Bilanţul ineficienţei. Semaforizarea „inteligentă”, record de corecţii și blocaje în trafic

Camerele funcţionează încă din luna mai

După aproximativ şase luni de la punerea în funcţiune a sistemului de management al traficului din Zalău, implementat de Primărie cu fonduri europene, rezultatele pozitive prognozate se lasă încă aşteptate. Semafoarele „inteligente”, concepute să îşi adapteze programul în funcţie de cifrele de trafic, au fost scoase din circuit în mai multe intersecţii din oraş, după ce reprezentanţii municipalităţii au fost nevoiţi să accepte că ele făceau mai mult rău decât bine. Acolo unde ele au rămas, traficul se desfăşoară, în unele cazuri, cu mare dificultate. Este şi cazul străzii Tudor Vladimirescu, unde la orele de vârf se circulă bară la bară. Aurel Bican, directorul Direcţiei Generale de Administrare a Domeniului Public din cadrul Primăriei Zalău, ce gestionează sistemul de semaforizare, spune că se încearcă rezolvarea problemei prin elaborarea unui alt program de semaforizare, care să funcţioneze alternativ cu cel de acum. Mai exact, în orele de vârf, să funcţioneze noul program, iar în rest semafoarele să-şi regleze ciclurile de verde în funcţie de cifrele din trafic.

Detectorul care nu detectează

Nici celebrul sistem de detectare a şoferilor care trec pe roşu ori calcă prea tare pedala de acceleraţie nu şi-a dovedit încă eficienţa, şi asta pentru că el nici nu este încă folosit în scopul conceput – de a-i ajuta pe poliţişti să-i identifice pe şoferii contravenienţi, aceştia din urmă trebuind să se trezească acasă cu procesul verbal de constatare.

Sistemul, o premieră la nivel naţional, nu poate fi folosit, însă, de poliţişti pentru că – susţin aceştia – ei nu pot aplica sancţiuni în baza unor imagini surprinse de echipamente care nu sunt în proprietatea lor. Aşa se face că, deşi camerele funcţionează încă din luna mai şi înregistrează imagini 24 de ore din 24, datele nu sunt folosite decât pentru identificarea eventualilor şoferi care provoacă accidente şi părăsesc locul faptei ori pentru identificarea autorilor unor furturi comise în raza de vizibilitate ale camerelor.

Camerele sunt montate pe Bulevardul Mihai Viteazul, după cum urmează: pe sensul Satu Mare – Cluj, prima cameră este în intersecţia cu strada Armoniei (în zona Uz Casnic), a doua – la intersecţia cu strada Tudor Vladimirescu (lângă magazinul Profi), iar a treia, la intersecţia cu strada 9 Mai (lângă Ceas). Pe sensul Cluj – Satu Mare, prima cameră este la intersecţia cu strada Corneliu Coposu, în apropiere de primărie, a doua în parcarea mare de vizavi de Zahana, iar a treia, la ieşirea de la Lidl. Cu excepţia camerei din parcarea de vizavi de Zahana, care detectează doar depăşirea limitei de viteză, toate celelalte detectează şi forţarea roşului la semafor.

Corecții colosale

Inconvenientele sunt dublate şi de faptul că, deşi finanţarea ar fi trebuit asigurată, în cea mai mare parte, din fonduri europene, nereguli în procedurile de achiziţie publică au făcut ca asupra contractului de lucrări şi a celui de audit să fie aplicate corecţii în valoare de peste 1, 3 milioane de lei (din totalul de aproximativ 13 milioane de lei – valoarea finanţării europene).

Mai exact, pentru că la contractul de lucrări primăria a cerut ofertanţilor să prezinte trei contracte de lucrări similare în valoare de cel puţin 10, 5 milioane de lei, precum și experienţă profesională a inginerilor, s-a aplicat o corecţie de 10 la sută din valoarea contractului, adică 1.337.400 de lei.

La acelaşi proiect, pentru că auditorului i s-a cerut la licitaţie certificat ISO şi diplomă de studii superioare specializarea „contabilitate sau finanţe”, la contractul de audit s-a mai aplicat o corecţie de 10 la sută din valoare, respectiv 1.808 lei. Suma a fost achitată din bugetul local, însă municipalitatea a solicitat Ministerului Dezvoltării Regionale restituirea banilor.

 

Postaţi un comentariu