100 de liceeni, la prima „întâlnire” cu lumea IT-ului

Echipa Danube

100 de elevi din cinci licee clujene au fost parte, de-a lungul a șapte luni, a programului „Descoperă-ți pasiunea în IT”, o inițiativă realizată de Asociația FOR IT, care a adus la un loc pasiunea unor liceeni pentru fascinanta lume a tehnologiei, nevoia lor de a pune în practică ceea ce învață la școală, dar și dorința firmelor de IT din Cluj-Napoca de a avea în viitor forță de muncă bine pregătită și conștientă încă din prima zi de ceea ce presupune un job în acest domeniu.

În total, la cea de-a treia ediție a proiectului, au luat parte 100 elevi de la patru licee din Cluj-Napoca și un liceu din Turda. Aceștia au fost împărțiți în 20 de echipe de câte cinci membri, fiecare având câte un mentor din partea celor patru firme de IT participante în cadrul proiectului desfășurat în perioada martie-august. Tinerii au realizat, alături de mentorii lor, aplicații utile în descoperirea orașului, aplicații pentru shopping, jocuri, dar și aplicații de planificare și creștere a productivității.

Liliana Cazacu este profesor de informatică de peste 20 de ani, iar în prezent predă la Centrul de Excelență. Ideea inițiativei i-a venit observând dorința copiilor și a părinților lor de a afla mai multe despre acest domeniu.

„În discuțiile cu profesorii de informatică, cu copii și cu părinții lor, am observat că toți erau de părere că din tot procesul de învățare lipsește componenta practică, astfel că elevii nu pot implementa ce învață. În paralel, Fortech dorea să dezvolte un program pentru liceeni. A fost un context bun pentru toată lumea. Această formulă oferă programul principal de practică și mentorat în care ei au un proiect pentru care li se alocă un mentor dintre developerii din firmele partenere. Ceea ce facem este un fel de internship așa cum fac studenții, dar adaptat nevoilor elevilor de liceu, care au de învățat și au teme”, spune coordonatoarea proiectului.

Dincolo de a-i introduce în lumea IT-ului, proiectul își propune și să îi îndrume pe tineri spre antreprenoriat, astfel încât aceștia să aspire la o carieră cât mai complexă și, de preferat, să nu se mulțumească doar cu un post într-o multinațională.

„Vrem cumva să le arătăm că acesta este un program de orientare în carieră. Ei pot vedea ce presupune un job în acest domeniu, vrem să îi învățăm ce înseamnă munca în echipă și colaborarea și acestea sunt aptitudinile care îi vor ajuta în orice carieră ar urma ulterior să aibă. E important pentru că ei, din liceu, nu cunosc mediul în care ar urma să lucreze. De la școală, ei rămân cu ideea că în IT poţi fi doar developeri, în timp ce realitatea este alta și vocația se poate găsi și în alte direcții. Noi dorim să le dezvoltăm și spiritul antreprenorial, pentru care există un modul de o lună. Vrem să le arătăm că se poate rămâne aici, cu satisfacții profesionale și materiale foarte bune, astfel încât să nu plece imediat după liceu în altă țară”, mai explică Liliana Cazacu.

Fără birocrație la alegeri

„VOMPi este o platformă menită să ușureze procesul de votare atât la nivel de națiune, cât și local, la nivel de corporație sau școală. Cu VOMPi poți realiza o campanie de alegere a președintelui consiliului elevilor din liceu sau vota la alegerile prezidențiale de pe canapeaua de acasă, printr-un singur click”, spune descrierea proiectului elevilor de la Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu” din Cluj-Napoca, echipă din care a făcut parte și Daniel Pop, elev în clasa a 11-a.

El este pasionat încă din gimnaziu de acest domeniu și spune că proiectul l-a ajutat să înțeleagă mai bine drumul pe care va dori să meargă în carieră.

„Am început să fiu pasionat de subiect din clasa a cincea. Am mai participat la un proiect oarecum asemănător și atunci a început să îmi placă. Am zis că merită, mai ales că e un concurs cu premii. Noi am lucrat la o platformă de votare online. Ne propunem să eliminăm astfel birocrația de la alegerile parlamentare, prezidențiale, locale sau de orice fel, astfel încât să nu mai fie necesar să te deplasezi la o secție de votare pentru a-ți exercita acest drept. Este benefic mai ales pentru cei aflați în străinătate, în special după scandalul de acum doi ani cu voturile din diaspora, dar și pentru persoanele cu dizabilități. Ideea a venit după un brainstorming, așa, din senin. Platforma este acum funcțională, funcționează la nivel conceptual în proporție de 90% și am vrea să o testăm într-o instituție publică mai mică, poate la școală, pentru că la un proces de votare major, trebuie dezvoltată partea de securitate”, spune Daniel.

Daniel este destul de convins și de drumul pe care cariera lui îl va urma: vrea să termine liceul, să se angajeze în domeniu, iar facultatea să nu fie nimic mai mult decât o problemă care trebuie bifată.

„Lumea nu prea știe asta, dar informatica de la școală cu ceea ce se face într-o companie nu prea au legătură. Ce am învățat la școală am folosit în proiect poate doar în proporție de cel mult 5%. M-am gândit că ideea acestei aplicații este deja o idee de start-up. În plus, am observat că la firmele din domeniu, cei de acolo nu sunt prea interesați dacă ai sau nu diplomă. Îi interesează totuși să fi făcut facultatea pentru că așa își dau seama că, de exemplu, poți face un lucru până la capăt, pe o perioadă de timp mai lungă. Așa că voi face o facultate, sper să treacă repede și să iau diploma, pentru că oricum îmi doresc să mă angajez imediat după ce termin liceul. Aș face-o și acum, dar trebuie totuși să termin liceul”, spune tânărul informatician.

Cât despre mentori, aceștia au avut și ei parte de o experiență aparte. Cum toate companiile pun mare accent pe dezvoltarea abilităților de leadership în rândul angajaților, proiectul „Descoperă-ți pasiunea în IT” a fost o șansă bună și pentru ei.

„Nu a contat atât de mult vârsta lor, cât faptul că ei au fost dedicați. Anul trecut nu am avut echipă, dar am stat pe lângă un alt mentor care a avut o echipă mai puțin implicată pentru că acel mentor nu a putut să îi motiveze să creeze ceva nou și să fie entuziasmați. Cred că eu am reușit să îi pun pe o direcție bună, știind că pot câștiga din asta. Nu doar bani, ci în primul rând ocazia de a face un produs de la zero, aici fiind vorba de un sistem care practic îți permite să deschizi o ușă folosind doar un telefon mobil, eliminând nevoia unei chei clasice. Ideea nu e neapărat originală, dar alții fac așa ceva cu bugete imense, în timp ce ei au făcut asta cu doar 300 de lei și chiar dacă nu e pregătită pentru piață, măcar o folosesc ei acasă”, explică Bogdan Sturza, unul dintre mentori.

Acesta mai spune că munca lui a fost una relativ simplă, în condițiile în care echipa lui a fost dedicată proiectului și a muncit mult pentru transpunerea în practică a ideii inițiale.

Citiți și : Liliana Cazacu îi ajută pe tineri să își descopere pasiunea în IT: „Educația îți dă libertatea gândirii”

„Ca mentor nu a trebuit neapărat să fiu lider, ci mai mult să le arăt o direcție pe care ei să meargă. La început am fost lider, da, dar am devenit pe parcurs un observator. Ei au luat deciziile tehnice și eu am ajutat acolo unde era mai complicat. Mai mult i-am îndrumat. A fost o experiență plăcută și ușoară pentru că ei au lucrat ca o echipă și au înțeles că ce făceam nu e o competiție între ei, așa cum poate sunt învățați la școală”, crede programatorul de 29 de ani.

„Și pentru mentori este foarte bine, pentru că ei fac astfel un exercițiu de mentorship. Nu este ușor ce au ei de făcut, dar în acest fel companiile pot verifica nivelul angajaților lor din acest punct de vedere. Feedback-ul primit de la companii a fost în fiecare an unul bun și avem promisiunea că ne vor susține şi în viitor, iar noi sperăm să se alăture proiectului și alte firme”, este de părere Liliana Cazacu.

În cadrul programului, elevii au urmat cursuri tehnice și de antreprenoriat, au învățat despre munca în echipă, comunicare, tehnici de  prezentare sau project management. Concursul care va evalua cele 20 de proiecte este jurizat de o comisie formată din șase membri, iar cele mai bune aplicații vor fi premiate în cadrul unei festivități ce va avea loc în data de 29 septembrie 2016, urmând ca toate proiectele să fie prezentate în cadrul unei expoziții.

Citiți și: Patru companii clujene se unesc pentru programul „Descoperă-ţi pasiunea în IT”

Distribuie:

Postaţi un comentariu