Liviu Neag: „Trebuie să vedem dacă transportul pe timp de noapte e într-adevăr e o problemă socială sau un moft. Avem o astfel de linie care merge în pierdere”
Transportul în comun pe timp de noapte rămâne o idee frumoasă, dar care se pare că nu va fi implementată prea curând la Cluj, cu toate că o bună parte din cetățeni și-ar dori acest lucru, iar un ONG din București, Asociația „Metrou Ușor” a venit cu o soluție concretă în acest sens, considerând că argumentele primarului Emil Boc ar trebui dezbătute pe larg, pentru a se ajunge la un consens. Consilierul local Ioan Bîldea a realizat un sondaj online pe această temă, după care a prezentat rezultatele conducerii Companiei de Transport Public Cluj-Napoca. Au răspuns sondajului 8125 clujeni, dintre care 7598 au spus da, iar 527, nu, necesității introducerii transportului în comun pe timp de noapte în Cluj-Napoca. Până în momentul de față consilierul nu a primit un răspuns din partea CTP. „ Am primit în schimb o declarație în Consiliul local din partea primarului Emil Boc care a spus că el nu susține această idee”, a precizat Ioan Bîldea pentru Transilvania Reporter.
„Nu vom avea transport pe timp de noapte în Cluj pentru că nu ne permite numărul actual de autobuze din dotare. Costurile ar fi foarte mari. Nici dacă am majora prețul biletelor nu am putea suporta costurile. Șoferii ar trebui să se împartă în ture de zi și de noapte și ar avea de suferit transportul de zi. Putem vedea că nici în marile orașe europene transportul pe timpul nopții nu poate fi pus în vigoare. Plus că ar însemna să omorâm o altă latură a transportului alternativ, adică taximetria”, a declarat Emil Boc la Napoca FM.
Pe de altă parte, Liviu Neag, directorul CTP Cluj-Napoca susține că această posibilitate este analizată de compania pe care o conduce, dar că, în acest moment transportul pe timp de noapte nu reprezintă o prioritate: „Trebuie să vedem dacă transportul pe timp de noapte e într-adevăr e o problemă socială sau un moft. Analizăm acest aspect.Trebuie să vedem dacă este rentabil sau nu, pentru că se vor face kilometri în plus, trebuie plătite salariile, carburantul, implică costuri suplimentare. Avem în analiză acest aspect, dar în prezent ne ocupăm să rezolvăm alte probleme, să implementăm proiectele pe care le avem. După cum a spus și primarul Emil Boc transportul pe timp de noapte nu este o prioritate. Avem o linie funcționează pe timp de noapte în prezent și merge cu pierderi”, a explicat pentru Transilvania Reporter, directorul CTP Cluj-Napoca.
Asociația „Metrou ușor” a gândit o soluție pentru Cluj-Napoca după modelul care a fost implementat în capitală. În cadrul „Proiectul în vederea introducerii transportului public de noapte în municipiul Cluj-Napoca” se prezintă necesitatea transportului pe timp de noapte, se propun câteva trasee, dar și un program de circulație. Întregul proiect poate fi consultat aici.
Am luat legătura cu vice-președintele Asociației „Metrou Ușor”, Celestin Drăgănescu, pentru a ne spune cum funcționează transportul pe timp de noapte în capitală. „În acest moment în România există transport public de noapte doar în București, care funcționează după același principiu cu cel propus de noi în proiect, în sensul în care există un punct central de unde au plecările toate liniile de noapte (Piața Unirii). Transportul de noapte din București funcționează toată noaptea, pe 16 linii cu plecare din Piața Unirii + 9 linii între cartiere, cu un interval de pauză între orele 01:00 – 03:15. ( Detalii aici.) Gradul de utilizare al traseelor de noapte este direct proporțional cu zonele deservite ale fiecărui traseu în parte, precum și cu orarul acestuia. Este important de menționat aici faptul că, transportul de noapte din București a suferit o modificare majoră acum câțiva ani, în sensul în care orarele și traseele au fost modificate astfel încât să poate prelua și conducătorii auto de la autobaze/depouri. Aceste modificari au dus la o scădere a atractivității pentru călătorii normali. Însă, traseele care ating zone importante au un grad mare de utilizare, cu toate că nu s-a realizat absolut niciun fel de publicitate”, a precizat acesta.
Există un oraș din afară care ar putea fi folosit drept model pentru clujeni? Celestin consideră că e dificl să găsim un astfel de oraș. „Aici aș aduce în discuție geografia particulară a Clujului precum și variația cererii de transport din fiecare zonă în parte. Cu toate acestea, se pot identifica elemente ce corespund modelului de sistem de transport de noapte propus în proiect, în speță zona de interes pentru traficul nocturn (Piața M. Viteazul – Piața Muzeului – Piața Unirii), precum și cele mai aglomerate cartiere spre/dinspre care există cerere. Din dorința unui demers comun în conștientizarea autorităților despre necesitatea implementării acestui proiect, precum și ținând cont de declarațiile domnului primar Emil Boc, propun o discuție mai detaliată despre acest subiect. De asemenea, în spatele proiectului realizat stau anumite idei care merită dezvoltate, care pot fi de interes atât pentru autoritățile implicate (Primărie și CTP), dar mai ales pentru călătorii care sunt nevoiți să cheltuiască foarte mulți bani pe transportul cu taxiul”, a mai precizat acesta.
„La ora actuală, există o singură linie numită nocturnă, linia 25N, pe care mijloacele de transport în comun circulă doar până la ora 0:30. Deci cu o oră și 30 de minute peste programul „de zi” al tuturor mijloacelor de transport în comun. În rest, doar la sărbători mari sau evenimente deosebite, mai avem program extins în noapte pentru transportul în comun. Prea puțin! Într-un oraș aflat în expansiune, care deține titlul de Capitală Europeană a Tineretului și dorește să devină și Capitală Culturală Europeană, introducerea unei soluții de transport public în comun și pe timpul nopții nu ar trebui să fie o problemă.
Legat de argumentul rentabilității, pentru a putea calcula acest aspect, cred că este nevoie de un proiect pilot din care să rezulte ce rute ar fi mai rentabile, în ce interval orar și cu ce frecvență ar trebui operate liniile de noapte. Sunt linii și pe timp de zi pe care, deși nu se circulă cu grad mare de încărcare, Compania de Transport Public le operează în continuare, datorită faptului că acestea satisfac nevoile publicului și CTP este o companie de interes public. (…)
Vă rog așadar să analizați posibilele soluții și să dispuneți implementarea uneia dintre acestea pentru introducerea transportului în comun nocturn în Cluj-Napoca”, a precizat consilierul local Ioan Bîldea în cererea adresată CTP.