Comisia Europeană recomandă statelor să renunţe la stările de urgenţă atunci când planifică ridicarea măsurilor de izolare

Bruxellesul a prezintat o foaie de parcurs pentru ridicarea măsurilor de izolare în ţările membre. Foto: thediplomatspain.com

Privind către un viitor în care criza sanitară nu va mai fi prioritară în faţa necesităţii protejării mijloacelor de subzistenţă, preşedintele Comisiei Europene, în cooperare cu președintele Consiliului European, a prezentat o foaie de parcurs europeană pentru ridicarea treptată a măsurilor de izolare luate în urma pandemiei cauzate de coronavirus. Documentul publicat pe site-ul comisiei subliniază că, deşi Europa se află încă în faza critică a menținerii sub control a pandemiei, măsurile extraordinare pe care statele membre și UE au fost nevoite să le ia dau rezultate. Astfel că statele sunt puse astăzi în situaţia de a planifica o ridicare treptată a măsurilor restrictive, care împreună cu incertitudinea pe care o aduc „au costuri uriașe pentru populație, societate și economie și nu pot dura la infinit”.

Recunoscând specificul fiecărei țări, foaia de parcurs europeană stabilește următoarele principii-cheie:

1. Stabilirea unui calendar este esenţială.

O inversare treptată a măsurilor de îngrădire va conduce, în mod inevitabil, la o creștere a noilor cazuri de infecție cu coronavirus și la o posibilă reintroducere a măsurilor restrictive. Este esențială o comunicare clară, transparentă și în timp util cu cetățenii în acest sens. Ca atare, sunt necesare o monitorizare constantă și o pregătire pentru reevaluarea măsurilor. Trei seturi principale de criterii ar trebui să fie luate în considerare atunci când se evaluează dacă a sosit timpul să retragă măsurile restrictive:
a. Criteriul epidemiologic, care să evidențieze diminuarea semnificativă și stabilizarea răspândirii bolii pe o perioadă îndelungată;
b. Existența unor capacități suficiente în cadrul sistemului de sănătate, ținând seama, de exemplu, de rata de ocupare a secțiilor de terapie intensivă și de disponibilitatea cadrelor sanitare și a materialului medical;
c. Capacitatea adecvată de monitorizare, inclusiv capacitatea de testare la scară largă pentru a detecta și a izola rapid persoanele infectate, precum și capacitatea de localizare și de urmărire.

2. O abordare europeană bazată pe principii comune

Deși calendarul și modalitățile de ridicare a măsurilor de izolare diferă de la un stat membru la altul, avem nevoie de un cadru comun care să fie bazat pe trei principii:
a. Acţiunile să se bazeze pe studii științifice, axate pe sănătatea publică, cu recunoașterea faptului că încetarea măsurilor restrictive presupune asigurarea unui echilibru între beneficiile pentru sănătatea publică și impactul social și economic;
b. Acţiunea să fie coordonată între statele membre pentru a evita efectele negative. Este o chestiune de interes european comun;
c. Respect și solidaritate între statele membre. Acest lucru este esențial atât din punct de vedere sanitar, cât și socioeconomic. Cerința minimă este ca, înainte de a ridica măsurile de izolare, fiecare stat membru să notifice în timp util acest fapt celorlalte state membre și Comisiei și să țină seama de punctele de vedere ale acestora.

3. Măsuri adiacente pentru ieșirea treptată din izolare

Ridicarea cu succes a măsurilor restrictive necesită un set de politici de însoțire măsuri care sunt relevante pentru toate statele membre. UE ia măsuri ca să ajute statele în acest sens.
a. Colectarea de date armonizate și dezvoltarea unui sistem solid de raportare și de depistare a contacților, inclusiv cu ajutorul unor instrumente digitale, care să respecte pe deplin confidențialitatea datelor;
b. Extinderea capacității de testare și armonizarea metodologiilor de testare. Comisia – în consultare cu Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor – a adoptat o serie de orientări privind diferitele teste de depistare a coronavirusului și performanțele acestora;
c. Sporirea capacității și rezilienței sistemelor naționale de sănătate, în special pentru a răspunde creșterii prevăzute a numărului de infecții care va avea loc odată ce vor fi ridicate măsurile restrictive;
d. Consolidarea în continuare a capacităților în materie de echipamente medicale și echipamente individuale de protecție;
e. Dezvoltarea de tratamente și medicamente sigure și eficace, precum și dezvoltarea și introducerea accelerată a unui vaccin pentru a pune capăt răspândirii coronavirusului.

4. Paşii următori

Foaia de parcurs a Comisiei prezintă recomandările concrete pe care statele membre ar trebui să le ia în considerare atunci când planifică ridicarea măsurilor de izolare:

a. Măsurile vor luate pas cu pas, ele ar trebui să fie retrase în mai multe etape, lăsându-se suficient timp între acestea pentru a evalua impactul retragerii lor;
b. Măsurile generale ar trebui să fie înlocuite treptat cu măsuri specifice. De exemplu, protejarea grupurilor celor mai vulnerabile pe o perioadă mai îndelungată; facilitarea reluării treptate a activităților economice necesare; intensificarea curățării și dezinfectării periodice a terminalelor de transport, a magazinelor și a locurilor de muncă; înlocuirea regimurilor de stare generală de urgență cu intervenții precis direcționate din partea guvernelor, astfel încât să se asigure transparența și responsabilitatea democratică;
c. Ridicarea măsurilor ar trebui să înceapă cu cele cu impact local și să se extindă treptat la măsuri cu o acoperire geografică mai largă, ținând cont de specificul național. Acest lucru ar permite realizarea eficientă și adaptată de acțiuni și reevaluarea rapidă a măsurilor în cazul apariției de noi infecții;
d. Controalele la frontierele interne ar trebui să fie eliminate în mod coordonat. Restricțiile de călătorie ar trebui mai întâi să fie reluate între zonele identificate cu risc redus. Statele membre învecinate ar trebui să rămână în contact strâns pentru a facilita acest lucru. Într-o a doua fază, frontierele externe ar putea redeschide accesul pentru rezidenții non-UE, luând în considerare răspândirea coronavirusului în afara UE. Restricțiile la călătoriile neesențiale în UE trebuie să fie continuu revizuite. Restricțiile de călătorie și controalele la frontieră ar trebui să fie eliminate odată ce se atinge un grad suficient de convergență între situația epidemiologică a regiunilor frontaliere. Redeschiderea frontierelor externe ar trebui să aibă loc în a doua etapă, în funcție de răspândirea virusului în afara UE;
e. Reluarea activității economice ar trebui să aibă loc în mod treptat: se pot aplica mai multe modele, cum ar fi telemunca în cazul profesiilor care se pretează la aceasta, importanța economică, organizarea muncii în schimburi etc. Este indicat să se evite situația în care întreaga populație ar reveni la locul de muncă în același timp;
f. Adunările persoanelor ar trebui autorizate în mod progresiv, ținând seama de specificul diferitelor categorii de activități, cum ar fi: școlile și universitățile; activitatea comercială (comerț cu amănuntul), cu o eventuală graduare; activitățile sociale (restaurante, cafenele), cu o eventuală graduare; adunările în masă de persoane;
g. Eforturile de prevenire a răspândirii virusului ar trebui continuate prin campanii de sensibilizare care să încurajeze populația să mențină practicile solide de igienă și distanțarea socială;
h. Acțiunile ar trebui să fie monitorizate în mod constant și ar trebui să se pregătească terenul pentru revenirea la măsuri de izolare mai stricte în cazul unei recrudescențe puternice.

În timp ce măsurile de izolare sunt ridicate treptat, este necesar să se planifice strategic redresarea, să se revitalizeze economia și să se revină la o creștere durabilă. Este vorba inclusiv despre facilitarea dublei tranziții către o societate digitală și totodată mai verde și valorificarea învățămintelor desprinse din criza actuală pentru asigurarea pregătirii și a rezilienței UE. Comisia va elabora un plan de redresare bazat pe o propunere revizuită privind următorul buget pe termen lung al UE (cadrul financiar multianual) și pe programul de lucru actualizat al Comisiei pentru 2020.

Textul menţionează că foaia de parcurs a fost elaborată ca răspuns la apelul pentru o strategie coordonată de ieșire din izolare lansat de Consiliul European din 26 martie. Foaia de parcurs ține seama de expertiza Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor și a grupului de oameni de știință care consiliază Comisia cu privire la coronavirus. Ea a fost elaborată pe baza cunoştinţelor ştiinţifice disponibile şi va fi reexaminată pe măsură ce apar noi date și pe măsură ce cercetările vor avansa în domeniul dezvoltării vaccinului, testării populaţiei, tratamentelor și medicamentelor. Pentru a ajuta statele membre să achiziționeze echipamentele necesare, inclusiv testele, cât mai rapid posibil, Comisia a înființat un „Centru de coordonare pentru echipamentele medicale”, a lansat acțiuni comune de achiziții publice, a constituit rezerve pentru situații de urgență prin intermediul RescEU și a propus sprijinirea sistemelor naționale de sănătate prin intermediul Instrumentului de sprijin de urgență.

Distribuie:

Postaţi un comentariu