Lucrare falsă atribuită lui Adrian Ghenie, expusă la Cluj-Napoca

Foto: Cristina Beligăr

Una dintre cele mai noi galerii de artă din Cluj, deschisă la sfârșitul anului trecut în Platinia Shopping Center, a expus și promovat mai multe zile la rând o pretinsă lucrare a artistului Adrian Ghenie, deși mai mulți apropiați ai acestuia au pus la îndoială autenticitatea ei încă din prima zi a expoziției. Tabloul ar fi avut un preț de vânzare de 120.000 de euro, însă potrivit anturajului artistului lucrarea nu îi aparține. Originar din Baia Mare și absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj, Adrian Ghenie este cel mai cunoscut artist român contemporan, lucrările sale fiind licitate de cele mai mari case de licitații din lume. În 2016, o lucrare a artistului român a fost achiziționată prin Casa de Licitații Christie’s din Londra la prețul de peste 9 milioane de dolari.

„Situația este gravă. În lumea artelor e permis orice, dar până la falsuri. Acesta este limita, linia roșie care nu se trece. Falsul înseamnă infracționalitate, iar în lumea galeriștilor înseamnă decredibilizarea totală, încălcarea cutumei nr.1 care e autenticitatea operei de artă”, a declarat pentru Transilvania Reporter Mihai Pop, cofondatorul Galeriei Plan B din Berlin și unul dintre principalii cunoscători ai operei artistului Adrian Ghenie. Tot Mihai Pop a precizat că Adrian Ghenie i-a confirmat că lucrarea nu este creația lui în momentul în care a văzut poza acesteia pe internet.

Foto: Pagina Facebook Art House Gallery

Mihai Pop a aflat de această lucrare de la alte persoane care l-au alertat și pe Adrian Ghenie și încă din seara vernisajului a avut o discuție telefonică cu artistul și i-a promis că primul lucru va fi să meargă să vadă despre ce este vorba. „M-am dus a doua zi să văd cu ochii mei minunea și, când am intrat în galerie, am dat nas în nas cu Silvia Suciu. I-am spus Silviei că acel Ghenie este un fals și că o rog frumos să-l dea jos…Iar răspunsul ei a fost: «Te rog să ieși afară că altfel chem paza! Ai venit aici să faci scandal?!»”, a declarat Mihai Pop.

„Adrian știe că, undeva, la finalul acestui lanț trofic cineva va rămâne cu falsul în brațe și atunci va ieși cu scandal mare. Logica lui e «nu interveni în lumea escrocilor, lasă-i să se cotonogească între ei». Dacă cineva dă atâția bani și nu verifică autenticitatea, atunci e credul și prost. Cu siguranță că lucrarea are și un pedigree fals, aud că a fost autentificată de doi specialiști, care or fi specialiștii în Ghenie nu știu! dar oricum, primul specialist e chiar artistul”, a mai spus Mihai Pop.

Potrivit Ioanei Spiridon Ciocoiu, Șef Birou consignare Artă Postbelică & Contemporană din cadrul Casei de Licitații Artmark, în cazul caselor de licitații se apelează la practica contactării artiștilor, desigur dacă aceștia sunt în viață, atunci când există o anumită nesiguranță în stabilirea autenticității unei lucrări.

„Lucrările pe care le-am avut noi până acum în licitații au fost confirmate de Adrian Ghenie. Recent am avut un caz în care deponentul insista să ne consultăm cu artistul pentru a vedea dacă lucrarea era realizată de Adrian Ghenie. Noi îi spuneam în mod repetat proprietarului că nu e, dar i-am făcut pe plac și am primit răspunsul pe care îl anticipasem. Atâta timp cât artistul este în viață lucrurile sunt foarte clare în privința autenticității lucrărilor atribuite lui”, a precizat Ioana Ciocoiu pentru Transilvania Reporter.

Pagina de Facebook a Platinia Art House Gallery a promovat tabloul ca fiind „o lucrare din ultima lui perioadă care l-a remarcat pe artist pe plan internațional”. Deși apropiații lui Adrian Ghenie au sesizat organizatorii expoziției încă din primele zile ale evenimentului, care a avut vernisajul în 23 februarie, cu privire la autenticitatea lucrării, în cursul zilei de marți, 6 martie, lucrarea se afla încă expusă pe unul dintre pereții galeriei. Aceasta nu era însoțită de vreo informație cu privire la momentul realizării ei și nici nu era atribuită vreunui artist. Silvia Suciu, curatoarea expoziției a refuzat să dea orice explicații cu privire la proveniența lucrării, precizând doar că provine de la un colecționar din Baia Mare și că, deși anturajul lui Adrian Ghenie pretinde că este falsă, ea personal crede în autenticitatea ei. În momentul în care am întrebat-o cine sunt persoanele care au determinat autenticitatea lucrării, Silvia Suciu a refuzat să dea nume.

Redăm mai jos conversația avută cu Silvia Suciu, înainte ca aceasta să solicite ca discuția să aibă loc off the record:

Silvia Suciu: Acum am deschis o expoziție de primăvară. Piesele de rezistență sunt lucrări de Nicolae Grigorescu, Corneliu Baba, Theodor Pallady, Octav Băncilă, iar alături de ei sunt și lucrări semnate de artiști contemporani de la Cluj, Iași, București, dar aș prefera să nu dau nume.

Reporter: Pe afiș apărea și Adrian Ghenie.

Silvia Suciu: Da și nu. Nu vreau să discut această chestiune. A fost trecut pe afiș, dar vreau să închei conversația. Sunt în discuție cu diferite persoane și nu este o chestiune publică. L-am retras pe Adrian Ghenie din expoziție și nu există un motiv care să fie făcut public. Adrian Ghenie nu mai există în expoziție.

Reporter: Dar a fost?A existat o lucrare care era a lui?

Silvia Suciu: A existat o lucrare dar nu mai este acea lucrare. Chiar nu are importanță ce s-a întâmplat cu lucrarea respectivă. Nu vreau să fac nici un comentariu în ceea ce privește numele lui Adrian Ghenie.

Și lucrarea nu mai este expusă în expoziție?

Chiar nu vreau să mai fac vreun comentariu. Aceasta este dorința mea. Nu vreau să îi fac publicitate.

Reporter: Dacă s-a făcut o greșeală se poate explica.

Eu nu pot să spun dacă s-a făcut o greșeală.

Dar cineva verifică autenticitatea unei lucrări, nu?

Absolut. Am rapoarte de expertiză la toate lucrările.

În tot acest timp, lucrarea promovată ca fiind realizată de artistul Adrian Ghenie se afla pe peretele din încăperea a doua a galeriei, unde sunt expuse și tablouri de Nicolae Grigorescu, sau Corneliu Baba.

Înainte ca responsabila expoziției să refuze orice comentariu pe tema lucrării aduse în discuție și să părăsească încăperea, a precizat că Platinia Shopping Center din Cluj nu este un mall ca oricare altul și că galeria de artă este foarte binevenită într-un astfel de mediu.

„Îl plasez mult peste oricare alt mall din Cluj. Arta și lucrările de artă sunt create pentru a fi văzute. Clujul este un oraș cu un mare potențial creativ, cu mulți artiști care din păcate nu au unde să expună. Atunci noi oferim o alternativă. Proveniența lucrărilor pe care le promovăm în expozițiie este fie din colecții particulare, fie direct de la artiști. Prețurile au fost stabilite de comun acord cu deponenții”, a spus Silvia Suciu.

Omul de afaceri Vasile Pușcaș, dezvoltatorul proiectului Platinia, a declarat la rândul său reporterului Transilvania Reporter Radu Hângănuț, că asupra lucrării atribuite lui Adrian Ghenie au planat suspiciuni încă de dinainte deschiderii expoziției. El a explicat faptul că experții consultați au avut opinii diferite cu privire la autorul picturii, motiv pentru care, spune el, lucrarea nu a fost expusă în camera principală, nu a fost pusă la vânzare și nici nu a avut în vreun moment numele vreunui autor. Cu toate acestea, pagina Platinia Art House Gallery a postat o imagine cu pictura în care era specificat autorul. Tot pe pagina oficială a galeriei, există imagini de la vernisajul expoziției unde se poate observa că lucrarea a fost expusă inițial în camera principală, nu în spate.

Foto: În plan îndepărat, tabloul despre care s-a afirmat că ar fi al artistului Adrian Ghenie a fost expus în camera principală a galeriei/Foto: Pagina Facebook Platinia Art House Gallery

„Nu a fost niciodată afișat numele autorului. Lucrarea este amplasată într-o cameră, în spate și niciodată nu a fost semnată. Dacă mergeți să vedeți expoziția, nu apare numele cuiva acolo. Lucrarea nu este la vânzare. Poate fi a lui Ghenie, poate fi a lui Grigorescu, poate fi a oricui. Rămâne la latitudinea celor care o văd să aprecieze acest lucru. Au fost dubii cu privire la această lucrare. Au fost oameni care au spus că e Ghenie, dar și oameni care au spus că nu e. Nu trebuie să afișăm numele cuiva. E o lucrare de artă, care e problema? Nu totul trebuie afișat și cumpărat”.

În această imagine se observă că lucrarea expusă este atribuită lui Adrian Ghenie, datată și scoasă la vânzare la prețul de 120.000 de euro

Falsul atribuit lui Adrian Ghenie, expus la Platinia Art House Gallery

Vasile Pușcaș a mai spus că, din punctul său de vedere, problema falsului nu există și că personal nu se pronunță pentru că nu este expert.

„Este o singură persoană care spune că este un reprezentant al acestui Ghenie și spune că lucrarea este falsă. Eu nu am ce să spun pentru că nu sunt expert. Eu am doar un contract de închiriere. Nu am ce să spun despre situație pentru că, din punctul meu de vedere, situația nu există. Nu e nici plăcută nici neplăcută. Din punctul meu de vedere, situația este foarte simplă pentru că pictorul este în viață și poate fi întrebat dacă lucrarea este a lui”,  a explicat Vasile Pușcaș.

Vom reveni cu detalii.

Citiți și:

Cazul lucrării false atribuite lui Adrian Ghenie: „Ne-am jucat cu un nume mare și trebuie taxat dur vinovatul”

Radu Vasile, expert în bunuri cu semnificaţie artistică: „Am văzut tabloul atribuit lui Ghenie înainte de expoziție și am avut dubii. Dar nu vă pot spune numele posesorului”

Cine se ascunde după tabloul fals atribuit lui Ghenie: „De ce ați depus lucrarea în galerie dacă știați că nu este autentică?”

Distribuie:

Nu există Comentarii

  1. xxxxxxx says:

    Cea mai tare faza, ar fi ca toata aceasta actiune sa fie intreprinsa pentru discreditarea vanzatorului si implicit scaderea drastica a “valorii” curente lucrarii, chiar daca e originala … cumparata “ieftin” si vanduta la 10000x pret. Ca … tot e permis orice in lumea artelor …

  2. Cristi Lavin says:

    Se vede de la o poștă că nu este un Ghenie, deoarece pictura asta cu flăcări ieșind din ochi e mult mai frumoasă decât toate lucrările lui Ghenie la un loc! Poate nu valorează 120.000 de euro, dar vreau să vă zic că autorului acestei lucrări plastice i se face un mare deserviciu — pentru că nu i se pomenește deloc numele, deși merită cu prisosință, el fiind un mare artist, deși deocamdată e complet necunoscut!

Postaţi un comentariu