Turnul cultural va veghea la intrările în oraş

După o săptămână de când a primit recomandările juriului, Primăria Cluj-Napoca a desemnat câştigătorul concursului organizat pentru „Intrările oraşului-sistem de comunicare integrat în Cluj-Napoca”. Turnul cultural care cuprinde denumirea oraşului în trei limbi română, maghiară şi germană a ieşit pe primul loc în competiţie.

Prin concurs s-a urmărit identificarea unei soluţii care să trateze comunicarea integrată la nivelul oraşului pe mai multe paliere: intrarea în oraş, comunicare instituţională şi comunicarea/informarea cetăţenilor, astfel încât să se comunice în mod unitar în mai multe registre atât cu cetăţenii clujeni, cât şi cu cei care tranzitează/vizitează oraşul. Este vorba despre întrările/ieşirile dinspre Turda,  Floreşti,   Chinteni,  Baciu,  Someşeni  şi Apahida.

Contractul de proiectare a fost câştigat de Biroul individual de arhitectură Alexandru Fleşeriu Nicolae, la valoarea de 72.296, 40 lei (faţă de 120.000 de lei, cât reprezenta valoarea estimată a procedurii). Din echipa arhitectului Fleşeriu mai fac parte arhitectul Peter Eszter şi inginerul Doru Călin Crişan.

proiect castigator1

În alegerea făcută juriul aduce următoarea argumentaţie: „Juriul apreciază proiectul câştigător ca fiind coerent şi creativ, reprezentativ pentru oraş cu un design care se evidentţază, funcţional, durabil, uşor de întreţinut şi cu un raport cost-eficienţă în concordanţă cu dimensiunea şi materialele propuse. Concurentul propune „TURNUL” ca simbol esenţializator, reprezentativ pentru municipiul Cluj-Napoca. Legătura simbolului propus cu oraşul este una evidentă şi contribuie la dezvoltarea sentimentului de apartenenţă la o comunitate cu o bogată tradiţie istorică ce nu se opreşte la perioada medievalp, ci simbolic face legptura cu aşezarea urbană (civitas) Napoca, situată pe malul drept al râului Samus. „TURNUL” ca simbol (turnurile) apare în folosinţa câtorva dintre cele mai reprezentative instituţii locale, de exemplu Universitatea Babeş-Bolyai – cea mai mare universitate din ţară, TIFF – cel mai reprezentativ fenomen cultural sau Zilele oraşului – evenimente socio-culturale. Devine aşadar uşoară asumarea în mentalul colectiv a acestui simbol pentru comunitatea clujeană. Deşi ideea de turn este legată de ideea de cetate – care este un loc fortificat, închis, autorul reuşeşte să-i dea senzaţia de deschidere prin forma semitransparentă, semideschisă a lucrării, transmiţând ideea că oraşul este unul deschis. Totodată, aducerea în contemporaneitate a ideii de turn se produce prin materialele folosite în execuţie, care sunt regăsite în lucrări arhitecturale recente. Nu în ultimul rând, autorul reuşeşte să dea sens cerinţei de a constitui un cadru pentru multiplele forme de utilizare/şi comunicare necesare oralului. De exemplu, utilizarea sa împreună cu un sistem de iluminat ornamental adecvat îi sporeşte forţa şi potenţialul, putând deveni inclusiv o instalaţie artistică deosebită care oferă mai mult deciât rolul de a marca intrarea în oraş”.

La concurs au fost depuse în total 15 proiecte, iar juriul a stabilit următorul clasament:

Locul I şi premiul I – Biroul individual de arhitectură Alexandru Fleşeriu Nicolae – 1455, 84 puncte;

Locul II şi premiul II – SC Made By SRL – 1217, 72 puncte;

Locul III şi premiul III – SC Schmidt Arhitectura SRL – 1195 puncte;

Locul IV – Mihaela Meslec – Huenerwadel Partnership – 983, 16 puncte;

Locul V – SC Arhitect Magda SRL – 926 puncte.

Juriul concursului a fost alcătuit din: Ioan Sbârciu, Radu Solovăstru, Ligia Subţirică, Ioana Mihaela Agachi, Szabolcs Guttman, Romulus Zamfir, Tudor Giurgiu şi Florin Moroşanu. Proiectul câştigător a fost apreciat de juriu ca fiind coerent şi creativ, reprezentativ pentru oraş, cu un design care se evidenţiază, funcţional, durabil, uşor de întreţinut şi cu un raport cost-eficienţă în concordanţă cu dimensiunea şi materialele propuse.


Publicitate

Postaţi un comentariu