Turism a la Cluj: avem cu ce, nu prea avem cu cine

Foto: Dan Bodea

Nu este un secret pentru nimeni: Cluj-Napoca performează mult mai slab din punct de vedere turistic decât orașe ca Sibiu, Sighișoara sau Brașov. Un top al celor mai vizitate județe din România de către străini, în 2013, plasează Clujul abia pe locul șase, după București, Brașov, Timiș, Sibiu și Mureș (cu Sighișoara). Pare onorabil, dar, potrivit surselor de pe piața turistică, Bucureștiul, Timișul și Clujul sunt mult „umflate” de turismul de afaceri.

Turismul real, greu de distins în cifrele furnizate de Institutul Național de Statistică, are ca și centru de greutate „triunghiul saxon” din sudul Transilvaniei : Sibiu-Sighișoara-Brașov, trei destinații care formează și podiumul celor mai căutate orașe de către călătorii străini.

Una dintre puținele agenții de turism din Cluj care este profilată pe incoming (aducerea turiștilor din afară, în România) este City Tours&Events. Paradoxal, majoritatea circuitelor vândute de agenția clujeană au ca destinații tot atracțiile turistice din „triunghiul saxon”. Explicația acestui fenomen stă în lipsa de promovare pe plan extern a orașului de sub Feleac.

„Transilvania sudică beneficiază de promovare puternică în ultimii ani. Statutul Sibiului din 2007, de Capitală Culturală Europeană, a fost un impuls foarte puternic pentru acest oraș. Sighișoara este o destinație «clasică» de zeci de ani, iar Brașovul are marele avantaj de a fi aproape de București”, spune Traian Almășan co-proprietar al agenției. De asemenea, precizează Almășan, peisajul rural din întreaga zonă este presărat de monumente UNESCO (bisericile fortificate și cetățile săsești – n.r.).

„Clujul este o destinație sau necunoscută sau de tranzit, dar asta nu ar trebui să ne mire neapărat, deoarece nici clujenii nu știu ce au în oraș. Organizăm tururi de oraș de 2-3 ore și amicii mă întreabă: «dar ce le arăți atâta?» ”, mai spune expertul în turism.

Totuși, de câțiva ani, Clujul se promovează ceva mai bine pe piețele externe, centrul turistic al Primăriei fiind prezent la mai multe târguri internaționale, precum cele de la Berlin sau Milano din acest an. „Eu cred că principala vină pentru lipsa de promovare a Clujului nu aparține neapărat autorităților, ci agențiilor turistice. În România, agenția de turism este locul unde să îți cumperi un bilet pentru străinătate; nu se ocupă de promovat piața internă”, mai spune Almășan.

Anonimitatea în care se zbate Clujul pe plan extern poate fi însă o oportunitate, mai spune operatorul turistic. „Am participat la o recepție prilejuită de târgul de turism de la Viena, organizată de o revista austriacă de profil. Toată lumea, mai ales oameni de la agențiile asutriece, m-a întrebat de ce nu vine România cu ceva nou. Mi-au spus că toate programele turistice pe care le primesc sunt din anii 1990 «Mai puneți și voi ceva nou», a fost mesajul tuturor. Ei, acel lucru nou poate fi Clujul”, crede Traian Almășan.

O nișă turistică care ar putea aduce succes Clujului este cea de evenimente, este de părere specialistul în incoming. „Clujul devine în acest domeniu un punct de referință. Avem TIFF, au apărut Electric Castle, cu un succes deosebit, și «Jazz in the Park». Anul acesta aveam niște turiști din Austria chiar în perioada «Jazz in the Park». Aveau timp liber și s-au plimbat prin parc. Mi-au spus apoi că fuseseră și la alte festivaluri de jazz, inclusiv la cel de la Montreux, dar au zis că aici a fost cea mai frumoasă atmosferă pe care au întâlnit-o. Comedy Cluj este un alt festival care poate audce turiști. Trebuie însă văzut dacă organizatorii acestor evenimente doresc cu adevărat să atragă turiști din străinătate. Pentru că asta ar însemna pentru ei să se promoveze în afara României, ceea ce implică niște costuri”, explică Almășan.

Concluzia acestuia este că în momentul de față, slăbiciunea principală a Clujului, și anume faptul că este necunoscut în străinătate, poate deveni principalul său atu. „Potențial este. Avem unde duce turiștii, avem ce le arăta, avem unden îi distra, trebuie doar să îi aducem. Ei, atunci când va fi descoperit, Clujul poate fi o revelație”, încheie Almășan.


Publicitate

1 Comentariu

  1. Aura spune:

    Cred ca problems este calitatea serviciilor
    im zona centrala nu sunt hoteluri care Sa ofere conditii bune. Multe cladiri istorice au fost mutilate cu geamuri termopan, culori nepotrivite etc.

    Pretirile sunt in schimb destul de mari.

    Sibiu cred ca este de departe cel mai frumos oras din TRANSYLVANIA iar serviciile sunt extrem de bune.

Postaţi un comentariu