Școala cu adevărat altfel
Prin ochii elevilor
În folclorul școlii românești a rămas inoculată ideea că „Școala altfel” este mai mult o „vacanță altfel”, că programul special al elevilor români nu este chiar atât de special, fiind cunoscut faptul că multe școli preferă să păstreze programul normal sau chiar să considere această săptămână, înainte de vacanța de Paște, ca fiind una de pre-vacanță.
Lucrurile nu stau însă așa chiar peste tot. Dovada o reprezintă multele activități care sunt cu adevărat „altfel” și la care, fără să fim lipsiți de modestie, participăm noi, un grup de elevi din Liceul „Avram Iancu”, împreună cu un profesor dedicat și entuziast, vrând nu doar să învățăm noi înșine lucruri care nu se învață în mod obișnuit la școală, ci să și învățăm pe alții, sperăm noi, lucruri importante despre viață în general, mesaje și valori mai puțin împărtășite în timpul anului școlar. Vorbim mai exact despre un program inedit și revigorant la care participăm noi zilele acestea, și anume o serie de scenete cu mesaj social și moral.
Citiți și: Mihai Mărgineanu: „Trebuie să îi pregătim pe elevi pentru viață”
Scenetele sunt prezentate la Liceul „Anghel Saligny” și aduc la un loc mai multe clase din licee și școli din Cluj, încurajând nu doar talentul actoricesc, ci și promovarea unor mentalități, transmiterea unor mesaje sau purul divertisment.
În cazul clasei noastre, tema aleasă a fost una de actulalitate, controversată, delicată, însă extrem de încărcată de semnificație în zilele noastre… aleasă de noi, de elevi și, cu un scenariu tot de noi scris. Este vorba despre o clasă normală, însă în mijlocul căreia se află un „intrus”. O fată de origine musulmană care, conviețuind în armonie cu colegii săi ani de zile, ajunge să descopere ostilitatea lor bruscă după atentatele de la Paris din noiembrie 2015. Atitudinea lor se schimbă radical după aceste evenimente, iar aceasta nu înțelege de ce. Aceeași întrebare și-o pune și profesorul, care, revoltat de schimbarea bruscă de comportament a elevilor săi, nu mai poate nici el să gestioneze corect situația.
Care va fi însă rezolvarea acestei situații dificile? Va câștiga toleranța teren în lupta contra rasismului și prejudecăților de orice fel? Chiar și în ciuda unor evenimente atât de grave precum cele de la Paris? Asta se va afla doar cu sprijinul publicului, care este implicat activ în scenetă, răspunde la întrebări și pune intrebări, se implică și definește prin activitatea sa acest formidabil „teatru interactiv”. Pentru că asta și este, până la urmă! Un teatru interactiv, un brainstorming general de idei și soluții la conflicte de orice fel. Ideea poate nu este pe deplin originală, poate aplicarea sa nu este perfectă, însă este, cu siguranță, un început! Un răspuns dat celor care nu văd rostul acestei „Școli altfel”, o demitizare a imaginii acestui program, conturată în ultimii ani ca fiind un prilej de extindere a vacanței copiilor sau, după caz, unul de extindere a orelor normale. Nu este însă și cazul aici!
Eu, împreună cu colegii mei si domnul profesor de fizică Mihai Mărginean, coordonatorul nostru, suntem convinși că putem schimba ceva prin acest demers, chiar dacă nu ceva esențial, fundamental. Putem încerca! Putem să ne facem treaba așa cum știm mai bine, și cel mai important, putem să învățăm necontenit! Pe noi înșine, sau chiar pe alții…
Text: Vlad Antoniu Mărghitaș
BNR și-a deschis porțile pentru elevii clujeni
Vlădeasa X-Trail s-a încheiat cu o excursie „altfel” pentru copiii din satul Rogojel
„Școala Altfel”, prilej pentru elevi din toată țara să viziteze Grădina Botanică
Petiție pentru îmbunătățirea programului Școala Altfel
O altfel de Școală Altfel: mai puțină pierdere de vreme și mai multe activități concrete
Festivalul Altfel a luat startul la Cluj
Valentin Cuibus: Şcoala Altfel deschide orizontul elevilor şi le îmbogăţeşte cultura generală