Tehnologia producției de piese auto cu imprimante 3D vine la Cluj, în cadrul unui proiect de 1 milion de euro

Fie că vorbim despre caroserie, motor sau alte componente, acesta pare să fie viitorul industriei auto: piesele realizate folosind tehnologia 3D printing (Sursa foto: www.3ders.org)

Un proiect în valoare de 1 milion de euro realizat de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca în colaborare cu alte două universități din Marea Britanie, respectiv Germania, și o firmă de Luxemburg promite să aducă în România cea mai nouă și în vogă tehnologie din industria automobilistică: folosirea imprimantelor 3D pentru realizarea de componente auto.

Proiectul se va derula de-a lungul a trei ani, timp în care cele trei entități vor investi aproximativ un milion de euro în capacitatea Universității Tehnice din Cluj-Napoca de a realiza componente de înaltă complexitate folosind tehnologia imprimantelor 3D prezentă deja în laboratoarele din Cluj.

În contextul în care la ora actuală componentele auto realizate cu ajutorul imprimantelor 3D sunt relativ costisitoare și sunt în general folosite doar de branduri de lux, proiectul își propune ca astfel de piese să devină cât se poate de comune și să fie astfel realizate și de companii auto din România. Primele piese care ar putea pleca de la Cluj spre producători ca Dacia-Renault sau Ford-Craiova vor fi piese din componența motorului sau diverse matrițe.

„În circa șase luni vom putea vedea primele piese auto. În următoarea perioadă vom selecta câteva studii de caz de la companii românești, apoi ne vom consulta cu partenerii noștri din străinătate și sper eu că în 6-7 luni vom avea primele piese printate. De asemenea, sper că în circa doi-trei ani vom avea primele piese printate direct în firme, pentru că noi ne propunem aici să dezvoltăm exemple de bună practică prin care nu doar să prezentăm lucruri interesante firmelor, ci să le convingem că aceste tehnologii sunt mai bune, pentru că sunt deja folosite în străinătate, dar în România nu există nicio firmă care să folosească în producție imprimante 3D”, explică Nicolae Bâlc, Șeful catedrei de Tehnologia Construcției de Mașini, din cadrul UTCN.

„Toate lumea folosește această tehnologie, nu doar industria automotivelor, ci orice industrie care vrea să evolueze. Toate mărcile de mașini folosesc așa ceva și chiar au departamente care fac cercetare în acest domeniu. Nu trebuie să ne gândim că folosind această tehnologie, mașinile vor fi mai ieftine. Computere sunt la fel de scumpe și costă la fel de mult ca la început, dar tehnologia este mult mai performantă și aduce mai multe beneficii utilizatorului”, a spus Andreas Gebhardt, decan al Facultății de Inginerie Mecanică și Mecatronică din cadrul Universității de Științe Aplicate din Achen, Germania.

Dincolo de a fi inovatoare, tehnologia care permite realizarea de piese auto folosind tehnologia de printare 3D are și alte avantaje, așa cum Nicolae Bâlc explică.

„În primul rând, timpul de dezvoltare al unui produs este mai mic. Firmele trebuie să continue să inoveze și să aducă ceva nou. Aceste tehnologii pot reduce timpul de la idee la produsul industrial. Un alt avantaj este că ne permite să facem produse complexe la aceleași costuri. Folosind această tehnologie, costul nu crește dacă crește complexitatea. Cu tehnologia clasică, pentru a face ceva diferit, costa mult mai mult. Sperăm ca pe viitor să putem fabrica și produse în stare asamblată și nu doar din plastic, cum făceam până acum ”.

În baza unor schițe 3D,   Realizer SLM poate realiza orice obiect folosind metale precum titanul (FOTO: Radu Hângănuț)

În baza unor schițe 3D, Realizer SLM poate realiza orice obiect folosind metale precum titanul (FOTO: Radu Hângănuț)

Universitățile, locul ideal pentru un început promițător

Cum companiile nu au, în general, prea mult timp și resurse pentru cercetare sau dacă au, acest lucru se întâmplă din lipsă de alte soluții, universitățiile sunt cel mai bun loc în care poate începe drumul spre noi tărâmuri ale producției de componente auto realizate folosind tehnologia 3D printing.

„Pentru a folosi această tehnologie trebuie să ai multă experiență și să faci foarte multe teste. Să faci teste nu e ceva să vrea companiile să facă, pentru că ei vor în primul rând să producă fără a se opri. Universitățile au echipamentul de testare în care companiile nu vor să investească și pot soluționa probleme a căror rezolvare nu ar aduce firmelor profit. E mai simplu să faci contracte cu universități decât să cumperi echipamente și să instruiești oameni”, mai spune Andreas Gebhardt.

O imprimantă clasică, adică cele care pot realiza componente din plastic, de exemplu, costă aproximativ 2000 de euro și sunt astfel accesibile tuturor, chiar dacă în urmă cu mai mult de 10 ani costau peste 100.000 de euro. Dacă vorbim însă despre imprimantele care ar urma să fie utilizate în industria automotivelor și care pot realiza piese metalice folosind tehnologia 3D printing, acestea ajung să coste chiar și 600.000 de euro. Un astfel de aparat, capabil să lucreze folosind pulbere de titan, deține și UTCN și a fost deja folosit pentru mai multe proiecte.

„Este o tehnologie destul de scumpă, astfel că momentan este folosită mai mult de către brandurile de lux. Noi încercăm să aducem aceste practici în munca de zi cu pentru că acum este folosită mai mult de firme ca Bentley, care personalizează diferite componente, precum bordul mașinilor. Rolls Royce, Jaguar și producătorii germani folosesc și ei această tehnologie, care însă costă mult”, spune profesorul Ian Campbell, cercetător la Universitatea Loughborough din Marea Britanie.

 


Publicitate

Postaţi un comentariu