Turismul în timpul epidemiei. Cum se anulează și cum se rezervă o vacanță nouă

„S-au înregistrat puține anulări pe vacanțele din România. Pentru străinătate avem anulări doar pentru pachetele spre Italia și China. Turiștii ezită în a achiziționa vacanțe în acest moment, indiferent de destinație. De mai bine de o săptămână numărul de solicitări s-a redus cu cca 80%. Sperăm ca, odată cu încălzirea vremii să dispară pandemiile. Preconizăm ca până la final de aprilie se va reveni la normal”, Rusu Oana, director departament Turism Z Tour.

Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a vorbit într-un interviu pentru presa franceză despre pierderi de un miliard de euro lunar, pentru turismul din Uniunea Europeană. Agențiile de la noi au comunicat destul de puțin pe această temă, preferând comunicatele asociației patronilor din turism. Dragoș Anastasiu, de la Grupul Eurolines, a mărturisit zilele trecute că turismul se resimte puternic și că există cazuri de renunțări la vacanțe chiar și în județul Mureș. În același timp, ANAT transmite sfaturi și reglementări privind modalitatea de anulare a rezervărilor făcute de clienți. Iar unele agenții concep strategii de atragere a clienților cu oferte mult mai flexibile decât de obicei.

Transilvania Reporter i-a contactat pe câțiva operatori din România care desfășoară activități în turism pentru a afla care este situația în cazul lor, cât de tare se resimte criza și cum rezolvă cazurile de retragere.

Ȋn ce măsură această criză a afectat cererile de vacanţe adresate dvs. ȋn ţară și în străinătate?

Diana Dima, director marketing, Christian Tour – Efectele epidemiei de gripă tip coronavirus se resimt ȋn mare parte asupra călătoriilor rezervate ȋn zonele afectate mai puternic de incidenţa ȋmbolnăvirilor: China și Italia de Nord. Pentru aceste destinaţii, toate grupurile programate cu plecări în perioada imediat următoare au fost rerutate spre alte destinaţii sigure sau spre o altă dată de călătorie după a2a jumătate a anului.

Comparativ cu alți ani cum stau lucrurile în acest an?

Sezonul de călătorii 2020, mai cu seamă perioada vacanţelor de vară se arată a fi ȋn creştere comparativ cu anii anteriori. Ȋn plus, o mare parte dintre turiştii noştri au achiziţionat pachetele de sejur sau circuit ȋncă din lunile octombrie-noiembrie 2019, pentru a putea beneficia de reducerile consistente oferite ȋn sistem Early Booking. Trendul ascendent s-a menţinut şi ȋn primele luni ale anului 2020.

Există ȋntr-adevăr o reticenţă cu privire la achiziţia de vacanţe a anumitor categorii de turişti din pricina epidemiei de coronavirus (mai cu seamă a categoriilor expuse cum sunt seniorii), ȋnsă venim şi noi ȋn sprijinul acestora şi ȋn acest sens am decis să introducem condiţii de plată mai flexibile, avans minim la rezervare şi o extra-opţiune de „anulare gratuită” ce poate fi adăugată la cumpărarea pachetului de călătorie. Prin aceasta, clientul este asigurat de restituirea contravalorii vacanţei cumpărate ȋn cazul anulării călătoriei cu până la 14 zile ȋnainte de plecare, indiferent de motivele sale.

Totodată, am adăugat o serie de facilităţi cu privire la adăugarea de asigurări medicale şi storno de călătorie, prin reţeaua de asiguratori cu care colaborăm.

Ce pierderi financiare sunt și cum se reflectă în turismul intern această criză?

Pentru moment nu avem cifre exacte cu privire la impactul financiar al acestei crize asupra companiei noastre, fiind ȋntr-o perioadă de extra-sezon. Oferim suport tuturor clienţilor noştri şi ȋi ajutăm să găsească alternative pentru călătoriile lor imediate, ȋncurajându-i totodată să nu apeleze la anularea vacanţelor din alte zone care nu sunt afectate sau care urmează să se desfăşoare peste o perioadă mai ȋndepărtată de timp.

Ȋn ceea ce priveşte impactul asupra călătoriilor pe cuprinsul ţării noastre (turism intern), nu observăm modificări majore de interese sau cumpărare, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Interesul pentru staţiunile litorale din România rămâne ȋnsă ȋn topul preferinţelor turiştilor care aleg ţara noastră pentru vacanţă. Urmat ȋndeaproape de interesul pentru staţiunile balneare (Băile Felix, Sovata, Băile Olăneşti, Covasna, etc.)

Ce spun oficialii

Încă din luna ianuarie, de la debutul crizei,  Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Departamentul pentru Turism a anunțat că turiștii care și-au cumpărat vacanțe în Republica Populară Chineză, în provinciile afectate de pneumonie virală (coronavirus), și vor să își anuleze călătoria, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare.

Conform art. 13, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea pachetelor de servicii de călătorie, „Prin excepție de la alin. (1), călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de încetare în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație”. Prin circumstanțe inevitabile și extraordinare înțelegem, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 “o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.

Începând cu data de 27 ianuarie, comercializarea și executarea pachetelor de servicii turistice pe teritoriul Republicii Populare Chineze este suspendată de către Ministerul Culturii și Turismului din China printr-un ordin, în încercarea de a preveni și ține sub control răspândirea infecțiilor cauzate de coronavirus.

În acest sens, Asociația Națională a Agențiilor de Turism din Republica Populară Chineză a făcut apel către furnizorii de servicii turistice interne și internaționale, printr-o scrisoare deschisă semnată pe 26 ianuarie, pentru acordarea de sprijin turiștilor în vederea recuperării sumelor achitate în cazul în care aceștia solicită anularea excursiei.

ANAT a adus și câteva clarificări suplimentare asupra informațiilor transmise de presă.

Astfel, în cazul pachetelor de servicii de călătorie către destinații în care nu exista restricții de trafic și unde companiile aeriene operează zboruri în regim normal, aeroporturile și hotelurile sunt deschise și nu exista alte elemente care sa afecteze în mod semnificativ desfășurarea pachetului de servicii de călătorie, călătorii au dreptul legal de a se retrage din contractele încheiate cu agențiile de turism, cu plata unor penalități de încetare calculate conform clauzelor contractuale, în funcție de momentul anularii și cu respectarea prevederilor în Art. 13, alin. 1 și 2 din O.G. nr 2/2018.

În mod excepțional, în cazul pachetelor de servicii de călătorie către destinații (localități) în care companiile aeriene nu mai zboară, aeroporturile, hotelurile sau obiectivele turistice sunt închise, călătorii au dreptul legal de a se adresa agențiilor de turism în vederea recuperării sumelor plătite, însă fără a beneficia de despăgubiri suplimentare, asa cum reiese din Art 13, alin 3 și 4 din O.G. nr 2/2018.

Atât OMS cât și Organizația Mondiala a Turismului (OMT) și-au luat angajamentul de a colabora îndeaproape în vederea coordonării răspunsului sectorului de turism la epidemia de Coronavirus, punând accent pe călători și bunăstarea lor. Acest răspuns trebuie sa fie proporțional cu amenințarea pentru sănătatea publică și bazat pe evaluarea atenta a riscurilor locale, care implică fiecare parte a lanțului valoric turistic – organisme publice, companii private și călători.

„Călătorii pot apela cu încredere la agențiile de turism, unde vor primi informații actualizate, sprijin și consultanta pentru găsirea celei mai bune și mai sigure soluții pentru sejururile deja achiziționate sau pentru cele viitoare”, preciza președinte ANAT, N. Demetriade

Din punct de vedere legal, persoanele care și-au cumpărat vacanțe și doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare. Conform art. 13, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea pachetelor de servicii de călătorie, „Prin excepție de la alin. (1), călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de încetare, în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare, care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație”. Prin circumstanțe inevitabile și extraordinare înțelegem, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 “o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.

Franța, Germania, Italia

În restul continentului, criza se resimte puternic. „Avem mai puţini turişti în Franţa, cu 30%-40% mai puţini decât ne aşteptam”, a declarat duminică Bruno Le Maire, ministrul francez al economiei și finanțelor, participant la reuniunea miniştrilor de Finanţe şi a guvernatorilor băncilor centrale din statele membre ale organizaţiei G20, care a avut weekendul trecut la Riad, în Arabia Saudită. „Aceasta este, desigur, un impact important pentru economia franceză”, a spus ministrul.

În Germania, Ministerul de Externe nu a făcut până acum recomandări de evitare a călătoriilor. Deocamdată, urmările crizei coronavirusului se văd cel mai acut în turismul german la numărul sosirilor din China. Centrala germană pentru Turism (DZT) se așteaptă la scăderi de până la 25%. Veniturile operatorilor turistici germani vor avea serios de suferit, pentru că turiștii din China generează anual încasări de 8 miliarde de euro, o contribuție masivă la cifra de afaceri a turismului german.

În Italia, turismul contribuie cu 13% la formarea Produsului Intern Brut și se așteptă la pierderi economice masive.

Distribuie:

Postaţi un comentariu