privi pozitiv în viitor.

Doresc să transmit tuturor elevilor de clasa a VIII-a și a XII-a că suntem alături de ei, că suntem preocupați de sănătatea lor și că școlile vor lua toate măsurile necesare pentru a asigura, în condiții de maximă siguranță, desfășurarea examenului de Evaluare Națională și Bacalaureat și în  acest an.

În urma acestei experiențe, pe care o trăim cu toții, se va putea reevalua importanța școlii în societate, iar societatea va înțelege mai bine efortul, răbdarea și prezența profesorilor în viața copiilor noștri. Le cer cadrelor didactice să dea dovadă, în continuare, de răbdare, putere de muncă, empatie pentru elevi, să le fie alături, să le asigure suportul emoțional atât de necesar, pentru a trece cu bine peste emoțiile și temerile firești acestei perioade premergătoare examenelor!

Traversăm, alături de întreaga omenire, o perioadă dificilă, în care nimic nu mai este cum a fost și care ne determină să ne schimbăm multe comportamente și să facem față multor emoții care ne încearcă. Chiar și în aceste condiții, nu trebuie să uităm că nu avem o profesie oarecare. Dincolo de procesul de transmitere de informații și formare de competențe, rolul nostru este de a face educație, de a  transmite valori către generațiile tinere, iar acest rol nu încetează niciodată. Mi-aș dori să nu fim copleșiți de emoții negative, să continuăm să privim viața cu optimism și să transmitem același mesaj de încredere elevilor noștri și părinților lor.

 

 

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu