Artiști români, în noul spațiu expozițional de la Tate Modern din Londra. Printre ei, clujeanca Ana Lupaș

Foto: The Guardian

Ana Lupaș, una dintre cele mai importante reprezentante ale artei conceptuale la nivel internațional, născută în 1940 și absolventă a Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj, este una dintre prezențele românești în noul spațiu expozițional al Muzeului Tate Modern din Londra (cea mai vizitată galerie de artă modernă și contemporană din lume), care va fi inaugurat vineri, 17 iunie. Potrivit criticului de artă Mark Hudson, femeile domină spațiul expozițional din cadrul Switch House, „de la Louise Bourgeois, cea mai importantă artistă a perioadei recente, ale cărei lucrări personale ocupă unul dintre etaje, la relativ puțin cunoscuta artistă româncă, Ana Lupaș, ale cărei spirale metalice încasetate sunt printre cele mai misterioase și magice lucrări din întreaga clădire”.

Instalația The Solemn Process 1964–2008 a Anei Lupaș cuprinde 21 de sculpturi unice din metal care variază în dimensiune și formă, precum și două panouri, fiecare prezentând un complex de 40 de imagini cu efect sepia. Lucrările au fost create pe o perioadă de cinci decenii, în trei etape: între 1964 și 1974 și 1976, între 1980 și 1985 și între 1985 și 2008. Aceste trei faze sunt legate de schimbările sociale și politice și România în acești ani. Fotografiile reprezintă o serie de obiecte din paie în medii rurale sau agricole. Obiectele din fotografii redau aceleași forme precum sculpturile metalice sugerând relația directă dintre ele, în ciuda materialelor diferite și a prezenței lor în galerie.

Instalația Anei Lupaș a fost expusă prima dată în cadrul Taxispalais din Innsbruck, în 2008 și în prezent a fost achiziționată cu fonduri puse la dispoziție de Comitetul de Achiziții pentru Rusia și Estul Europei al Tate Modern. Frances Morris, directoarea Tate Modern o descrie pe Ana Lupaș ca „echivalentul est european al lui Joseph Beyus care a făcut lucruri extraordinare în mijlocul comunităților rurale din Transilvania în anii ‘60”. The Solemn Process a rezultat dintr-un proiect social în care sculpturi minimaliste din paie au fost realizate de localnici și instalate peste tot în jurul caselor acestora. Pentru prima etapă a proiectului, artista a colaborat cu localnici din satele din Transilvania pentru a realiza spirale cilindrice și circulare din paie și argilă, prin tehnici tradiționale, folosite de obicei în construcția caselor sau a gardurilor. Aranjamentele au fost apoi fotografiate. În parcursul artistei a urmat o perioadă dificilă cauzată de climatul comunist, la fel și pentru locuitorii din România. Între 1980 și 1985, artista a încercat să restaureze lucrările inițiale, provocată totodată să găsească noi modalități de a se întoarce la conceptul original. În etapa finală a proiectului, din 1985 până în 2008, obiectele efemere au fost „conservate” prin învelirea lor în forme metalice.

Tate Modern Switch House/Foto: Iwan Baan

Tate Modern Switch House/Foto: Iwan Baan

Noul Tate Modern, Londra

La sfârșitul acestei săptămâni, Muzeul Tate Modern din Londra își va deschide o nouă aripă de galerii în urma unei investiții de 260 milioane de lire sterline. Noua extindere este considerată cea mai importantă realizare din punct de vedere cultural în Londra, din ultimii 20 de ani. În prezent, muzeul Tate Modern este condus de Frances Morris.

Deschiderea oficială a Tate Modern Switch House, al cărui design spectaculos, în formă piramidală, a fost realizat de arhitecții elvețieni Herzog & De Meuron, va avea loc vineri, 17 iunie și va extinde spațiul expozițional cu 60%. Potrivit publicației britanice The Guardian, anul trecut, Tate Modern a fost vizitat de peste 5 milioane de persoane. Ce va aduce în plus noua aripă a clădirii va fi mai mult spațiu dedicat artelor performative, mai multă atenție adresată femeilor artist și lucrărilor de artă din estul Europei și SUA. În anul 2000, când Tate Modern a fost deschis, lucrările realizate de femei reprezentau 17% din totalul numărului de artișit prezenți în expoziție. Directorul Tate Modern, Frances Morris, a precizat că în noua aripă a muzeului, arta creată de femei va ocupa 36% din spațiu și jumătate dintre încăperi vor fi dedicate expozițiilor personale ale celor mai importante artiste contemporane. Nume familiare precum Rothko, Picasso și Matisse vor putea fi văzute în galerii, dar vor fi introduse și lucrări cu abordări noi în piața de artă, venite din São Paolo,  Zagreb sau Tokyo.

Toate cele zece etaje ale clădirii Switch House sunt conectate între ele de coridoare generoase, scări și terase. De asemenea sunt amenajate spații educaționale pentru discuții și dezbateri. La subsolul clădirii Switch House sunt deschise spații dedicate artei live, în timp ce etajul zece va oferi o panoramă spectaculoasă asupra orașului, inclusiv asupra Tamisei și a Catedralei Sf. Paul.

Tate Modern Switch House/Foto: Iwan Baan

Tate Modern Switch House/Foto: Iwan Baan

Perforamnce-ul Alexandrei Pirici și al lui Manuel Pelmuș este unul dintre evenimentele live care vor avea loc la Tate Modern, după deschiderea Switch House. Performance-ul este o explorare live a operelor de artă și pune sub semnul întrebării ideea permanenței colecțiilor muzeale. Intitulat „Public Collection”- Tate Modern 2016, performance-ul este pus în scenă de un grup de cinci performeri care își folosesc corpurile pentru a transforma lucrări de artă realizate la origine în alte medii. Execuțiile lor trimit imaginația publicului spre lucrări mai mult sau mai puțin cunoscute din colecția Tate, precum muralele Seagram ale lui Mark Rothko 1958-1959, lucrarea Equivalent VIII-1966 a lui Carl Andre sau spre performance-ul Tatlin Whisper #5-2008 de Tania Bruguera, alături de lucrări din alte colecții publice ca video-ul Workers Leaving the Factory-1995, a lui Harun Farocki, de la MoMA (Muzeul de Artă Modernă din New York). Performance-ul va avea loc în perioada 17 iunie-3 iulie și îi implică în calitate de performeri pe Laura Andrei, Beniamin Boar, Serghei Chiviriga, Larisa Crunţeanu, Farid Fairuz, Paula Gherghe, Rolando Matsangos, Maria Mora, Cristian Nanculescu, Cristina Toma.

Foto: www.tate.org.uk

Foto: www.tate.org.uk

Alexandra Pirici a fost în 2015 prezentă la Cluj ca artist asociat al festivalului Temps d’Images. Aceasta a fost invitată să prezinte acțiunea continuă Instrumente delicate manipulate cu grijă și să susțină un concert sub numele Adda Kaleh – proiectului ei muzical.


Publicitate

Postaţi un comentariu