Spectacol de vârf al Teatrului de Animaţie “Ţăndărică” din Bucureşti, pe scena clujeană

“Povestea porcului” adaptată şi ilustrată muzical de regizorul clujean Traian Savinescu a fost reprezentată de două ori pe scena Teatrului Naţional din Cluj-Napoca/Foto: Dan Bodea

Evenimentul major al Festivalului Internaţional al Teatrelor de Păpuşi ”Puck” a avut loc marţi la Cluj-Napoca prin prezentarea uneia dintre cele mai speciale producţii ale Teatrului de Animaţie „Ţăndărică” din Bucureşti.

“Povestea porcului” adaptată şi ilustrată muzical de regizorul clujean Traian Savinescu a fost reprezentată de două ori pe scena Teatrului Naţional din Cluj-Napoca, în faţa a sute de copiii dornici să cunoască versiunea scenică a poveştii cu tâlc scrisă de Ion Creangă. „Este un basm teatral, adică o formulă literar dramatică care încă din momentul scrierii ei a avut valenţe scenice, fiind strâns corelată cu viziunea regizorală. În momentul în care eu, ca regizor, am scris acest text a fost uşor să-l vizualizez. Am făcut ilustraţia muzicală şi pentru că spectacolul vroiam să îl duc într-o zonă arhaică, de folclor românesc arhaic foarte viguros şi astfel am apelat la cea mai veche formă muzicală şi anume muzica din Maramureş”, a precizat Traian Savinescu pentru Transilvania Reporter. Spectacolul este presărat cu sonoritatea arhaică a muzicii din Maramureş dar şi cu o energie potenţată de voce, ceteră şi alte instrumente de percuţie. Regizorul Traian Savinescu a apelat şi la pilonii importanţi ai muzicii maramureşene, respectiv rapsozii şi cântăreţii maramureşeni, pentru a da o energie puternică spectacolului.

Sute de copii iau iau parte în aceste zile la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi ”Puck”/Foto: Dan Bodea

Sute de copii iau iau parte în aceste zile la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi ”Puck”/Foto: Dan Bodea

Spectacol cu „vâlve”

Din punct de vedere al construcţiei dramatice Traian Savinescu a păstrat în linii mari povestea lui Ion Creangă. „Am intervenit în mecanismul de transformare a poveştii în formula de teatru de păpuşi, adică o glisare din zona teatrului dramatic spre teatrul de păpuşi. Moşul şi baba, ca personaje, asistă cu invidie la faptul că în jurul lor se nasc o mulţime de copii. Frustrarea se transmite în timpul somnului şi tot ceea ce se va întâmpla în somn va fi o realizare a visului lor. Este o metaforă a transcenderii din lumea reală în lumea virtuală, magică. Există un personaj care intervine ciclic în poveste, Sf. Miercuri, Sf. Vineri, Sf. Duminică care apare sub o anumită iconografie în cadrul poveştii. Aceste sfinte le-am asimilat vâlvelor, adică unor fiinţe mitice care sunt strâns conectate cu natura, cu lemnul, cu apa, cu piatra”, a precizat regiorul clujean. Chiar dacă a rescris textul lui Creangă în formulă dramatică şi a introdus muzică din Maramureş, cu influenţa folclorului din munţii Apuseni, sunt multe din vorbele lui Creangă pe care piesa le-a păstrat.

Cutiuţa de la Puck

În ceea ce priveşte alegerea ca spectacolul „Povestea Porcului” să fie montat pe scena Teatrului de animaţie Ţăndărică din Bucureşti, Traian Savinescu a declarat că ar fi fost imposibil din punct de vedere tehnic şi artistic ca un astfel de spectacol să fie pus în scenă la Cluj, în actuala sală a Teatrului de Păpuşi „Puck”. „Cu un astfel de spectacol nu am fi putut încăpea în cutiuţa de la Puck. Când ai cea mai meschină scenă de teatru din România, cu cele mai slabe dotări tehnice, nu ai cum să realizezi un spectacol de asemenea calibru. Înţeleg că există condiţii grele de salarizare, însă nouă ne lipseşte minimul de condiţii unde să lucrăm, sau unde să facem calitate artistică. Ajungem să improvizăm şi să minimalizăm, chiar şi când spectacolul nu se pretează a fi unul minimalist. Astfel, am avut o propunere de proiect, am stat, m-am gândit, după câteva luni am prezentat proiectul, a fost considerat valabil, i-am dat drumul şi a ieşit un sectacol deosebit la Ţăndărică”, a spus Traian Savinescu. Spectacolul „Povestea Porcului” a fost prezentat publicului pentru prima dată în 2010 şi de atunci a devenit un spectacol-document, cum puţine spectacole de animaţie au privilegiul să devină. „Este un spectacol de referinţă pentru mine. Ca orice creator am un număr de spectacole care mă reprezintă, deşi mi-am început relativ târziu cariera de regizor”, precizează Traian Savinescu. Acesta a cochetat cu regia în perioadele dinainte de 1989 când făcea foarte mult teatru de amatori. Se autointitula atunci animator cultural şi realiza spectacole de amatori deosebite când era încă profesor de chimie. Printre spectacolele sale de referinţă în ultimii ani se numără „Povestea Porcului”, „Frumoasa Rapunzel” montat la Braşov, „Spărgătorul de Nuci” pus în scenă la Baia Mare, „Muzicanţii din Bremen”, prezentat la Cluj sau „Dănilă Prepeleac”, de asemenea montat la Cluj. În toate reprezentaţiile sale Traian Savinescu a reuşit să îmbine foarte bine partea de spectacol cu succes la public cu partea artistică, de nivel calitativ ridicat.

“Povestea porcului” adaptată şi ilustrată muzical de regizorul clujean Traian Savinescu /Foto: Dan Bodea

“Povestea porcului” adaptată şi ilustrată muzical de regizorul clujean Traian Savinescu /Foto: Dan Bodea

„Păcală”, pe scena clujeană

Un spectacol de anvergură care să atragă spectatori de toate vârstele, de ordinul sutelor, nu doar în limita câtorva zeci de locuri disponibile în sala Teatrului de Păpuşi „Puck”, este propunerea regizorului Traian Savinescu pentru sezonul de iarnă. „Proiectul meu viitor la Teatrul Puck este de a face un spectacol pentru scenă mare, de anvergura Teatrului Naţional, cu un suflu puternic. Spectacolul se va numi „Păcală”. Lucrurile sunt deja aranjate, Titi Cubleşan mi-a scris textul, muzica o va face Dan Bălan de la Bucureşti, iar de scenografie se va ocupa Mihai Pastramagiu. Echipa e deja formată şi cândva în noiembrie voi începe repetiţiile pentru ca în final de ianuarie să ieşim cu spectacolul”, a precizat Traian Savinescu, completând că este exclus ca evenimentul să fie jucat la Teatru de Păpuşi „Puck”.

Distribuie:

Postaţi un comentariu