Carențele unui serviciu care a costat România zeci de milioane de euro

Cazul Caracal scoate la suprafață câteva aspecte ale carențelor, ca să nu spunem inutilitatea, serviciului apelului unic de urgență 112. Lansat la nivel național în 2005, în urma unei investiții de 40 de milioane de euro, având ca furnizor principal compania suedeză Ericsson, cea care a livrat aplicația software și echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor și agențiile dispecer, serviciul 112 continuă să aibă carențe majore de funcționare, asta deși în 2010 Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a organizat o licitație pentru a achiziționa noi aplicații de soft, în valoare de 2,5 milioane de euro, pentru agenții (ambulanță, SMURD, poliție, pompieri, jandarmi) conectați la serviciul de urgenta 112.

Localizare gratuită prin Google!

Evenimentele din Caracal sunt mărturia cutremurătoare că acest serviciu a fost implementat greșit, sau că operatorii nu au fost pregătiți să-l folosească eficient. Apelul unei tinere în vârstă de 15 ani, răpită și violată, ulterior ucisă, nu a putut fi localizat. Asta evidențiază un lucru și mai grav, acela că autoritățile române nu au ținut cont de recomandările asociației europene a numărului 112 (EENA), organizație neguvernamentală care promovează îmbunătățirea serviciilor de urgență în Europa. Conform unei declarații către Hotnews.ro, EENAar fi insistat ani de zile, fără succes la autoritățile române responsabile de serviciul 112, pentru implementarea unor soluții gratuite pentru îmbunătățirea localizării apelurilor la 112.Una dintre cele mai eficiente metode de localizare a apelurilor la servicii de urgență este Emergency Service Locator de la Google. Funcționează pe 99% din terminalele cu Android fără instalarea niciunei aplicații suplimentare,iar principiul e banal de simplu. Odată cu apelarea serviciului de urgență, telefonul activează automat serviciul de localizare (prin GPS) și la scurt timp după încheierea apelului trimite un SMS special de tip Data cu longitudinea și latitudinea către serviciul de urgență. Conform estimărilor Google, precizia medie este de 56 de metri față de 3km în cazul localizării clasice bazate pe celulă/antenă și puterea semnalului de la terminal așa cum e recepționat la turnul GSM. Pentru implementare, nu este nevoie decât de un acord cu Google (gratuit!) făcut de operatorii de telefonie mobilă și de serviciul guvernamental din țara care solicită acest acord.

Mulți responsabil, nicio soluție concretă

În România responsabilitatea pentru a impune operatorilor de telecomunicații tehnologiile pe care să le implementeze pentru localizarea apelurilor de urgență este la Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).Realitatea zilelor noastre este mai mult decât îngrijorătoare. Conform Hotnews, Cătălin Drulă, președintele Comisiei IT din Parlamentul României, susține căServiciul de Telecomunicații Speciale (STS), ANCOM și Ministerul Comunicațiilor (MCSI) sunt mult în urmă cu implementarea unor soluții gratuite de îmbunătățire a localizării apelurilor 112, este vorba de sistemele AML/ESL (trimitere automată a locației de pe telefon la apelurile de urgență).Într-o postare pe pagina personală de Facebook, Drulă susține că: „ANCOM – care ar trebui să dea decizia de implementare AML (cf. OUG care reglementează 112) și să monitorizeze implementarea ei, dat o decizie în 2016 cu o exprimare vagă, conform căreiaurma să formeze un grup de lucru care să se asigure de implementare”.

Cum funcționează 112 și o aplicație STS pe jumătate funcțională

112 este numărul unic pentru apeluri de urgență disponibil gratuit la nivelul întregii țări, ce poate fi apelat din toate rețelele de telefonie fixă sau mobilă. Cetățenii aflați în situații de urgență pot suna la 112, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru a solicita asistența serviciilor specializate de intervenție (ambulanță, SMURD, poliție, pompieri, jandarmi). În România există 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgență, câte unul în fiecare județ. Centrul 112 București-Ilfov recepționează apelurile atât din București, cât și din județul Ilfov. Serviciul are peste 700 de angajați, din care circa 600 sunt operatoare. Potrivit datelor STS, serviciul 112 poate primi simultan 1.200 de apeluri, din care 100 pot fi preluate instantaneu.Și tot STS recomandă cetățenilor o aplicație ce poate fi descărcată pe pe telefoanele mobile „Apel 112”, care, conform Serviciului de telecomunicații Speciale permite localizarea în timp real a apelantului. Imediat după tragedia de la Caracal aplicația a fost testată de jurnalistul Ciprian Ioana, de la Playtech, care a constatat că de fapt aplicația esteo interfață cu un singur buton pe care-l apeși în caz de urgență și care, bănuim (jurnalistul care a efectuat testul nu a apăsat butonul roșu pentru a nu declanșa o alertă inutilă – n.r.), că transmite, în timp real poliției, locația în ne aflăm.Ciprian Ioana susține însă că a constatat, în schimb, cădacă urci pe munte și ți se întâmplă să te rănești și să ai nevoie de ajutor, atunci lucrurile se complică, pentru că aplicația „Apel 112”funcționează doar dacă ai datele mobile deschise sau dacă ești acoperit de o rețea wi-fi. La fel, dacă ai date mobile și te afli într-o zonă fără semnal, aplicația este din nou inutilă, ceea ce înseamnă că persoana aflată în dificultate este practic obligată să efectueze un apel clasic la 112.Conform unui comunicat de presă al STS, remis la începutul acestei săptămâni, numărul total al apelurilor primite la Serviciul de urgență 112 de la începutul anului până la data de 01.07.2019 este de 5.715.753, dintre care 2.989.280 au fost apeluri urgente și 2.726.473 au fost apeluri non-urgente.

Distribuie:

Postaţi un comentariu