Dramaturgii Matei Vișniec și Robert Cohen, la Întâlnirile de la Cluj: Despre investiție în cultură, teatru independent și teme incomode pe scenă

Foto: Dan Bodea

Cea de-a VI-a ediție a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, organizată de Teatrul Naţional Cluj-Napoca în perioada 3-9 octombrie, i-a adus în fața publicului pe dramaturgii Robert Cohen și Matei Vişniec, în cadrul unei întâlniri moderate de regizorul și managerul Teatrului Național din Cluj, Mihai Măniuţiu. Cei doi dramaturgi, ale căror piese se regăsesc și în repertoriul teatrului, au vorbit despre textele lor și au răspuns întrebărilor publicului format în mare parte din studenți ai Facultății de Teatru și Televiziune din Cluj. Cei doi invitați au avut ocazia să vorbească și despre obligația morală de a trata în textele lor teme deloc „comode” precum fundamentalismul religios, problema imigranților sau homosexualitatea.

„De 25 de ani sunt jurnalist la Radio France International și jumătate din mine se intoxică zi de zi cu informație negativă, fără a putea acționa. În anii războiului din Bosnia, între 1992 și 1996, transmiteam ce se întâmpla în Sarajevo și dramaturgul din mine a preluat la un moment dat subiectul pentru a se salva. Sigur, jurnaliștii doar prin informare obiectivă se pot raporta la o anumită oroare, dar ca dramaturg poți să renaști. Cheile pe care presa nu ni le poate da, uneori literatura, teatrul sau dezbaterea culturală le poate amplifica”, a spus dramaturgul care își va lansa vineri, 7 octombrie, cea mai recentă antologie, „Migraaaanți sau Prea suntem mulți în aceeași barcă”. Matei Vișniec are montate recent pe scena clujeană spectacolele „Richard al III-lea se Interzice” și „Spectatorul Condamnat la Moarte”, în regia lui Răzvan Mureșan. În fața publicului din Cluj, dramaturgul s-a declarat, de asemenea, onorat că la Suceava un teatru municipal recent înființat îi poartă numele.

La rândul său, pe scena Teatrului Național, Robert Cohen a avut montate textele „Bzzap!”, „Machiavelli: Arta Terorii” și „Panglica lui Moebius”, toate trei în regia lui Răzvan Mureșan. Dramaturgul a vorbit la Cluj despre momentul cheie care a stat la baza textului „Panglica lui Moebius”, respectiv sinuciderea unchiului său homosexual. În finalul întâlnirii dintre cei doi dramaturgi s-a adus în discuție și situația teatrului de stat și a teatrului independent din România, respectiv din SUA, acolo unde finanțarea este asigurată aproape exclusiv din fonduri private și donații.

„Pentru România ar fi un gol gigantic dispariția teatrului de stat. În general Europa are o tradiție de subvenționare a culturii, diferită de modelul american. Vă dau modelul francez pentru că trăiesc acolo. Anul acesta Franța și-a mărit procentul pentru bugetul la cultură, asta și din cauză că pierde pe alte zone, militar sau geo-politic și atunci cultura trebuie întreținută. Întotdeauna am pledat și am spus că fără banii statului nu se poate face cultură în România. De altfel oamenii politici trebuie să înțeleagă că investiția în cultură nu este una de tip mercantil, adică investești astăzi 100 de euro și după șase săptămâni obții înapoi 150 de euro. Investiția în cultură este o investiție în educație, în formarea gustului și în menținerea libertății de gândire”, a precizat dramaturgul Matei Vișniec.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

În ceea ce privește teatrul independent în acest moment, Matei Vișniec consideră că acesta trebuie sprijinit mult mai mult la nivel local decât este în prezent.

„Sunt foarte mulți actori în România, din ceea ce știu cel puțin 4000 ieșiți din diverse școli, care nu au de lucru. Sigur, televiziunea este suficient de vulgară să îi poate absorbi pe toți, ceea ce ar fi o mare catastrofă. Ar trebui gândită la nivel național o strategie cu structuri locale, de absorbire a acestor oameni care sunt dispuși să facă teatru oriunde în țară. Am asistat în ultimul an la două festivaluri de teatre independente la București și am văzut cum abordează subiecte de societate cu mai mult curaj, decât piesele create în teatre subvenționate unde există o anumită prudență. Aceste companii independente mi s-au părut de o mare visceralitate și de un mare curaj estetic mai ales la capitolul abordării problemelor sociale”, a spus dramaturgul și jurnalistul RFI, Matei Vișniec.

Guvernul SUA, în schimb, nu face nimic pentru dezvoltarea teatrului a ținut să precizeze Robert Cohen. Toate teatrele importante americane se întrețin din vânzarea biletelor, ale căror prețuri sunt foarte mari.

„Un bilet pentru un spectacol pe Broadway poate ajunge la 175 de dolari sau chiar 500 de dolari, ceea ce este enorm pentru americanul de rând. De exemplu, pentru a vedea musicalul „Hamilton”, spectacol de succes acum pe Broadway, ajungi să plătești până la 2000 de dolari biletul. Există bineînțeles universități de stat, cum este Universitatea California unde predau eu și care primește finanțare de la guvernul din California pentru a face anumite producții. Dar teatrele profesioniste din SUA primesc finanțare majoră din vânzarea biletelor și din donații. Rămâi surprins să vezi că trebuie să plătești bani și pentru a primi un program printat al teatrului. Asta se întâmplă și în Londra unde trebuie să cumperi programul pentru cinci lire. În America primim de obicei gratuit doar broșuri în care oamenii sunt invitați să facă donații pentru o companie sau alta de teatru. Am lucrat mulți ani la un teatru din Utah, recunoscut pentru Utah Shakespeare Festival și anul acesta se investesc 38 de milioane de dolari într-un nou teatru acolo, totul din donații din partea oamenilor înstăriți”, a spus Robert Cohen la Cluj.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Teatrul de tip musical este acum cel mai de succes în New York și pe Broadway, a explicat dramaturgul american, unde trei sferturi din spectacolele prezentate sunt musicaluri.

Evenimentul Întâlnirile Internaționale de la Cluj a propus în acest an o călătorie teatrală cu tema ÎN CĂUTAREA AUTORULUI, respectiv un spaţiu de întâlnire și dialog între autori contemporani de succes, precum Robert Cohen, Rodrigo García și Matei Vișniec, prezenți în aceste zile la Cluj și tineri dramaturgi, actori, public iubitor de teatru. Totodată, pentru că 2016 marchează centenarul nașterii mișcării Dada, Teatrul Național sărbătorește și creativitatea spiritului teatral al autorilor avangardiști, printr-o serie de creații colective la Teatrul Național Cluj-Napoca.

Programul următoarelor zile la Întâlnirile Internaționale de la Cluj:

Joi, 6 octombrie

ora 11:00 – 12:00, Piaţa Unirii

Lansări de carte, în cadrul Festivalului Internaţional de Carte Transilvania

ora 16:00,  Studio „Art Club“

TZARA ARDE ŞI DADA SE PIAPTĂNĂ de Ion Pop, Ştefana şi Ioan Pop-Curşeu, regia: Ştefana Pop-Curşeu

ora 18:00, Studio „Euphorion“

CALL IT ART! de Alexa Băcanu şi Leta Popescu, regia: Leta Popescu

ora 20:00, Sala mare

LINOLEUM de Vladimir şi Oleg Presniakov, regia: Alexandru Dabija

Vineri, 7 octombrie          

ora 11:00 – 12:00 Foaier, Rang 2

Autorul la plural: Creaţii colective, întâlnire cu: Mihai Măniuţiu, Ştefana Pop-Curşeu, Ioan Pop-Curşeu, Miriam Cuibus, Andreea Iacob, Alexa Băcanu şi Leta Popescu

ora 16:00,  Studio „Art Club“

TZARA ARDE ŞI DADA SE PIAPTĂNĂ de Ion Pop, Ştefana şi Ioan Pop-Curşeu, regia: Ştefana Pop-Curşeu

ora 18:00, Studio „Euphorion“

MOARTE ŞI REÎNCARNARE ÎNTR-UN COWBOY de Rodrigo García, regia: Andrei Măjeri

ora 21:00, Sala mare

DON JUAN de Moliére, regia: Roberto Bacci

Sâmbătă, 8 octombrie       

ora 11:00 – 12:30, Foaier, Rang 2

MANAGEMENTUL CULTURAL ÎN ROMÂNIA – conferinţă susţinută de lect. univ. dr. Carmen Croitoru

ora 16:00, Studio „Art Club“

RICHARD AL III-LEA SE INTERZICE! de Matei Vişniec, regia: Răzvan Mureşan

ora 19:00, Studio „Euphorion“

AGAMEMNON de Rodrigo García, regia: Andrei Măjeri

ora 21:00, Sala mare (regim studio)

BEING A ROMANIANOSAUR: A TOOLKIT FOR CONQUERORS – stand-up comedy cu Dragoş Pop (spectacol în limba engleză)

Duminică, 9 octombrie     

ora 11:00 – 12:00, Foaier, Rang 2

Întâlnire cu Rodrigo García, moderator Mihai Măniuţiu

ora 16:00, Parcul Central, Casino

d’ECOurage scenariul şi regia: Andrea Gavriliu

ora 18:00, Studio „Euphorion“

MEMO scenariu de Miriam Cuibus şi Mona Marian, regia: Mona Marian

ora 20:00, Sala mare

CLASA NOASTRĂ Tadeusz Słobodzianek, regia: Bocsárdi László


Publicitate

Postaţi un comentariu