Clusterul Taxi Cluj dorește să existe echitate între taximetriști și uberiști

Foto: Maria Man

Uber s-a lansat la Cluj cu ocazia festivalului Untold, iar primele probleme au apărut deja, patru uberiști fiind amendați în ultima noapte a festivalului cu 25.000 de lei pentru efectuarea de transport public de persoane în regim de taxi fără autorizație. Reprezentanții Clusterului Taxi Cluj au declarat pentru Transilvania Reporter că ei nu au nimic împotrivaUber, dar consideră că ar trebui ca șoferii Uber să aibă aceleași obligații ca taximetriștii.

„Clusterul Taxi Cluj a avut o ședință de consiliu director înainte de Festivalul Untold, când am discutat și acest aspect. Pe noi nu ne deranjează Uber, în măsura în care există echitate. E binevenită puțină concurență, nu zice nimeni. Noi, de exemplu trebuie să ne facem o serie de verificări o dată la șase luni, în timp ce șoferii Uber doar o dată la doi ani, ca șoferii normali. În plus, noi trebuie să plătim taxe, autorizații, ei nimic. Ceea ce nu înțeleg clujenii e faptul că la Uber prețul nu este fix, ci variabil, ceea ce înseamnă că dacă plouă, putem ajunge și la tarife de patru lei pe kilometru. Noi o să trimitem o adresă Ministerului Transporturilor în care o să prezentăm aceste aspecte. Clusterul dorește să apere atât interesele taximetriștilor, cât și interesele clienților. Noi dorim ca taximetriștii din Cluj să fie cei mai buni ambasadori ai orașului, fapt pentru care facem și cursuri în limba engleză și le recomandăm tuturor firmelor de taxi din Cluj să își selecteze cu grijă angajații. La dispeceratele mari există o mulțime de reguli: nu sunt acceptați șoferii care nu au o anumită prestanță, care nu se îmbracă frumos, care vorbesc urât cu clienții, care fumează în mașină și care nu păstrează mașina curată. În Cluj, firmele de lux, Clima Taxi și Daniel Taxi, de exemplu, impun niște standarde foarte ridicate. În cazul Uber așa ceva nu există, nimeni nu verifică șoferii”, a explicat Paul Solomon, reprezentantul Cluster Taxi Cluj.

Pentru taximetriști, festivalul Untold a fost un etalon de măsură al serviciilor oferite, consideră Solomon. „Am avut pe străzi sute de mașini care au onorat comenzile turiștilor și ale clujenilor. Nu am avut incidente. Consider că taximetria a evoluat mult în ultima perioadă la Cluj și cred că lucrurile se îndreaptă într-o direcție bună”, spune acesta.

Odată cu festivalul Untold, Clusterul Taxi Cluj a lansat și un serviciu de cazări, în căminele campusului universitar Hașdeu, unde au fost cazați 500 de turiști, la prețuri modice. „La anul ne vom dubla numărul de locuri și vom încerca să le oferim turișilor și o masă”, a spus acesta.

Taxiuri electrice, un vis greu de realizat

Unul dintre obiectivele Clusterului Taxi Cluj este acela ca în zece ani să înlocuiască flota taxiurilor clasice cu taxiuri electrice. Prețul unui autoturism electric pornește de la 15.000 de euro, iar dispozitivul cu ajutorul căruia sunt încărcate bateriile poate ajunge chiar și la 8.000 de euro. „Noi nu renunțăm la ideea de a aduce taxiuri electrice pe străzile Clujului, dar există câteva impedimente, cel mai mare fiind legat de costurile mari pe care le implică o astfel de investiție. Am discutat de curând cu cei de la Institutul Național de Criogenie și Separări Izotopice din Râmnicu Vâlcea care dezvoltă prima mașină 100% românească. I-am rugat să vină cu prototipul pe covorul roșu la festivalul Unotold, dar nu au ajuns. Am discutat cu aceștia și primele 100 de mașini electrice cu costuri reduse pe care le vor produce, le vom cumpăra noi. Cel mai important lucru pentru ca o mașină să poată fi folosită în taximetrie este acela de a avea autonomie 300 de kilometri. Programul rabla va avea un cuvânt important de spus în momentul în care vom achiziționa aceste mașini”, a explicat reprezentantul Clusterului Taxi Cluj.

Clusterul Taxi Cluj a fost înființat pe 26 noiembrie 2014. Acesta este format din agenți economici, autorități centrale și locale, facultăți, investitori și parteneri, dispuși să caute soluții viabile. Membrii fondatori propun un proiect menit să revoluționeze taximetria din Cluj și vor să îl implementeze prin intermediul clusterului. Aceștia doresc ca în maxim zece ani, taxiurile clasice să fie înlocuite cu taxiuri electrice.

Primăria Cluj-Napoca a fost interesată încă de la început de acest proiect, devenind ulterior partener al clusterului. Liderul de sindicat consideră că acest proiect se potrivește ca o mănușă Clujului, un oraș cu pretenții. „Aici avem toate șansele să facem lucruri serioase, dar noi facem ce se vede”, spune acesta.

Clujul nu este singurul oraș care dorește să achiziționeze taxiuri de acest gen. Timișoara și Bucureștiul au făcut studii în acest sens pentru a vedea dacă o astfel de investiție este rentabilă sau nu, dar părerile au fost împărțite. Deocamdată, și în aceste orașe, taxiurile electrice au rămas la stadiul de idee.

Citiți și:Visul Clusterului Taxi Cluj: taxiurile clasice, înlocuite cu cele electrice


Publicitate

Postaţi un comentariu