O lampă fermecată de 1,5 milioane de dolari și un trend pentru viitor: crowdfunding-ul

eepurl.com

Crowdfunding-ul a continuat să crească însă în notorietate și în mai puțin de 10 ani de când este în piață a dat o șansă la viață unor idei pe cât de frumoase, pe atât de năstrușnice, dar mai ales a schimbat modul în care un antreprenor atrage finanțarea pentru proiectul său. În străinătate au existat de-a lungul timpului proiecte ce au strâns chiar și de peste 25.000 de ori suma necesară, dar în România a fost nevoie de o lampă-super-erou pentru a se demonstra că știm și noi cu mingea crowdfundingului. Într-un interviu acordat Transilvania Reporter, Andrei Amărășteanu, unul dintre „părinții” Lampster a vorbit despre cum ideea unei veioze a strâns peste 1,5 milioane de dolari pe Kickstarter, despre provocările acestui nou mod de a te finanțat, dar și despre motivul pentru care, aproape paradoxal, IT-ul nu are loc în acest univers.

De la Saiyan la Lampster

Andrei Amărășteanu este părintele celui mai de succes proiect românesc finanțat vreodată pe platforma de crowdfunding Kickstarter. A strâns mai bine de 1,5 milioane de dolari pentru a produce o lampă de birou cu cap de far de tractor și corp de super-erou, pe care comunitatea de internauți a sărit efectiv, depășind pragul setat de Andrei în primele 24 de ore. De trei ori.

Andrei Amărășteanu și-a început cariera de designer în copilărie, cu un desen al personajului Saiyan, din Dragon Ball Z. Între timp, Andrei are la activ opt proiecte pe Kickstarter, dar cel mai de succes dintre ele este The Lampster, o lampă-robot pentru care internetul a băgat mâna adânc în buzunar și a transformat-o în cel mai finanțat proiect românesc: 1,5 milioane de dolari. Prima sută de mii s-a strâns în aproximativ 24 de ore, depășind astfel pragul de 30.000 de dolari setat de Andrei și partenerul său, Radu Niță. Nu a fost însă vorba de vreun noroc chior sau un val care i-a luat pe sus pe cei doi. Experiențele anterioare mai mult sau mai puțin reușite le-au permis celor doi să învețe cum trebuie lansat un astfel de proiect.

„Lampster s-a născut din ideea partenerului meu și dintr-un desen. De fapt, așa cum este acum a fost și prima schiță. Nu a fost o singură cheie a succesului. În primul rând, atunci când noi lucram la Lampster, pe piață nu mai exista așa ceva. Pe Kickstarter cu atât mai puțin, iar asta contează foarte mult. Apoi, este foarte importat să începi din timp o companie prin care să îți faci ideea cunoscută. După ce pui proiectul pe platformă este important să existe un grup de suport care să intre și să doneze, pentru a se crea o bază. Dacă nu se întâmplă acest lucru și nu se întâmplă rapid, cobori mult pe platforma și pierzi din vizibilitate. Lampa noastră are personalitate și asta contează mult”, explică Andrei Amărășteanu.

Cine vinde și ce? Cine „cumpără”?

Kickstarter, prin definiție, este o platformă de crowdfunding care se adresează în primul rând ideilor creative. Dacă vreți deci să vă faceți un magazin alimentar și căutați bani, nu acesta este locul. În schimb, pentru filme, muzică, jocuri video, cărți sau diverse obiecte electrocasnice, Kickstarter a strâns în mai puțin de 10 ani peste 2 miliarde de dolari de la aproximativ 9,4 milioane de finanțatori care au investit într-un număr de aproximativ 250.000 de proiecte.

Față de modele clasice de finanțare, în care omul cu ideea merge și prezintă unui potențial finanțator un plan de afacere, platformele de crowdfunding precum Kickstarter lasă audiența să aleagă ce vrea să finanțeze. „Proiectantul” își prezintă ideea și setează un prag financiar care, odată atins, ar trebui să îi permită să demareze producția. Cazul ideal este cel în care pragul este depășit, așa cum s-a întâmplat în cazul Lampster. Cel mai eficient produs din istoria Kickstarter a fost de pildă jocul de cărți Exploding Kittens, pentru care mai mult de 200.000 de „backeri” au contribuit cu 8,8 milioane de dolari. Adică de 87, 825 de ori mai mult decât au solicitat inițial.

Platformele de crowdfunding sunt locuri în care emoția dictează, spune Andrei Amărășteanu. Lampster era convingător și din punctul de vedere al caracteristicilor, fiind o lampă disponibilă în diferite forme de design. Din punct de vedere tehnic, Lampster se poate conecta la telefonul mobil și poate să devină sufletul petrecerii prin sincronizarea luminii cu ritmul muzicii. Intensitatea luminozității este controlabilă prin telefon, dintr-o aplicație, poate fi pornită sau oprită printr-o simplă atingere, iar cele 120 de LED-uri o fac pe cât de „plăpândă”, pe atât de puternică. Dar chiar și-așa, secretul succesului a stat în alt „departament”.

„Pe Kickstarter vinde foarte bine emoția, iar roboțelul nostru asta transmite. Pe aceste platforme de crowdfunding, în viitor, va vinde foarte bine designul. IT-ul nu are mare succes. Aplicațiile, cu atât mai puțin. Oamenii care investesc acolo vor și fizic, și e greu să primești finanțare în acest fel pentru o aplicație pe care ulterior o pui gratis pe o platformă. În plus, lumea te crede tot mai puțin atunci când încerci să vinzi tot soiul de dotări tehnice complicate.  IT-ul merge pe crowdfunding când e vorba despre jocuri. Dacă ai oameni buni care să deseneze și grafică de calitate, poți scoate milioane”, mai spune Andrei.

Până în prezent, Lampster a fost produs în 4000 de bucăți dintre cele 10.000 comandate, iar producția continuă să fie una dintre marile provocări și o parte mai puțin plăcută a succesului fenomenal avut. „Multe proiecte se împotmolesc la faza de producție”, spune Andrei, care spune însă că situația este sub control datorită faptului că are în echipă oameni specializați, în timp ce el rămâne să se ocupa de design și marketing.

„Important e să începi, chiar dacă dai greș cu primele produse. Le faci, poate nu iese, dar important este să reflectezi. E ca atunci când joci un joc nou pe calculator. Cine se apucă să citească regulile și să vadă ce are de făcut? Nimeni. Intri în joc și te prinzi pe parcurs. Așa e și cu proiectele de felul acesta. Este de asemenea important să faci ceva în care să crezi. Sunt multe proiecte făcute doar pentru a bifa emoția sau anumite caracteristice care prind pe Kickstarter. Dar lumea se prinde și nu îți merge de prea multe ori”, mai spune Andrei.

În prezent, prețul unei lămpi-robot este de aproximativ 200 de euro, în funcție de caracteristicile alese.

 

 

Postaţi un comentariu