Lucrări de Ciprian Mureșan, în expoziție la Tate Modern Londra și la MNAC București

Coloana ciumei #2 și Spectrul/ Ciprian Mureșan

Artistul român Ciprian Mureșan, ale cărui lucrări au fost expuse în toată lumea, examinează rolul muzeelor și activitățile din culisele acestora într-o expoziție prezentată de Tate Modern din Londra, unul dintre cele mai mari muzee dedicat artei moderne și contemporane din lume și cel mai vizitat muzeu din UK în 2019 (6.1 milioane de vizitatori).

Intrarea la Tate Modern rămâne gratuită pentru toată lumea, taxa fiind percepută doar pentru unele expoziții. Toți vizitatorii, inclusiv membrii, trebuie să rezerve un bilet online înainte de vizită. Există trasee cu sens unic în galerii care ghidează vizitatorii. Fiecare traseu oferă acces la toalete, un magazin și posibilitatea de a cumpăra alimente și băuturi. Sunt admise grupuri de doar șase persoane sau două familii. Toți vizitatorii trebuie să poarte mască de protecție în galerii, în afară de cei care sunt scutiți medical.

Expoziția lui Ciprian Mureșan poate fi vizitată până în februarie 2022, într-una din cele cinci camere ale galeriei The Tanks, alături de lucrări ale artiștilor Taus Makhacheva, Shirin Neshat, Joseph Beuys, Peter Fischli și David Weiss. După absolvirea Academiei de Arte Vizuale „Ioan Andreescu” (actuala Universitate de Artă și Design) din Cluj-Napoca la secția „Sculptură”, Ciprian Mureșan și-a construit o carieră care a beneficiat de o amplă recunoaștere internațională.

Citiți și:

Cum să renegociezi limitele artei: Expoziție video semnată de Ciprian Mureșan la Muzeul de Artă din Cluj

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Galerie Hussenot (@galerie_hussenot)

Lucrarea Coloana ciumei #2 (Plague Column #2), o sculptură verticală de aproape trei metri realizată din rășină poliesterică și fibră de sticlă, ridică întrebări cu privire la istoriile pe care muzeele le ignoră sau le ascundă. La prima vedere, Coloana ciumei# 2 pare a fi o sculptură abstractă. În compoziția ei aparent haotică se disting însă fragmente anatomice și chipuri umane, fragmente copiate de artist din sculpturi aflate în colecția Muzeului de Artă din Cluj.

Sculpturile pe care a ales să le copieze nu mai sunt expuse publicului. În schimb, sunt ținute în depozitul muzeului. Ele reflectă perioade istorice în contradicție cu politica și valorile culturale contemporane. Unele sunt exemple de artă propagandistică sovietică de la mijlocul secolului al XX-lea. Altele au fost făcute sub regimul represiv comunist al președintelui Nicolae Ceaușescu. Cercetările lui Mureșan se concentrează pe impactul ideologiei asupra culturii, observând că „în cataloagele colecțiilor muzeului, unele perioade au fost parcă purjate”.

Mai multe despre expoziția de la Tate Londra, AICI.

În urma prezentării expoziției Greutăți inerte (Dead Weights) la Muzeul de Artă din Cluj, replicile de lut ale sculpturilor originale au fost realizate de Mureșan cu ajutorul studenților din cadrul Departamentului de Sculptură de la Universitatea de Artă și Design Cluj, care au fost apoi turnate și redate în ipsos. Aceste „copii ale copiilor” din ipsos au fost expuse un an mai târziu în secțiunea Feature la Art Basel într-o expoziție solo intitulată The Invisible Clerk 2013.

Mara Brandl/Imagebroker/Shutterstock

Mara Brandl/Imagebroker/Shutterstock

Mureșan a realizat mai multe lucrări referitoare la aceste sculpturi neexpuse. Coloana ciumei # 2 explorează modul de a interacționa cu moștenirile și artefactele istorice. Mureșan spune: „Mă gândesc mult la modul de a negocia istoria sau cum să ne raportăm patrimoniului și urmelor trecutului.”

Titlul lucrării face aluzie la monumente comemorative create în Europa Centrală în secolele XIV-XVI. Aceste reprezentau figuri religioase, cărora li se mulțumea că au pus capăt epidemiilor de ciumă. Un exemplu remarcabil este Pestsäule Baroque (Coloana ciumei) din Viena, comandată în urma epidemiei de ciumă din 1679.

Ciprian Muresan/ Galerie Éric Hussenot

Ciprian Muresan/ Galerie Éric Hussenot

Plague Column # 2 a fost prezentată pentru prima dată în expoziția individuală a artistului român la Galerie Éric Hussenot, Paris, în 2017, alături de Plague Column # 1 2016 – o sculptură similară expusă pe orizontală – care se află acum într-o colecție privată.

Mai multe despre expoziția din Paris, AICI.

Procesul de a face copii din originale și de a le transforma în lucrări proprii vine în paralel cu practica de desen conceptual al lui Mureșan, un exemplu fiind All Images from Elaine Sturtevant Book -2014. Educația tradițională în domeniul artei pe care Mureșan a primit-o în România, care se învârtea în jurul copierii picturilor și sculpturilor clasice din reproduceri, i-a influențat abordarea atât a desenului, cât și a sculpturii.

Tate Modern

În această perioadă, până în septembrie 2021, o altă lucrare a artistului Ciprian Mureșan, Spectrul, poate fi văzută la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, la parter, în Sala de Marmură.

„Ciprian Mureșan își continuă călătoria prin istoria artei, făcând un salt curajos de la lecturile deconstructive ale cărților pline de reproduceri la spațiul urban plin de monumente. Ca un graffitist care depășește dezinvolt barierele genurilor, el transformă spațiul muzeal într-o aglomerare de forme concurând între ele pentru atenție. Universul lui Ciprian Mureșan este o șaradă de citate melancolice – prin desene, sculpturi, performanțe, instalații – dar e totodată și un atac la edificiul culturii, unde fantomele iubite ale operelor de artă au fost înmormântate, dincolo de morală, dar și dincolo de recunoaștere”, se precizează în textul de prezentare a lucrării.

Mai multe despre lucrarea lui Ciprian Mureșan de la MNAC, AICI și despre Sezonul expozițional de Primăvară 2021, AICI.

Ciprian Mureșan (n. 1977, Dej) trăiește în Cluj-Napoca. Din 2005 este editor al revistei IDEA art + society. În 2009 a reprezentat România la cea de-a 53-a Expoziţie Internaţională de Artă – La Biennale di Venezia. Expoziţii (selecţie): L’atelier sans fin, Atelier Brâncuși, Centrul Pompidou, Paris (2019, solo, cu Șerban Savu); #1.3 WAYS TO TIE YOUR SHOES: CIPRIAN MUREȘAN, Convent Art Space, Ghent (2017, solo); Viva Arte Viva, cea de-a 57-a ediţie a Bienalei de Artă de la Veneţia (2017); Your Survival is Guaranteed by Treaty, Ludwig Museum, Budapesta (2015, solo); Allegory of the Cave Painting, Extracity Kunsthalle, Museum Middelheim, Anvers (2014); Galeria de Artă Contemporană, Vancouver (2013, solo); Six Lines of Flight: Shifting Geographies in Contemporary Art, Muzeul de Artă Modernă, San Francisco (2012); Stage and Twist, Project space, Tate Modern, Londra (2012, solo, cu Anna Molska); Centrul de Artă Contemporană, Geneva (2012, solo); Recycled Playground, FRAC Champagne-Ardenne, Reims (2011, solo); Les Promesses du passé. Une histoire discontinue de l’art dans l’ex-Europe de l’Est, Centrul Pompidou, Paris (2010); The Generational: Younger than Jesus, New Museum, New York (2009).

Citiți mai jos un interviu cu artistul Ciprian Mureșan apărut în Revista Sinteza, în 2017:

„Astăzi nu te mai poţi gândi la ce laşi tu moştenire ca artist”

Distribuie:

Postaţi un comentariu