Marian Râlea despre “Zeul măcelului”: Este o comedie «la îndemână» care va reveni spectaculos în octombrie

Foto: Dan Bodea

Ultimul spectacol al stagiunii Teatrului Naţional din Cluj propune publicului o comedie cu accente dramatice pusă în scenă de regizorul Cristian Hadji-Culea, director al Teatrului Naţional din Iaşi.

Aflat la a treia colaborare cu Teatrul Naţional din Cluj, după punerea în scenă în 2008 a spectacolului “Aceşti nebuni făţarnici” de Teodor Mazilu şi în 2011 a spectacolului “Un cuplu ciudat” de Neil Simon, regizorul Cristian Hadji-Culea propune de această dată spectacolul “Zeul măcelului / Le Dieu du carnage” de Yasmina Reza.

Aceeaşi regie, altă distribuţie

Deşi piesa a mai fost jucată în România, pe scena Teatrului din Iaşi, în 2010, în aceeaşi regie dar cu o altă distribuţie, Cristian Hadji-Culea promite că spectatorul care a văzut spectacolul la Iaşi nu va regăsi acelaşi spectacol şi la Cluj. „Ambele montări au depins de personalitatea actorilor, astfel încât nu au cum să fie identice”, precizează regizorul. „Zeul măcelului”, montat la Cluj îi are în distribuţie pe Irina Wintze-Véronique Houllié, Marian Râlea-Michel Houllié, Diana Buluga-Anette Reille şi pe Miron Maxim în rolul lui Alain Reille. Spectacolul se adresează unui public numeros şi, ca urmare, a fost aleasă Sala Mare a Teatrului Naţional pentru seara premierei. Scenografia fiind una minimală, fără mult decor şi fără muzică, regizorul a mizat în primul rând pe actori garantând că spectaculozitatea va fi asigurată de jocul lor. „Spectacolul se joacă într-un singur spaţiu, într-o unitate de timp cum spun regulile tragediei clasice, dar nu este o tragedie. Sunt patru personaje diferite care schimbă raporturile de relaţii între ele. Pe parcurs, au loc multe explozii şi întorsături de situaţie, dialogurile fiind cheia întregului spectacol”, a declarat Cristian Hadji-Culea.

Cristian Hadji-Culea,   director al Teatrului Naţional din Iaşi/Foto: Dan Bodea

Cristian Hadji-Culea, director al Teatrului Naţional din Iaşi/Foto: Dan Bodea

Probleme de cuplu

„Zeul măcelului” este un text scris de Yasmina Reza în 2006. Jurgen Gösch a pus textul în scenă la Schauspielhaus de Zürich, apoi piesa a fost reluată la Berliner Ensemble. În ianuarie 2008, Yasmina Reza îşi regizează propria piesă la Teatrul Antoine din Paris avându-i în distribuţie pe Isabelle Huppert, André Marcon, Valérie Bonneton şi Éric Elmosnino. În salonul familiei Houllié, înţesat de cărţi, având pe pereţi fotografii dintr-un ţinut african aflat în război, soseşte familia Reille, invitată la o discuţie în urma unui incident, aparent, fără foarte mare importanţă: Ferdinand, odrasla familie Reille, îl lăsase fără dinţii din faţă pe Bruno, băiatul familiei Houllié. Debutul întrevederii are loc în parametri civilizaţi, sub semnul convenţiei sociale, ca apoi totul să degenereze într-o confruntare frenetică a celor două cupluri, de un comic muşcător, din care ies la suprafaţă toate frustările vieţii de cuplu.

Dramaturg, actriţă, scenarist

Yasmina Reza s-a  născut la 1 mai 1959 la Paris. Este fiica unei violoniste maghiare şi a unui om de afaceri de origine evreiască, jumătate rus, jumătate iranian. Scriitoarea, crescută într-o atmosferă artistică, a studiat teatrul şi sociologia la Universitatea din Nanterre. Inspirată de teatrul lui Nathalie Sarraute a început să scrie, piesele ei de teatru fiind traduse şi jucate în lumea întreagă, de la Royal Shakespeare Company, Teatrul Naţional din Londa, Teatrul din Almeida, Teatrul Schiller, Schaubühne din Berlin, Burgteater din Viena, Teatrul Regal din Stockholm până la renumite teatre din Moscova ori de pe Broadway. Este, de asemenea, autoare a două romane: „Adam Haberberg” (2002) şi „Heureux les heureux” (2013); scenaristă: „À demain de Didier Martiny” (1983),   „Le Pique-nique de Lulu Kreutz” de Didier Martiny (2000), „Carnage” de Roman Polanski (2011), pentru care a primit premiul pentru cea mai bună adaptare la Festivalul de la Cannes din 2011.

Jodie Foster,   Kate Winslet,   John C. Reilly şi Christoph Waltz în filmul "Carnage"

Jodie Foster, Kate Winslet, John C. Reilly şi Christoph Waltz în filmul „Carnage”

Filmul lui Roman Polanski a făcut-o faimoasă şi s-a bucurat de o distribuţie prestigioasă: Jodie Foster, Kate Winslet, John C. Reilly şi Christoph Waltz. Despre Roman Polanski, Yasmina Reza preciza într-un articol din publicaţia The Guardian că „îl adoră”. Nu a fost prima dată când cei doi şi-au unit forţele. Reza a mai tradus versiunea pentru scenă a Metamorfozelor lui Kafka la cererea lui Roman Polanski. Dramaturgul a precizat că nu s-a simţit mai puţin confortabil în momentul în care a trebuit să lucreze cu Roman Polanski deşi acesta era acuzat în SUA inclusiv că ar fi violat o fetiţă în vârstă de doar 13 ani. „Nu am avut scrupule. Am scris scenariul împreună, suntem identici. Preferăm să nu discutăm «semnificaţia», ci să discutăm «instinctul»”, mai preciza Yasmina Reza în interviul pentru The Guardian din 2012.

Prima piesă, „Conversaţie după înmormântare” a scris-o în 1987. Au urmat succesiv „Trecând prin iarnă”,   scrisă în 1990, „Artă, scrisă” în 1994 (piese apărute şi în limba română). În 1995 scrie „L’Homme du hasard”, în 2001 „Trois versions de la vie”, în 2004 „Une pièce espagnole” şi în 2011 „Comment vous racontez la partie”.Pentru piesele sale, scriitoarea a fost recompensată cu prestigioasele premii Laurence Olivier Award  (Marea Britanie) şi Tony Award (SUA).Yasmina Reza a jucat şi în câteva filme, unul în regia lui André Téchiné şi două în regia soţului ei, Didier Martiny.

De ochii lumii

Despre piesa “Zeul Măcelului”, Cristian Hadji-Culea spune că este o piesă foarte bună despre relaţiile dintre oamenii, o piesă validă, foarte contemporană. „Spectatorul intră în contact cu oameni care la prima vedere sunt civilizaţi, bine crescuţi, dar se va dovedi că această crustă de civilizaţie nu a reuşit să pătrundă nici în ei, nici în noi, dincolo de epidermă. Personajele sunt mult mai complexe decât nişte tipare”, a precizat regizorul spectacolului. La Iaşi spectacolul „Zeul Măcelului” se joacă şi astăzi, din 2009.

0656_c6516

În comedie, ca în matematică

În rolul lui Michel Houllié actorul Marian Râlea se regăseşte cel mai bine, precizând că nimic nu se compară cu propunerea de a juca într-o comedie. “Mi-a fost dor de comedie. Personajul meu este unul coleric, care se abţine tot timpul şi încearcă să facă faţă aparenţelor în această întâlnire, în acest război dintre cele două familii. Personajele ajung să se transforme ca nişte copii, se întorc la copilărie şi îşi dau arama pe faţă. Niciodată nu ne putem educa cât am avea nevoie, niciodată nu uităm de crizele pe care ni le facem unii altora. Michel este din punctul meu de vedere un personaj complex atât cât îl lasă autoarea”, remarcă actorul. “În comedie trebuie să ai mare grijă pentru că este ca în matematică. Este vorba de ritm, este vorba de consum şi este destul de greu să faci omul, ca spectator, să râdă. Abia atunci când te aplaudă la sfârşit, vei şti că ceea ce ţi-ai propus a şi reuşit. Sigur că discutăm despre o comedie care implică şi tragism. Tragismul ţine de natura urmană şi de tot ce înseamnă viaţa care ne înconjoară. Personajul participă şi luptă în acest război”, precizează Marian Râlea.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

În privinţa relaţiilor dintre personaje şi a temei pe care o tratează texul piesei, acestea sunt actuale atât cât vrem noi să fie, spune actorul Marian Râlea. „În acest caz doi copii se bat, la fel ca în Hamlet, sau ca în Romeo şi Julieta. Sigur, tema conflictului dintre două familii, este dezvoltată în zilele noastre. Este un spectacol «la îndemână», de început de vacanţă cu o revenire spectaculoasă în octombrie, când printre murăturile pe care le vor pune îi invităm pe oameni să vadă şi o comedie la teatru”, declară actorul, adăugând  că este o plăcere să îi aibă colegi de scenă pe Irina Wintze, Diana Buluga şi Miron Maxim. „Sunt foarte talentaţi şi nu ştiu cum am ajuns eu aproape de ei”, a concluzionat Marian Râlea.

Spectacolul „Zeul Măcelului” va avea premiera pe scena Teatrului Naţional din Cluj, joi, 24 iulie, de la ora 19.00, urmând să fie reluat în stagiunea din această toamnă.


Publicitate

Nu există Comentarii

Postaţi un comentariu