Clujul, primul oraș din țară în care se implementează cartea electronică de identitate

Foto: Transilvania Reporter

Ministrul de Interne, Lucian Bode, și primarul Emil Boc au lansat astăzi programul pilot pentru implementarea cărții electronice de identitate, în sediul Serviciului de Evidența Persoanei din cadrul primăriei Cluj-Napoca.

Ministrul Bode a explicat motivele pentru care a fost ales Clujul pentru acest program unic în România:

-În Cluj-Napoca, serviciile digitale tind să devină preponderente. În cadrul primăriei funcționează deja peste 250 de programe și servicii online.
-Municipiul Cluj-Napoca este deja un model de bune practici pentru implementarea tehnologiilor inovatoare
-Administrația publică locală este puternic angajată în procesul de digitalizare, unde există ca obiectiv imediat emiterea online a tuturor autorizațiilor și documentelor neecesare populației
-Municipiul Cluj-Napoca a devenit un hub IT, un veritabil Sillicon Valey de Transilvania
-Cluj-Napoca este lider în rândul autorităților locale, unde există un nivel superior al administrației digitale în beneficiul societății
-Cartea electronică de Identitate este un proiect al Uniunii Europene, documentul urmând să înlocuiască actualele cărți de identitate până în luna august a anului 2031.

Foto: Transilvania Reporter

Foto: Transilvania Reporter

Ce trebuie să știe populația cu privire la noul document electronic?

-cărțile de identitate cu cip vor avea dimensiunea unui card bancar și, pe lângă datele care se regăsesc și pe cărțile de identitate clasice, vor stoca o amprentă facială și două amprente digitale ale solicitantului
-cartea electronică de identitate va fi recunoscută în afara granițelor României
-facilitează accesul cetățenilor la serviciile publice, în special în ce privește preluarea funcției cardului de sănătate
-documentul poate fi solicitat de părinți sau de tutorii legali inclusiv pentru copii încă de la nașterea acestora
-cartea de identitate conține elemente suplimentare de siguranță
-are un rol esențial în reducerea birocrației

Potrivit ministrului de Interne, până la finalul acestui an, la Cluj urmează să fie emise circa 5.000 de cărți electronice de identitate, prioritate având persoanele cărora urmează să le expire actualele documente de identitate. Timpul de eliberare a documentului va fi de circa 10 zile.

Programul pilot de la Cluj va dura 18 luni, urmând ca, în baza datelor colectate, emiterea noilor documente de identitate să fie extinsă la nivelul întregii țări.

De asemenea, cetățenii vor avea posibilitatea să aleagă între buletinul biometric, cu cip, și buletinul clasic. Singura diferență va fi că el nu va stoca imaginile faciale și amprentele. O altă diferență majoră este că, în baza lui, nu se va putea călători în străinătate, statele Uniunii Europene impunând condiția folosirii buletinului biometric.

Documente necesare pentru eliberarea cărții de identitate biometrice:

Cerere pentru eliberare buletin
Certificatul de naștere, original și copie
Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie
Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie
Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie
Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie
Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate

Valabilitate carte electronică de identitate:

2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani;
4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.

Distribuie:

Postaţi un comentariu