Florin Moroșanu: „Clujenii au înțeles că statul pe iarbă e ceva normal”
În ultima perioadă, Clujul a ajuns la o anumită maturitate în ceea ce privește evenimentele culturale, ceea ce le permite operatorilor culturali, instituțiilor, dar și clujenilor să înțeleagă că un eveniment poate fi reușit chiar și dacă se desfășoară în aer liber, consideră Florin Moroșanu, director executiv al Asociației Cluj Capitală Culturală Europeană.
„În sfârșit, clujenii au înțeles că statul pe iarbă este ceva normal. În timpul regimului comunist evenimentele se desfășurau în mare parte în spații închise, iar spațiile verzi erau spații verzi, nu puteau fi călcate în picioare, trebuiau îngrijite și evitate pe cât posibil. Au trecut mai bine de 20 de ani până când să ajungem la o maturizare în acest sens, până să înțelegem că folosirea spațiului verde în cadrul evenimentelor este ceva normal. La noi a fost ceva inedit, la alții este ceva normal de ani buni. A fost nevoie de curaj, de un eveniment ca Jazz in the Park, care să permită o altfel de relaționare a publicului cu Parcul Central. Dacă până atunci se putea circula doar pe aleile parcului, încă de la prima ediție a evenimentului, parcul s-a deschis publicului.
Clujenii au acceptat provocarea, au înțeles că nu se întâmplă nimic grav dacă calcă iarba, dacă stau pe iarbă, au înțeles că statul în hamac poate fi chiar plăcut. Tot timpul există o cauză și un efect. Cauza a fost activarea spațiului în acest caz, iar efectul, o adevărată rostogolire: după acest eveniment urmând și altele. Începând cu Jazz in the Park s-au activat și alte spații verzi, nu doar Parcul Central și anume: Parcul Iulius Mall, Piața Engeles. Clujenilor le place să fie provocați. În cazul Jazz in the Park totul a ținut de sincronizarea mai multor factori: decizia de a organiza un astfel de eveniment, acceptul din partea administrației locale și clujenii care au acceptat provocarea. Eu am fost foarte impresionat după prima ediție Jazz in the Park să văd cât de curat a rămas Parcul Central. Maturizarea la care a ajuns Clujul îi permite să experimenteze. Jazz-ul a fost pretextul. Cred că orice alt eveniment ar fi avut loc și ar fi fost la fel de bine organizat, ar fi prins. Dar, da, e meritul lor că au avut această inițiativă care se perpetuează tot mai mult”, este de părere Florin Moroșanu.
Dacă ar fi să ne uităm puțin în trecut, în perioada 2002- 2006, cele mai multe evenimente culturale din Cluj-Napoca erau găzduite de Sala Sporturilor „Horia Demian”, fie că era vorba de concerte, expoziții sau alte evenimente culturale. „Apoi, începând cu 2006, s-a mers progresiv spre zona centrală, fiind exploatate Piața Unirii și Piața Avram Iancu. Pe lângă Jazz in the Park, Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) a fost cel care a contribuit la recuperarea spațiilor neconvenționale, verzi, prin proiecțiile în aer liber, susținute în Mănăștur. De asemenea, tot în Mănăștur, La Terenuri se întâmplă lucruri frumoase de patru ani încoace. Un alt exemplu este Electric Castle care se desfășoară la Bonțida, în aer liber. Eu cred că orașul merge într-o direcție bună, putem chiar exporta exemple de bună practică: Bogata fiind un demers de urmat. Viitorul este incert în ceea ce privește organizarea activităților culturale, dar cred că nu ne-am atins limita în relația cu spațiile clujene. Sunt multe locații ce merită să fie exploatate”, este de părere Moroșanu.
Citiți și:
Jazz in the Park: Muzică, distracție și investiție în artă
Clujenii îşi recuceresc oraşul
Susține Fondul Jazz in the Park și poți merge la Untold
TIFF, Untold Festival, Electric Castle și Blaj aLive susțin Fondul Jazz in the Park
Hindi Zahra cântă la Jazz in the Park