Recepția finală a noii piste a Aeroportului Cluj la faza pe instanță

Aeroportul Cluj/ Foto: Consiliul Judeţean

Tribunalul Cluj a decis astăzi, la solicitarea Napoca SA, să oblige Consiliul Județean Cluj la organizarea recepției finale și la emiterea procesului verbal de recepție a lucrărilor la noua pistă de 2.100 m a Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj.

“Admite în parte cererea formulată. Obligă pârâtul județul Cluj la organizarea recepției finale și la emiterea procesului verbal de recepție finală a lucrărilor executate în temeiul contractelor de lucrări nr.146/06.09.2011, nr.173/10.09.2013 respectiv 235/11.11.2013. Obligă pârâtul Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj RA la restituirea garanției de bună execuție în procent de 30 la sută aferentă contractului de lucrări nr.146/06.09.2011, în sensul obligării la exprimarea acorduluipentru încetarea Poliței de garantare privind buna execuție a contractului seria GBE nr.003044/22.12.2012 și a Suplimentelor de asigurare nr.1, 2, 3, 4, 5 și restituirea Certificatului de garanție de bună execuție. Obligă pârâtul Aeroportul la Internațional Avram Iancu Cluj RA la restituirea garanției de bună execuție în procent de 30 la sută aferentă contractului de lucrări nr.173/10.09.2013 în sensul obligării la exprimarea acordului pentru încetarea Contractului de asigurare seria M nr.0000011459/30.04.2014 și a Actelor adiționale 1,2, 3, 4, 5 și restituirea instrumentului de garanție de bună execuție seria M nr.000004458/000004459 din 30.04.2014. Obligă pârâtul Aeroportul la Internațional Avram Iancu Cluj RA la restituirea garanției de bună execuție în procent de 30 la sută aferentă aferentă contractului de lucrări nr. 235/11.11.2013 în cuantum total de 77.135,91 lei. Respinge celelalte capete de acuzare. Obligă instituțiile părăte la plata în favoarea reclamantei a cheltuielilor de judecată 11.087,71 Ron, onorariu avocațial, și 150 Ron taxă de timbru. Cu drept de recurs în termen de 10 zile de la comunicare. Recursul se depune la Tribunalul Cluj. Pronunțată în ședință publică din 15.10.2018.” – se arată în minuta sentinței Tribunalului Cluj.

Neregulile în cheltuirea banului public rămân

Din decizia instanței s-ar putea înțelege că aeroportul clujean și firma constructoare a pistei, Napoca SA, au repurtat un succes mare în dauna celor de la Consiliul Județean, care au refuzat vehement recepția finală a lucrărilor de la noua pistă de aterizare/decolare din cauza mai multor nereguli semnalate de-a lungul timpului.

Lucrurile nu stau însă deloc așa, și ca să traducem decizia instanței, trebuie să spunem că forul județean a fost obligat la organizarea recepției finale a pistei și la emiterea procesului verbal de recepție a lucrărilor efectuate de Napoca SA, însă NU după modelul patentat în 2013, când recepția și emiterea procesului verbal de recepție s-au făcut fără consimțământul Consiliului Județean Cluj. Problemele semnalate atunci rămân de actualitate. Vorbim despre crăpături în dalele noii piste, a căror remedieri neconforme ar fi fost semnalate inclusiv de proiectantul aflat în asociere cu Napoca SA, dinainte ca pista să fie pusă în funcțiune. Acestea ar reprezinta o adevărată amenințare pentru siguranța traficului aerian, cu alte cuvinte existând inclusiv posibilitatea producerii unor accidente catastrofale, așa cum proiectantul însuși a semnalat în cadrul dispoziției de santier de remediere a crapaturilor menționate.

Reamintim în acest context că, în ciuda recomandării ferme a proiectantului, constructorul, potrivit celor din CJ Cluj, a ignorat, cu consimțământul reprezentanților aeroportului, obligația stabilită de comisia de recepție de remediere în termen de 90 de zile a neregulilor semnalate. Mai mult, după un an, cei de la aeroport au acceptat o expertiză a constructorului care arăta că lucrările efectuate sunt fără probleme. Doar că, același Consiliu Județean Cluj a venit ulterior și a spus cu subiect și predicat că expertiza în cauză nu are nicio valoare, fiind efectuată de către experți neautorizați în domeniul ”piste de aviație.”

Revenind la sentința de astăzi a instanței, cu siguranță, reprezentanții CJ Cluj vor face recurs în termenul legal, executarea acesteia va fi suspendată, iar comisia de recepție instituită de președintele Alin Tișe va apela la experți autorizați care să ateste calitatea lucrărilor efectuate la celebra deja pistă. Abia apoi se va decide sau nu recepția lucrărilor în stadiul actual. În cazul în care neregulile vor fi confirmate de noii experți, recepția finală a pistei s-ar putea face doar după remedierea acestora.

Ancheta DNA continuă

Pista de aterizare/decolare a aeroportului clujean a costat 50 de milioane de euro și s-a realizat doar în parte, respectiv 2100 de metri din cei 3500 metri prevăzuți în proiectul inițial. Aceasta a fost inaugurată cu fast în 2013 de către fostul președinte al CJ Cluj, Horia Uioreanu. Modul în care au fost cheltuiți banii publici pentru această investiție a intrat în atenția DNA. După doar câteva luni, Uioreanu a fost reținut de procurori și, ulterior condamnat la 6 ani de închisoare cu executare, după a primit mită de la administratorul Napoca Construcții SA, Ioan Bene, pentru atribuirea unor lucrări conexe la proiectul pistei. Bene a fost și el condamnat la închisoare cu executare în acest dosar, dar între timp acesta a fugit din țară. Ancheta DNA în hățișul din jurul pistei nu s-a oprit însă aici, iar în ce-l privește pe directorul Aeroportului Internațional Cluj, David Ciceo, acesta este în prezent inculpat într-un dosar în care este acuzat de luare de mită de la același Ioan Bene.

Postaţi un comentariu