Prorector FSEGA: „O specializare în business te ajută să crești și să dezvolți afacerea”

Mihaela Luțaș, prorector FSEGA

Noua generație hulită și acuzată că trăiește doar în lumea virtuală demonstrează tot mai des că realitatea este cu totul alta. Ofensiva noi generații de antreprenori este cât se poate de vizibilă în domeniului IT-ului, care mustește de tineri geniali ce dispun de o minte ageră ce îi ajută să-și transforme proiectele în afaceri de succes. Facultatea de Business și Facultatea de Studii Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) sunt „pepiniereleh în care studenții învață nu doar cum să pună bazele unei afaceri ci, mai ales, cum să o transforme într-o adevărată mină de aur.

În contextul în care, de la an la an, crește numărul absolvenților de diverse specializări care ajung șomeri sau se văd nevoiți să accepte slujbe sub calificarea lor, tot mai mulți sunt tinerii care aleg să-și investească economiile în mici afaceri. Pentru cei al căror țel este dezvoltarea micilor business-uri în povești de succes, specializările de la Facultatea de Business sau FSEGA, sunt o alegere care nu trebuie trecută cu vederea.

Chiar dacă sunt privite ca două competitoare, decanul Facultății de Business asigură că cele două instituții de învățământ sunt mai degrabă complementare.

„Îmi place să cred că aceste două facultăți nu sunt concurente ci complementare. Noi punem accent pe business și specific școlilor de business este să pună accent pe partea practică. Sigur, și noi avem materii de finanțe sau contabilitate, dar noi încercăm să mergem pe latura practică a lucrurilor. Avem catedra privată în care profesionștii vin la facultate și predau studenților lucruri practice pe care le relatează din propriile lor experiențe. Avem de asemenea o relație foarte bună cu KPMG cu care aducem oamenii de-ai lor care susțin seminarii practice pe domeniul contabilității pentru că acesta este chiar domeniul lor de activitate. Ei validează ceea ce predă profesorul la cursuri și studentul poate să vadă că totul se aplică în practică și se crează o punte de legătură între mediul corporate și mediul academich, explică decanul Ionuț Nistor.

 „FSEGA are o componentă de administrare a afacerilor care merge pe chestiuni aplicative, iar separat este Facultatea de Business al cărei profil inițial era dezvoltarea afacerilor în industria de ospitalitate, catering sau hoteluri. Ei și-au extins oferta și spre alte părți aplicative între timp”, completează Mihaela Luţaş, prorector FSEGA.

Facultățile, ajutor pentru tinerii afaceriști

Geneza unei afaceri este o adevărată aventură care presupune costuri continue, cunoștințe în foarte multe domenii și abilitatea de a ține piept păienjenișului birocratic. Ca student al Facultății de Business lucrurile pot deveni mult mai simple, așa cum Ionuț Nistor explică.

„La noi la facultate avem povești de succes atât a unor absolvenți care au reușit să-și deschidă afaceri cât și a unor cunoscuți oameni de afaceri care au urmat programe masterale de la noi. Din punct de vedere logistic, noi le putem oferi spațiu în care să-și desfășoare activitatea. Acum doi  ani am avut un concurs denumit „Incubator de afaceri h în urma căruia trei studenți au primit câte un laptop pe care să lucreze la afacerea lor. Avem colegi profesori de la contabilitate care îi ajută pe tinerii ce au firme să-și țină contabilitatea fără a plăti un contabil. Profesorii care predau drept îi ajută în ceea ce privește înființarea firmei și realizarea de contracte comerciale care apar pe parcurs. Avem un coleg care se ocupă de managementul de proiecte și îi poate ajuta pe studenți cu idei sau cu know-how-ul pentru realizarea propriului proiecth, spune Ionuț Nistor.

O practică solidă care să-l ajute pe student în momentul în care va ajunge în situația de a-și manageria propriul business este un domeniu pe care și conducerea FSEGA pune accentul din ce în ce mai mult.

„Prin partea de  cunoștințe teoretice și prin partea de drept  îi familiarizăm pe studenți cu ceea ce înseamnă o afacere din punct de vedere teoretic. Le formează o gândire plecând de la teorie economică. În ultimii ani se observă o mare nevoie de cunoștințe cu caracter aplicativ și astfel au apărut activități adiacente. Astfel, avem invitați din mediul de afaceri care le explică cum se dezvoltă o afacere și care sunt pașii ei. Se dezvoltă mult activitatea de mentorat în care oameni din companii își aleg doi-trei studenți și îi duc să lucreze în compania lor. Este mai mult decât o practică pentru că presupune supraveghere, îndrumare și muncă alături de un mentorh, subliniază Mihaela Luţaş.

Noua generație de antreprenori, dominată de curaj și inovație

Generația afaceriștilor de tipul celor duri și nemiloși prezentați în filmele americane ale anilor f80 se află la apus. Dar ce vine din spate?

„Generația tânără de antreprenori identifică mult mai ușor nevoile celor din jur și proiectează aceste nevoi pe termen lung.  Au apărut o mulțime de cursuri, altele decât cele tradiționale, care îi învață pe studenți cum să se comporte în relațiile de afaceri și cum să gestioneze aceste relații. Această generație este lipsită de inhibiții și are nebunia de a pune multe idei în practică asumându-și riscuri. Sunt o mulțime de tineri antreprenori care reușesc în aceste vremuri și o mulțime de antreprenori cu experiență care au eșuath, este de părere Mihaela Luţaş.

Cu toate acestea, o facultate pe profil de business nu garantează succesul unei afaceri, întrucât acesta depinde mult de idee.

„Dincolo de facultatea pe care o termini, îți poți deschide o afacere. Dar cu o specializare de business sau management poți învăța să îți conduci afacerea și să o dezvolți. Facultatea te ajută, dar ideile vin din viața de zi cu zi, din lipsurile zilnice sau din ideile apropiaților tăi. Serviciile acoperă trei sferturi din activitățile firmelor din Europa. Este nevoie și de o parte de producție, dar pentru o bună parte din tineri serviciile și serviciile neconvenționale sunt cele care se potrivesc cel mai bineh, subliniază prorectorul FSEGA.

Ionuț Nistor,   decan al Facultății de Business

Ionuț Nistor, decan al Facultății de Business

Clujul, raiul antreprenorilor din IT

Mai mult decât orice alt domeniu, IT-ul reprezintă un magnet pentru tinerii clujeni. Firmele de programare răsar în toate clădirile de birouri în timp ce tot mai mulți tineri absolvenți sunt angajați în corporații de renume internațional.

„Clujul este dominat de IT Business. Dar acum nu se mai face IT-ul care presupunea doar programare brută, ci se pune tot mai mult accent pe a face ca produsul final să se potrivească clientului tău. Aici intervine absolventul cu cunoștințe de business care face legătura dintre IT-istul pur care vede doar coduri și clientul care are deja o imagine asupra produsului pe care îl dorește. Dacă ne uităm în jurul nostru nu peste tot se pune accent pe servicii. Am deschis o filială a facultății la Bistrița și am fost plăcut surprins să văd că acolo mediul economic este dominat de producție și nu atât de mult de servicii. Există peste tot polarizări și așa cum la noi se merge pe servicii și IT în alte părți se merge pe producție”, consideră decanul Facultății de Business.

 

Studenții de la Facultatea de Business au numeroase variante de practică. Dincolo de cea clasică, la firme, studenții pot profita și de firmele și întreprinderile virtuale „înființateh de facultate. Printre acestea se numără și o agenție virtuală de turism. „Avem o agenție de turism unde studenții de la secția de servicii de ospitalitate și managament hotelier personalizează oferte turistice pentru clienți. Mai avem și întreprinderi virtuale la care studenții își desfășoară practica. Acolo totul se desfășoară ca într-o firmă reală. Ei pot face înregistrări contabile, pe partea de finanțe pot calcula anumiți indicatori financiari și la final prezintă portofoliul în fața colegilor. Pe lângă acestea, avem un masterat în limba engleză care presupune şi un întreg semestru de practică. Astfel, studentul în ultimul semestru la master intră în domeniu cu câteva luni înainte de terminarea studiilor și are ocazia să vadă dacă se potrivește acelui mediu. Studentul primește multe cunoștințe practice la firma unde lucrează cele aproape trei luni și jumătateh, mai spune Ionuț Nistor, decanul Facultății de Business.

 

 


Publicitate

Postaţi un comentariu