Imaginație, inteligență și fair-play la cea mai mare competiție de robotică pentru elevi

Foto: Dan Bodea

Există Silicon Valley, dar există și Cluj-Napoca. Există copii pasionați de tehnologie și există educația STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Interesul și implicarea Ministerului Educației sunt egale cu zero, dar există oameni care visează că fiul sau fiica lor pot face lucruri mărețe cu ajutorul imaginației. La sfârșitul săptămânii trecute Cluj-Napoca a fost gazda primei faze regionale a BRD FIRST Tech Challenge Romania.

Titulatura ne duce cu gândul, mai degrabă către un turneu de tenis, și adevărul este că cei implicați ar putea face niște roboți să joace tenis, de ce nu? 3.000 de copii, elevi în sistemul educațional de stat din România s-au reunit la Cluj Innovation Park pentru o încleștare în care imaginația, munca în echipă, inteligența și fair-play-ul au înlocuit săbiile cu laser. Asociația „Nație Prin Educație” în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca au organizat prima regională de calificare a celui mai mare program de robotică din țara noastră.

First Tech Challenge, o experiență de neuitat
Să muncești la un robot, fie și într-un oraș precum Cluj-Napoca, e mai mult decât o activitate extrașcolară. E primul pas spre o carieră în industria viitorului, așa cum e IT-ul. Cei mai mulți dintre participanții la BRD FIRST Tech Challenge Romania nu sunt elevi la licee cu profil informatic așa că învață singuri tot ce trebuie să știe despre roboți – de la construcție, programarea lor.

Foto: Dan Bodea

BRD FIRST Tech Challenge este singurul program educațional prin care elevii de liceu învață să construiască roboți de la zero. Nu sunt roboți umanoizi care se luptă pentru cucerirea spațiului, ci roboți educaționali, în fapt niște cutii, programate să îndeplinească anumite sarcini. Anul acesta tema propusă de organizatori este de a realiza din piese de tip lego anumite construcții (de exemplu turnuri – n.a.), într-un timp cât mai scurt, fără a pune în pericol celălalt robot din arenă, pentru că bătăliile sunt eliminatorii, unu contra unu.

197 de echipe, din 93 de orașe, au făcut tot ce le-a stat în putință să impresioneze juriul și să demonstreze că robotul pe care l-au construit se comportă pe teren exact așa cum a fost programat. Concurența este una foarte mare, iar miza, extrem de ridicată: echipele cu tradiție (BRD FIRST Tech Challenge Romania a intrat în cel de al patrulea an de existență) vor să-și continue performanțele de la edițiile anterioare, în timp ce echipele noi vor să arate că merită un loc în top.

„An de an, competiția a crescut foarte mult, antrenând în ea mii de elevi de liceu talentați și muncitori și sute de profesori care îi sprijină să facă performanță. Eu sper, sincer, să reușim să avem la un moment dat o echipă de robotică în fiecare liceu din România, pentru că viitorul nostru poate fi unul mai bun prin intermediul tehnologiei. BRD FIRST Tech Challenge Romania nu e numai despre roboți, e la fel de mult și despre oameni.

Noi îi învățăm pe copii să lucreze în echipă și să-și managerieze echipa ca un mic business sau ca un start-up. Programul le oferă șansa de a intra într-o comunitate de top, unde își pot descoperi adevăratul potențial. Sper ca acest nou sezon să fie unul și mai bun decât precedentele, iar echipele participante să câștige noi premii la competițiile internaționale”, declarat Dana Războiu, fondatoarea Asociației „Nație prin educație”, cea care a adus în România programul de educație FIRST Tech Challenge.

Educația, o prioritate
Asociația „Nație prin Educație” organizeaza în țara noastră FIRST Tech Challenge și a ajuns de la 50 de echipe, în primul an, la aproape 200 de echipe în 2020. De ce robotică și nu altceva? Pentru că în România există copii pasionați de tehnologie și educație STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), pentru că în țara noastră avem copii incredibil de inteligenți, cu un potențial creativ pe care, iată, cineva încearcă să-l încurajeze și să-l stimuleze.

„Copiii români sunt obișnuiți cu olimpiadele școlare, în care stau singuri, cu o foaie de hârtie în față. Asta implica foarte mult individualism. Noi ne dorim, și credem că reușim prin programul acesta să-i învățăm pe copii să lucreze în echipă. Concursul de robotica este între echipe formate din 10 – 15 copii de la liceele de stat din România. Fiecare echipa este de fapt un start-up. Robotul este doar un produs pe care această mică firmă trebuie să-l dezvolte și să-l facă competitiv”, explică Dana Războiu.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Echipele care se înscriu în competiție primesc kituri de robotică, imprimante 3D și truse de scule. Urmează partea cea mai dificilă, dar distractivă deopotrivă, în care elevii gândesc și construiesc un robot, de la zero, și îl programează să îndeplinească sarcinile impuse de organizatori. Aproape surprinzător, sau poate nu, implicarea Ministerului Educație în activitatea asociației sau în susținerea competiției de robotică este aproape inexistentă.

„Ministerul Educației recunoaște această competiție, adică ne dă voie să intrăm în licee și cam atât. Nu e vorba doar de competiția în sine, ci și de dotarea școlilor cu laboratoare de robotică. Este practic în totalitate o investiție a mediului privat în învățământul de stat”, adaugă Dana Războiu, fondator Asociația „Nație prin educație”.

Foto: Dan Bodea

În opinia fostei jurnaliste sistemul de învățământ din România exact de educația STEM ar avea nevoie, adică științele integrate puse în practică. „Personal cred că învățământul românesc ar trebui să îi învețe pe elevi să gândească cu mintea lor, să încurajeze progresul, pentru orice copil, cât de mic, să li se dea voie elevilor să greșească”, încheie Dana Războiu.

3.000 de copii împărțiți în 197 de echipe au participat la etapa regională de la Cluj-Napoca a BRD FIRST Tech Challenge Romania 2020

 

Distribuie:

Postaţi un comentariu