Digitalizarea educației a început deja. Kidibot, prietenul copiilor, a ajuns la Cluj

Alina Ferseta la premierea Startup Europe Awards. În dreapta sunt Mariya Gabriel, comisar european și Emil Boc, primar al Clujului (foto: Dan Bodea)

Joia trecută, în cadrul Startup Europe Summit, românca Alina Ferseta a câștigat premiul Startup Europe Awards pentru categoria aferentă respectării principiilor Națiunilor Unite referitor la incluziunea socială. Am stat de vorbă cu ea pentru a afla despre Kidibot, proiectul său de suflet, despre care spune că e fără doar și poate „cel mai frumos produs educațional“ din țară. Kidibot este o platformă educațională, menită să-i ajute pe copii să se reîndrăgostească de lectură și învățare prin intermediul unor module construite special pentru asta. Kidi-robotul a ajuns și la elevii și școlile din Cluj, iar în anii următori ar putea ajunge în Spania și Italia, fiindcă în SUA a ajuns deja.

Alina Ferseta, ce fel de proiecte dezvoltați prin intermediul startupului dvs. Kidibot?

Kidibot este un proiect educațional. Platforma încurajează copiii să citească și să învețe mai mult. Asta se întâmplă folosind diverse lucruri din jocuri. Pentru a da un exemplu, lucruri de gamification, pe care noi le numim ticăloșii simpatice, unele învățate chiar de la copii, pentru că noi îi avem pe ai noștri în primul rând și de la ei am pornit cu acest proiect. Am văzut că funcționează. Și profesorii și părinții din întreaga țară spun același lucru. În acest moment platforma este folosită de copiii din 22% din școlile din România. Este o cifră frumoasă.

Cum funcționează această platformă?

Copiii intră pe platformă și ne demonstrează că știu să răspundă la întrebări. Pe platformă sunt mai multe quiz-uri, iar astfel ei ne demonstrează că au învățat o lecție, că au citit și înțeles o carte. Cu aceste instrumente noi încurajăm de fapt niște obiceiuri sănătoase pentru elevi. Mulți vor să se joace pe tabletă. Dacă tot au o tabletă, atunci de ce să nu o folosească pentru ceva foarte util?! Pe lângă asta, noi mai avem pe platformă și microcursuri de 5 sau 10 minute, sub formă de video-uri, dar și materiale scrise. Ulterior, ei răspund la un chestionar pentru a verifica ce au reținut. Avem și un parteneriat cu editurile. În acest moment dacă te duci la editurile partenere și vezi pe site-uri niște buline kidibot în dreptul unor anumite cărți, poți să știi că e vorba despre noi. Dincolo de citit, finalitatea cărții, adică înțelegerea și plăcerea de a citi, o găsești pe platforma Kidibot, unde copiii vor răspunde la anumite întrebări din acele cărți.

Legat de asta, aș dori să vă întreb dacă această platformă ar putea ajuta și proiectului național de digitalizare a educației? Dacă aveți sau nu instrumente care ar putea fi utile în urma dotării claselor școlare cu table și tablete interactive?

Noi suntem pregătiți. Din punctul acesta de vedere,  nu mai e nevoie să se aștepte să existe tablete în fiecare școală, fiindcă sunt școli în România care au deja tablete digitale și folosesc chiar platforma noastră pentru elevii lor. Aici găsești materiale pentru lecturile suplimentare, pentru lecția de mate, fizică, etc. Lecțiile de fizică au fost urcate chiar de un profesor de fizică, iar acestea sunt însoțite pe platforma noastră chiar de întrebări și exerciții pentru a le face mai interactive. Acoperim foarte mult din programa școlară. Sunt mai multe tipuri de chestionare urcate pe platformă în afara celor urcate de profesori, foarte faine și verificate de noi. Avem și quiz-uri urcate de părinți, altele făcute de noi, iar altele sunt făcute chiar de elevi. Efectul acestei măsuri a fost foarte fain. A fost o satisfacție enormă pentru copiii care au făcut aceste chestionare, mai ales faptul că au văzut răspunsurile altor copii la chestionarul lor. Stima de sine a crescut foarte mult. Asta ne-au spus mămicile. Ele sunt majoritare pe site-ul nostru, dar sunt și tătici, mai ales pentru materiile de astronomie, geologie, fizică.

În ce fel s-a manifestat această satisfacție?

Uite, am primit un catalog făcut de copii pentru a-și arăta recunoștința față de proiectul nostru. Noi avem lunar premii pe care ei le pot câștiga: laptopuri, telefoane, alte gadgeturi, cărți, toate de la partenerii noștri. Pe fiecare pagină a acestui catalog copiii au descris ce înseamnă pentru ei fiecare literă din Kidibot. K vine de la kilograme de cărți citite. I vine de la impresii, ce impact a avut platforma asupra lor. D vine de la dorințe, mai ales aceea de a cunoaște. B vine de la beneficii. Apoi, O de la oportunități și T de la trăirile lor legate de platformă. Avem și o mascotă drăguță făcută tot de ei. Avem și poze tot de la ei. Avem poze de la o școală din Zimnicea. Am primit un feedback de la profesorii de acolo extraordinar. Mi-au zis că în urma folosirii platformei nu mai au copii sub nota 10. I-am motivat cu o singură carte, iar directoarea de acolo chiar ne-a spus că nu știm cât de mult poate schimba o carte destinul unei întregi școli. De ce? O mămică și-a înscris fetița pe platformă, iar în luna respectivă a câștigat o carte. Când am trimis premiul, acesta a ajuns la școală, iar el i-a fost înmânat în fața colegilor. Această carte i-a motivat pe toți ceilalți elevi. S-au înscris aproape toți pe platformă. Apoi, micuții s-au unit pentru a câștiga lunar premiile noastre prin intermediul colaborării în echipă. Urcau chestionare pe site, apoi răspundeau din lecțiile studiate și învățate în acea zi. Acum fiecare copil își învață lecția seara pentru a putea răspunde la întrebări și să poată câștiga premii, dar mai ales să își susțină echipa pe primele poziții.

Unde a ajuns platforma Kidibot?

Cu o parte din proiectele noastre am ajuns și în Statele Unite. Noi avem planuri mari. Suntem foarte aproape să lansăm în Spania și în Italia. Acolo mergem în comunitățile de români. Părinții de acolo ne-au abordat, fiindcă ei nu-și doresc ca copiii lor să-și uite limba, iar atunci noi încurajăm prin acest proiect să folosească limba română, dar să poată și interacționa cu colegii spanioli prin intermediul unui produs românesc de primă calitate.

În ce direcție vă gândiți să dezvoltați proiectul? Cum ar putea să crească acest proiect?

Noi am putea exporta această platformă în orice țară de pe glob, tocmai fiindcă platforma în sine și cu caracteristicile sale se poate adapta oricărui conținut. Avem deja acoperită partea de lecturi internaționale. Într-adevăr, sunt și bariere de cultură. Pe site noi avem această poveste simpatică cu acest roboțel Kidibot care a venit să ne apere de crocobeți, niște extratereștrii răi care vor să cucerească planeta având ca arme lenea și prostia, dar avem și alte personaje negative. Sunt nume primite chiar de la copii, așa că nu ai cum să nu îndrăgești și personajele negative. Dar genul ăsta de poveste nu merge în țările arabe unde am avut o întâlnire cu ei, iar guvernul a apreciat cum funcționează site-ul și vor ceva similar și la ei. Oricum, partea de digital și de tehnic poate fi exportată și adaptată la orice fel de conținut. Zilnic putem adăuga module, de microcursuri, modulul de cluburi, etc. Așa am adăugat clubul de astronomie. Avem parteneriat cu Astroclub București. Avem întâlniri și cu astronautul român. El este un erou printre copii. Îi inspiră foarte mult pe copii. Avem și un parteneriat interesant, tocmai pentru a-i scoate din mediul online și de a-i trimite pe teren, cu Muzeul de Geologie din București. Prin muzeu, din loc în loc, îl găsești pe Kidibot. Copilul este pus să citească informația de acolo, iar apoi copiii vin pe platformă să răspundă la întrebări.

Mai speculativ, în ce fel credeți că ar putea să pregătească acest tip de platformă viitorul educației? Cum ar putea Kidibot să îi pregătească pe copii pentru digitalizarea societății?

Contează ce îi dai copilului să urmărească. Eu nu îmi las copilul ore nelimitate în fața tabletei. Mai bine îi direcționăm către programare. Există programare pentru copii de la vârste foarte fragede. Există module și roboței care-i ajută să înțeleagă concepte foarte abstracte. Apoi, internetul este plin de materiale utile. Recomandarea mea e că ceea ce vezi în digital, trebui e să aplici cu copilul, pentru a-l ajuta să dobândească o experiență practică. Noi așa ne jucăm.

Va veni Kidibot la Cluj?

Păi este deja în școlile din Cluj. Actualmente, pe locul 25 la nivel național. Pe platformă se poate verifica despre ce școli este vorba și ce elevi. Chiar azi vom merge să premiem pe cineva. Kidibot e național. Orice copil România cu acces la internet poate folosi platforma noastră. E gratuit. Avem școli cu doar 4 elevi, care și ele sunt pe platforma noastră. Oriunde e internet, poate să fie și Kidibot.

Postaţi un comentariu