Clujenii de la Amused Sloth lansează primul joc 3D pentru platforme mobile

Foto: Dan Bodea

După succesul pe care l-a înregistrat în 2012 cu Chickens Can’t Fly, studioul de jocuri Amused Sloth pregătește, la sfârșitul acestei veri, lansarea la nivel global a primului joc 3D conceput de echipa clujeană a studioului. Asgard Run este disponibil în prezent în România și în Canada pentru sistemul de operare iOS, urmand sa fie accesibil global în curând. Ulterior se va lansa și o variantă pentru platforma Android.

Eroi curajoși în luptă cu hoarde de morți vii, tărâmuri mitice ale zeilor nordici apărate de străjeri credincioși și o călătorie nesfârșită pentru salvarea Asgardului, toate acestea fac din Asgard Run un posibil joc de succes pe o piață în care zilnic se lansează sute de jocuri destinate dispozitivelor mobile. La fel de curajoși ca și eroii din jocurile pe care le creează sunt și designerii români care demonstrează cu fiecare joc că ideile bune nu au limite.

header

„La baza lui, Asgard Run a fost un joc de explorare, dar am hotărât alături de colegii mei să mergem pe ideea unui joc cu vikingi aparținând genului endless running. La început a fost un endless running mai simplu în care nu am avut mecanicile de luptă, dar un joc de vikingi avea nevoie obligatoriu de lupte. Ni s-a părut originală ideea unei lumi tubulare și am vrut să o păstrăm până la final gândindu-ne cum am putea să o încadrăm in designul jocului si in poveste astfel încât să creeze sentimentul unei lumi mitologice. Astfel, am ajuns la ideea unei lumi tubulare inspirându-ne din mitologia nordică. Am modificat puțin mitologia și am transformat Asgard-ul în centrul Universului, fiind legat de restul lumilor cu câte un pod care poate fi tubular cum este cel care leagă Asgard de Helheim, respectiv lumea morților. În viitor poate vom explora și alte lumi. Jocul s-a numit inițial Asgard Watch, după  numele ordinului de razboinici din care fac parte eroii jocului dar după un sondaj cu diferite nume am ajuns in final la Asgard Run,  un titlu mai sugestiv”, povestește Cătălin Moldovan, coordonatorul proiectului.

Tudor Făt, Adrian Rusu, Cătălin Moldovan/Foto: Dan Bodea

Tudor Făt, Adrian Rusu, Cătălin Moldovan/Foto: Dan Bodea

Potrivit lui Tudor Făt, coordonatorul echipei de designeri care au conceput grafic jocul, este destul de greu să aduci elemente noi într-un joc de tip endless running, în care personajul aleargă fără oprire într-o cursă permanentă de obstacole. „La acest tip de jocuri chiar dacă vii cu idei noi, nu îți garantează succesul. Am încercat să facem acest joc original și prin lume și prin poveste. Este genul de joc care ne-ar plăcea și nouă să îl jucăm. Toți care am lucrat la el suntem foarte încântați și de aceea nu a fost greu să ne păstrăm motivația timp de doi ani de zile. Pentru jocurile de mobil ciclul de realizare este de șase luni sau un an, însă depinde și de mărimea jocului. S-a lucrat mult, dat suntem mulțumiți de rezultat”, explică Tudor.

1Jocurile endless running nu au o finalitate, fiecare tip de jucător  fiind liber să își aleagă un anumit scop pe care să îl atingă. Sunt jucători pe care îi interesează scorul, sau sunt cei cărora le place să exploreze. In general majoritatea jucătorilor doresc sa deblocheze caractere noi, arme noi sau echipament nou cu alte cuvinte conținut nou.. „Există un trend numit game as a service ceea ce înseamnă  adăugarea periodica de conținut nou. La fel ca în cazul filmelor, sau al serialelor din industria de divertisment se adaugă elemente noi de story sau mecanici noi de joc cu scopul de a  păstra interesul jucătorilor”, precizează Cătălin Moldovan. „În ultima perioadă, în Appstore, pentru sistemul de operare iOS, apar în jur de 500 de jocuri pe zi și foarte repede poți deveni irelevant dacă nu ai un marketing bun. Avem un partener cu care lansăm global jocul și care ne va ajuta in procesul de marketing. Este foarte important ca jocul să apară pe prima pagină în Appstore (sa fie “featured”), iar ca să ajungi acolo trebuie sa ai un joc foarte bun sau un publisher foarte bun.”, declară Cătălin.

Aflăm de la coordonatorul echipei de designeri că prin Asgard Run s-a încercat ceva diferit față de ce este momentan pe piață. „Grafica jocului nostru este relativ simplă, dar picturală ca stil. Am fost foarte atenți și la detalii și pentru fiecare obiect am stat mult să îl finisăm. Fiecare element este verificat atât individual cât și în conținutul jocului, cu tot contextul. Grafica a fost realizată de mână, nu au fost folosite poze sau texturi. Tema generală a jocului trebuia respectată și pentru că lucrau foarte mulți artiști, stilul lor trebuia să coincidă pentru ca produsul final să fie unitar. O parte dintre animații au fost externalizate către un animator din București, pentru muzică și efecte speciale s-a apelat la o firmă din Anglia, iar pentru voice-over am apelat la site-ul voices.com. Este foarte interesant să faci jocuri în ziua de astăzi pentru că ai acces la diverse resurse și poți externaliza o parte din muncă la prețuri rezonabile”, explică Tudor.

În Cluj-Napoca există numeroase studiouri de jocuri care au succes pe această piață în plină dezvoltare. Printre cele mai cunoscute sunt Gameloft, Angry Mob Games sau Transylgamia. „În ultima perioadă am început să avem întâlniri regulate cu dezvoltatorii de jocuri din Cluj, iar la prima astfel de întâlnire în urmă cu un an am aflat că suntem mult mai mulți decât știam. Ne-am adunat la prima întâlnire in jur de 54 de persoane de la vreo 15 firme care dezvolta jocuri în Cluj. Cel puțin în domeniul gaming-ului, Clujul are o comunitate foarte puternică. Facem schimb de idei, de experiență. Există concurență, dar nu au fost cazuri în care să ne călcăm unii pe alții în picioare. Ideile sunt multe și fiecare avem stiluri diferite de jocuri. Evident că este concurență dar nu este una directă pentru că targetul fiecăruia este lumea întreagă. Industria dezvoltatorilor de jocuri este una dintre industriile în care se face share la informație și la cunostinte cel mai mult. În cazul firmelor mari există sisteme sau motoare care le dau un avantaj față de concurență și acelea nu sunt împărtășite, dar de când cu trendul indie, de 5-10 ani încoace, dezvoltatorii independenți sunt mult mai interesați și entuziasmați în a împărtăși experiențele pe care le au in dezvoltarea jocurilor”, precizează Cătălin.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Echipa studioului de jocuri Amused Sloth s-a format în cadrul companiei Evozon în anul 2010 din dorința de a intra pe piața de jocuri mobile. Toată aventura a început cu cinci oameni care în luna februarie a anului 2011 au lansat  jocul Chickens Can Dream, iar în urma succesului pe care l-au obținut cu el, au început colaborarea cu Microsoft Game Studio. Astfel, a fost lansată varianta Chickens Can’t Fly pentru Windows Phone. Începând cu anul 2013 în echipa studioului Amused Sloth a fost nevoie de tot mai mulți oameni, iar astăzi echipa are peste 20 de angajați și trei jocuri finalizate, plus alte câteva în curs de dezvoltare.

header (1)

Cătălin Moldovan și-a dorit dintotdeauna să creeze jocuri, dar la începutul carierei în România nu existau oportunitățile actuale. Acum însă, după o perioadă în care a lucrat la compania Gameloft, specializându-se în domeniul gaming, coordonează o echipă într-o firmă de jocuri foarte promițătoare, găsind combinația perfectă între pasiune și job. „Nu stăm să ne jucăm toată ziua, sunt foarte multe decizii de luat și de multe ori este stresant. În momentul conceperii jocului, etapele de început sunt cele mai plăcute, ideile vin dar trebuie separate de ceea ce poate fi cu adevărat implementat. Rolul meu în echipă, de cele mai multe ori, este să aduc lumea cu picioarele pe pământ. O parte foarte plăcută a jobului nostru este și momentul când avem game jam-uri, respectiv o săptămână în care facem fiecare ce vrem, propunem teme, facem jocuri în echipă și atunci vin ideile cele mai bune. Totodată, experimentăm și ne jucăm cu diferite tehnologii și nu este exclus ca tot atunci să se nască ideea următorul joc Amused Sloth”, precizează Cătălin, dezvăluind că și-ar dori să lucreze cândva la un joc care să promoveze folclorul românesc în lume, dincolo de binecunoscutul mit al lui Dracula.

Cătălin Moldovan/Foto: Dan Bodea

Cătălin Moldovan/Foto: Dan Bodea

„Este greu să faci jocuri „freemium”, respectiv jocuri gratuite, de success pentru că monetizarea este greu de realizat. Dacă introduci prea multe reclame, riști să agasezi jucatorii, trebuie să fi atent și ce vinzi în joc, trebuie să aibă o oarecare relevanță, nu poți să ceri bani pentru item-uri care nu îți îmbunătățesc experiența sau care nu adaugă valoare în timpul jocului”, Cătălin Moldovan


Publicitate

Postaţi un comentariu