Lucian Mândruță, la Cluj: Mi-aș dori să nu fie război, să fie inteligență și să îmi dea oamenii mai puțin like, dar mai mult share

Foto: Dan Bodea

Jurnalistul Lucian Mândruță s-a întâlnit vineri seara, în Librăria Cărturești, cu publicul din Cluj la evenimentul de lansare al celei mai recente cărți ale sale. Au mai fost prezenți, în calitate de invitați, Cristina Ana Chiș, alături de care Lucian Mândruță a împărtășit experiența votului în diasporă la ultimele alegeri și Adrian Teleșpan, autorul romanului Cimitirul.

Deși s-a dorit o lansare de carte, curiozitatea publicului s-a manifestat nu atât cu privire la tema cărții, cât la scrisoarea „Dragă tinere între 20 și 35 de ani”, publicată de jurnalist pe blogul său în data de 12 februarie. Postarea a atras până sâmbătă, 14 februarie, peste 1600 de comentarii, cele mai multe acuzatoare.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Cartea „Share!Cum am învățat din social media să-i iubesc din nou pe români”, apărută la editura Herg Benet, cuprinde povestea  a două-trei săptămâni de alegeri așa cum le-a văzut jurnalistul pe wall-ul său de facebook, dar și texte recente care au stârnit comentarii, contestări și mai ales dezbateri. Povestea cărții a început în urmă cu patru ani când jurnalistul și-a rupt piciorul și, fiind imobilizat la pat, o vară întreagă și-a petrecut-o online pe rețeaua de socializare facebook. „Am dat accept la primii 2000 de oameni care erau acolo și care doreau, în general, să se împrietenească cu o vedetă de la Antena1. Acum încerc să scap de ei pentru că nu mai semănăm unii cu alții”, a precizat Lucian Mândruță.

„Ideea scrierii cărții nu a fost a mea, ci a Editurii Herg Benet ai căror patroni erau abonați la contul meu de Facebook și mă citeau acolo. Prin vară au venit cu ideea să scriem o carte despre postările mele. Nu era vorba despre campania electorală atunci și am strâns postările mele din ultimii patru ani. Nu am mai apucat să facem nimic pentru că a venit campania și am realizat că va fi o altă carte prin octombrie-noiembrie. Am scris prima parte a cărții într-o săptămână jumătate cu toate postările adunate și împachetate ca să aibă sens și am pus-o pe piață la o lună de la alegeri”, a mai declarat jurnalistul.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Îmbrăcat într-un tricou pe care scria Am carte, n-am parte!, Lucian Mândruță a vorbit, în continuare, despre primele video-uri pe care le-a produs pe contul său de facebook și impactul lor în rândul utilizatorilor rețelei, insistând asupra rolului decisiv pe care l-a avut social media în campania prezidențială. „Facebook este un mecanism de concentrare a emoțiilor pentru un singur scop. Facebook vrea să stăm acolo disperați, cât mai mult timp, până când Facebook devine internet și nu mai ieșim din aplicația aia. În cazul video-urilor, ce ne interesează pe noi sunt view-urile și share-urile. Cum a putut să conteze social media în campania electorală?Nu prin alt mecanism decât acela al televiziunii: video, plus distribuție la oameni mulți. 150.000 de vizualizări înseamnă în termen de rating, 1.2 puncte. După primul video mi-am dat seama că am o mină de aur”, a precizat Lucian Mândruță, făcând referire la unul dintre video-urile sale filmate în fața MAE, în primul tur al alegerilor prezidențiale, care a strâns 600.000 de vizualizări și 18.000 de share-uri.  „Într-o seară în care puneam o singură postare sau două, făceam ratingul restului de știri pe minut din seara aia”, a explicat Mândruță.

Lucian Mândruță,   Adrian Teleșpan,   Cristina Ana Chiș/Foto: Dan Bodea

Lucian Mândruță, Adrian Teleșpan, Cristina Ana Chiș/Foto: Dan Bodea

Jurnalistul a povestit, mai departe, momentul-Paris, în turul al doilea al alegerilor, când, la invitația Michaelei Ciubotaru a transmis din Capitala Franței experiențele miilor de români din stradă, care doreau să voteze. Povestea a fost completată de Cristina Ana Chiș, una dintre româncele care s-a aflat în 16 noiembrie, la Paris și care a participat la manifestările organizate în Franța de românii care nu au putut să voteze.

Sfârșitul întâlnirii cu Lucian Mândruță la Cluj a adus în discuție postarea de pe blogul său în care autorul se adresează tinerilor care „n-au chef” să-și apere țara, pe motivul că facebook-ul ar putea merge prost sau că le-ar putea trece un glonț prin smartphone. La solicitarea mai multor tineri prezenți la eveniment, Lucian Mândruță a explicat:

„Votul este o responsabilitate, nu doar un drept și a apăra țara este o responsabilitate nu doar o opțiune. Când am scris articolul, nici o clipă nu m-am gândit că eu nu aș merge în război. Am doi copii acasă și mi-aș pune viața la bătaie pentru ca ei să poată trăi liber. Eu cred că țara este o responsabilitate, chiar dacă îți riști viața. În primul rând nu îți aperi țara, ci îți aperi libertatea. Am scris articolul nu pentru voi tinerii, ci pentru cei care au început o campanie de dezinformare. Există o rețea de site-uri în România pe care se propagă o campanie anti-occidentală, anti-NATO, care vorbesc despre o conspirație mondială, care spun că suntem diferiți de Occident, că Occidentul ne vrea sclavi și să ne separăm de el, să ne câștigăm libertatea, o libertate strălucind spre Est”.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Cu privire la următorul pas al carierei sale și la ceea ce își dorește pentru viitor, Lucian Mândruță a precizat: „Am fost concediat din toate funcțiile mele de jurnalist în ultimii ani, așa că nu știu ce etapă ar putea urma. Șomajul prelungit, Facebook-ul  ca pedeaspă, să fiu condamnat la Twitter. Mi-aș dori să nu fie război, să fie inteligență, înțelepciune și să îmi dea oamenii mai puțin like și mai mult share pentru că eu vreau să ne ducem cu mesajul mai departe. Carieră?La 47 de ani?Ce carieră? La 47 de ani încerci să îți faci planuri de trecut, să te reconciliezi cu trecutul, nu te mai gândești la viitor. Este o ușurare. În momentul în care realizezi că nu mai ai viitor este senzațional”, a spus autorul la finalul serii.

 Lucian Mândruță a mai publicat două volume, „Fabrica de tămâie” și „Ce n-a avut loc în prompter” și este și autorul blogului Inchirieri de Idei.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„În Cluj trebuia făcută lansare pentru că sunt oameni care au curiozități, care vin să te vadă. E foarte greu să îi muți pe oameni din social-media în real life. Toată lumea îți dă like pe facebook la eveniment și, cel puțin la București, nu vine. Zic că și mâine este un eveniment. La Cluj îmi place și cum gândesc oamenii. De fapt pe măsură ce mă duc spre Viena încep să îmi placă oamenii și ciocolata”, Lucian Mândruță


Publicitate

Postaţi un comentariu