BNR și-a deschis porțile pentru elevii clujeni

Foto: Maria Man

Banii, pe înțelesul copiilor

Elevii clujeni au vizitat în cadrul Săptămânii Altfel sediul Băncii Naționale a României, Sucursala Regională Cluj, unde au aflat lucruri inedite despre istoria banilor, elementele de siguranță de pe bancnotele românești, dar și despre comoara ascunsă a Clujului. Mai mult decât atât, elevii au avut ocazia să viziteze cea mai securizată încăpere din cadrul băncii, camera de procesare, unde se numără și se sortează banii și să vadă efectiv cu funcționează „mașinăriile” care decid soarta acestora: se întorc pe piață sau vor fi trimiși la București, la tocat, urmând să fie transformați în alte obiecte plastice?

Încăperea propriu-zisă nu are nimic spectaculos. Spectaculoase sunt cele trei mașinării de un verde turcoaz deschis și felul în care acestea funcționează. Pentru a începe operațiunea de sortare a banilor, operatorul alimentează mașina cu un teanc ce conține 1.000 de bancnote de același fel. Banii sunt puși pe un „lift”, care îi conduce spre „corpul mașinii”. Acolo sunt numărați și sortați în timpul unui proces rapid, dar zgomotos. În partea dreaptă a mașinăriei sunt patru „portițe”. Banii uzați ies pe primele două, iar cei buni, care vor circula în continuare, pe ultimele două. Atât cei buni, cât și cei uzați vor fi predați mai departe tot în teacuri de 1.000 de bucați, după ce doi operatori au completat datele necesare astfel încât proceul să se desfășoare ca la carte.

Copiii au fost fascinați de rapiditatea cu care mașina numără și sortează bancnotele. Unii au fost dezamăgiți că au asistat doar la numărarea bancnotelor de 10 lei: „Dar alți bani nu se numără?”, a întrebat un puști văzând teancurile cu bancnote de 10 lei care așteptau să fie procesate. „Astăzi e rândul celor de 10 lei”, l-a lămurit un operator.

Elevii au aflat detalii inedite despre istoria banilor. De pildă, la început, când bancnotele erau toate lucrate din aur, erau destul de dificil de transportat. Astfel, oamenii mergeau la bancă cu un sac de bani și primeau din partea „bancherului” o scrisoare, cu care apoi puteau scoate exact același număr de monede de la o altă bancă, dintr-o localitate diferită. Pe vremea aceea, 10 monede de aur valorau cât zece bancnote. Cu trecerea timpului, valorea bancnotelor a fost recunoscută, iar aurul a început să fie folosit  mai mult ca materie primă pentru bijuterii și nu ca o monedă de schimb. Elevii au vizualizat trei filmulețe adaptate vârstei lor. Au aflat, printre altele că banii deteriorați pot fi schimbați, în cazul în care 60% din suprafața unei bancnote este intactă și cel puțin o serie vizibilă. După ce au vizitat sala de procesare, elevii au identificat împreună cu reprezentanții băncii elementele de siguranță de pe bancnotele de 100 de lei.

Foto: Maria Man

Foto: Maria Man

Comoara Clujului

La finalul prezentării, Septimiu Moga, reprezentantul BNR le-a spus elevilor o povestee despre comoara ascunsă a Clujului, în încercarea de a le transmite acestora că banii nu sunt un scop în sine, ci un intrument. „Un fost domnitor al Clujului a lăsat un testament în care a precizat că le-a lăsat clujenilor o mare comoară. După moartea sa, oamenii au început să o caute. Au căutat peste tot, în clădiri, în peșteri, peste tot. Generații întregi au căutat comoara, dar fără rezultat. Cu toate acestea, Clujul se dezvolta tot mai mult. Nimeni nu găsea o explicație. Vreți să vedeți comoara?” Copiii s-au întors curioși spre ecrane, unde spre surpinderea lor, a apărut o poză care surprindea exact acel moment, poză ce îi avea drept protagoniști. „Voi sunteți comoara Clujului!”, le-a spus reprezentantul BNR. „Voi și mințile voastre! Depinde de voi cât de mult veți șlefui comoara!”, a conchis acesta.

Ce le-a plăcut copiilor?

„Mi-a plăcut cel mai mult sala unde se numără banii și felul în care își schimbă cerneala de pe bani culoarea”, a spus Maria, elevă în clasa a doua. „Mie mi-a plăcut primul filmuleț. Am învățat să nu aruncăm banii la gunoi pentru că pot fi transformați în jucării. Dacă sunt rupți trebuie să îi ducem la bancă unde vom primi alții noi”, a spus Amelia, elevă în clasa a treia.

Educație financiară

„Elevii cu care am venit astăzi sunt pe clasa a doua la Colegiul Național «George Coșbuc». Fiind Săptămâna Altfel, noi ne-am ales pentru toată săptămâna ca temă, banii. Am început cu istoria banilor, acum am venit să vedem cum se numără banii și unde, după care vom continua cu desenatul banilor. Educația financiară mi se pare foarte importantă mai ales la vârste fragede pentru că așa învață să aprecieze banii, să le cunoască valoarea și vor fi mult mai atenți pe viitor cu cele învățate”, este de părere Sorina Maier, învățător.

Foto: Maria Man

Foto: Maria Man

Articole pe aceeași temă:

Vlădeasa X-Trail s-a încheiat cu o excursie „altfel” pentru copiii din satul Rogojel

„Școala Altfel”, prilej pentru elevi din toată țara să viziteze Grădina Botanică

Petiție pentru îmbunătățirea programului Școala Altfel

O altfel de Școală Altfel: mai puțină pierdere de vreme și mai multe activități concrete

Festivalul Altfel a luat startul la Cluj

Valentin Cuibus: Şcoala Altfel deschide orizontul elevilor şi le îmbogăţeşte cultura generală

Distribuie:

Postaţi un comentariu