FOTO Locuitor în Cluj, pe prima stradă smart din România: O pietonală pentru trei vecini  

Foto: Dan Bodea

Dacă în 2017 se spunea despre Cluj că se transformă, treptat, în „primul smart city din România”, deși anterior orașe ca Brașov și Oradea făceau demersuri pentru obținerea aceluiași „titlu”, zilele acestea municipalitatea clujeană a anunțat finalizările lucrărilor pe prima stradă smart din țară. Este vorba despre strada Molnar Piuariu, din cartierul Mărăști, care cuprinde tronsonul dintre străzile Fabricii de Zahăr și Dâmboviței, inclusiv intersecția cu strada Teleorman. Strada este realizată de Primăria Cluj-Napoca cu finanțare europeană și dispune de toate facilitățile unui spațiu public modern, „verde”, adaptat la realitățile tehnologice și de mobilitate urbană actuale.

Verzi sunt și rândurile de roșii ale domnului Sándor Asztalos care se delectează în anii săi de pensie cu grădinăritul pe noua stradă smart din oraș. Domnul Sándor stă pe strada Molnar Piuariu de 16 ani, după ce o viață întreagă a stat la bloc în zona Anatole France. În cursul zilei de luni, bărbatul își curăța grădina, în timp ce la câțiva metri de casa lui o mașină electrică se încărca la noile stații de încărcare. Ne spune că este incomparabil cum arată această stradă acum și cum arăta înainte. Ce îl miră însă cel mai mult este faptul că oamenii chiar mențin curățenia și aruncă gunoaiele selectiv, ceea ce în această parte a orașului era o raritate până acum.

Lângă casa lui, tot pe tronsonul pietonal, se mai află două case cu spații comerciale în care locuiesc două familii. Intrăm în magazinul de telefoane unde îl întâlnim pe Lucian. Afacerea de familie îi permite să câștige „cât să mănânce o ciorbă și-un grătar” și este extrem de fericit că locuiește pe prima stradă smart din oraș.

„Le mai spunem și noi oamenilor să păstreze curățenia, să nu rupă florile. Oamenii se pot civiliza. Și dacă nu se civilizează, sunăm la Polița locală să îi civilizeze ei. La început oamenii în vârstă erau reticenți și chiar erau împotriva modernizării, dar acum, cu mic, cu mare vin și stau pe bănci. Eu sunt foarte mulțumit. Locuiesc din 2004 pe această stradă și acum e cu totul altceva. Mai ales că avem copii, ți-e mai mare dragul să îi vezi jucându-se pe stradă, în siguranță, pe partea pietonală. Le-am dat și noi idei arhitecților și le-am recomandat să facă ceva cu intersecția de la capătul străzii unde la fiecare două săptămâni era un accident. De când au înălțat carosabilul, nu s-a mai întâmplat nimic de genul acesta. Suntem doar două familii care locuim pe partea pietonală a străzii. Blocul are intrarea pe Fabricii de Zahăr. Vecinul din partea dreaptă are intrarea pe strada Teleorman”, explică Lucian.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Puțini suntem care avem adresa de locuință aici. Era bine să facă toată strada pietonală și să permită acces cu mașina doar riveranilor. Dar decât deloc, mai bine și așa”, precizează Lucian.

Familia domnului Ilie, vecinul lui Lucian, a suferit toată viața din cauza lipsei parcărilor din zonă și a faptului că mulți studenți de la căminele din vecinătate își lăsau mașinile, la voia întâmplării, în fața porții casei lui. Chiar dacă simte că i s-a scurs o mare parte din viață până să vadă strada modernizată, domnul Ilie este fericit că „soarele a răsărit în sfârșit și pe strada lui”.

„Înainte era dezastru pe strada asta din cauza parcărilor. Era plin de mașini. Nu puteam să intrăm în curte niciodată. Și pe o parte și pe cealaltă erau parcate mașini. Acum putem intra ca oamenii civilizați. Studenții erau o mare problemă. Strada nu a fost marcată pentru circulație niciodată. Tot timpul ne blocau poarta de intrare în curte și nu aveam niciun alt loc unde să ne lăsăm mașina. Stăm de aproximativ 20 de ani pe strada asta și cel mai mare stres era parcarea. Într-un an, am vrut să plecăm la mare, la patru dimineața și, până la ora opt când au venit cei de la remorcări să ridice mașinile parcate, nu am putut pleca. Pentru tot cartierul e binevenită schimbarea aceasta”, a declarat domnul Ilie, spunând că a întâlnit oameni din alte părți ale orașului care au venit să se plimbe pe strada recent modernizată.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Din păcate, așa cum se întâmplă peste tot în România, și la noi am văzut greșeli de execuție a lucrării. Sistemul de irigații cu senzor a funcționat greșit și toată strada s-a umplut de apă și acum văd că muncitorii fac alte săpături. Dacă aici în Cluj se lucrează așa, în alte părți din țară cum e?”, se întreabă domnul Ilie.

La finalizarea lucrărilor, Strada Molnar Piuariu oferă: 551 mp suprafață verde, cu 48 noi arbori plantați (cei 16 arbori existenți au fost păstrați) și sistem de irigare cu senzori; culoar pietonal modern, cu prioritizarea mijloacelor de transport nemotorizate (2662 mp de spațiu exclusiv pietonal și 1253 mp suprafață carosabilă); 4 locuri pentru încărcarea automobilelor electrice și 15 locuri de parcare pentru autovehicule; 30 locuri pentru încărcarea bicicletelor/trotinetelor electrice și 22 locuri de parcare pentru biciclete; mobilier urban modern: bănci, scaune, mese, cadre de parcări pentru biciclete, sisteme de afișaj, cișmele; Wi-Fi gratuit pentru localnici și turiști; prize USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile; iluminat public inteligent, eficient din punct de vedere energetic, iluminat festiv și arhitectural; sistem îmbunătățit de colectare a apelor pluviale și sistem de irigare cu senzori.

Pe lângă reorganizarea spațială – inclusiv prin eliminarea diferențelor de nivel între spațiul exclusiv pietonal și spațiul carosabil – și dotările urbane menționate, au fost trecute în subteran elementele infrastructurii edilitare din zonă. Totodată, spațiul a fost adaptat pentru persoanele cu dizabilități și protecția acestora (pavaje cu marcaje tactile integrate).

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Cristina Beligăr

Proiectul cuprinde tronsonul dintre străzile Fabricii de Zahăr și Dâmboviței, inclusiv intersecția cu strada Teleorman și a fost realizat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Obiectiv specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, respectiv bugetul local al municipiului Cluj-Napoca. Valoarea totală a investiției este de 5.900.627,28 lei (cu TVA).

Primăria Cluj-Napoca are în vedere realizarea de astfel de proiecte de regenerare urbană în toate cartierele orașului, în concordanță cu SIDU – Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Distribuie:

4 Comentarii

  1. Elena says:

    Clujul a evoluat mult. Emil Boc este un primar bun si a ajutat enorm. In Bucuresti trebuie cateva decenii doar ca sa se recupereze ce s-a stricat si asta doar daca ajunge un primar decent la conducere.

    • Minciuni de la Cluj says:

      Mergeti pe celelalte strazi. Cartierul Marasti are mii de strazi, nu una singura cu care nemernicul isi face publicitate de 3 ani. Voi, cei care il votati pe imbecil, sunteti spalati pe creier si sunteti incapabili sa vedeti mai departe de un cacat de strada, cica “smart”. De ce nu ati pozat gardul acela din anii 80? Au pus usb la banci, cateva becuri cu led si cateva parcari pt masini electrice si v-au vrajit pe toti in timp ce pe toate strazile din jur se parcheaza pe trotuare, se blocheaza o banda de circulatie. Cu doua strazi mai incolo inca exista zeci de tarabe care vand legume si fructe in conditii insalubre, fara bon fiscal, etc. Ati ajuns sa mintiti o tara intreaga ca zona GROAPA din Marasti a ajuns SMART ! Hai SICTIR ! Pe bune ???

  2. Maria says:

    Felicitari domnului primar Boc !
    As vrea sa fie presedintele Romaniei !

  3. Adi says:

    Frumos nume ai: Minciuni de la Cluj , ti se potriveste;) si tu luai pixuri si brichete de la Funar? Cum indrazneste Boc sa nu demonstreze ca merita sa fie primar fara sa va prosteasca cu mici si bere:) milogilor!

Postaţi un comentariu