Clujul, premiat la UNITER: Emőke Kató, cea mai bună actriță și Miruna Runcan, cel mai bun critic de teatru

Foto: Bogdan Botaș

Sala Mare a Teatrului Național din București a găzduit luni seară Gala Premiilor Uniter, cele mai importante distincții din industria teatrală.

Atât Teatrul Național din Cluj, Teatrul Maghiar de Stat Cluj, dar și teatrul independent Reactor de Creație și Experiment au primit nominalizări pentru producțiile lor din 2020 la Premiile Uniter de anul acesta. De asemenea, criticul de teatru Miruna Runcan, profesor titular la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universității Babeș Bolyai, a fost nominalizată la categoria Critică de teatru, unde a și câștigat categoria.

Nu e ușor să faci critică de teatru în România”, a spus dramaturgul Mihaela Michailov, cea care a ridicat premiul în locul câștigătoarei și care a transmis mesajul acesteia.

„În momentul în care se întâmplă asta, sunt într-un avion către Bruxelles, așa a fost soarta. Câtă vreme chiar s-a întâmplat, vreau să mulțumesc atât juriului de selecție, cât și celui care a acordat premiul. Le transmit toată dragostea colegelor Oana Stoica și Irina Wolf fiindcă există și muncesc cu atâta folos, precum și tuturor prietenilor de toate vârstelor și mai ales studenților mei care mi-au dat, poate fără să știe, din energia lor în ultimul sfert de veac.

Aș avea ceva de spus, sper important, breslei care îmi oferă acest premiu: Dragă breaslă, memoria teatrului românesc și deci memoria fiecărui artist în parte se constituie din munca tăcută a cronicarilor și criticilor de teatru, istoricilor și teoreticienilor teatrului. Nu, ei nu sunt niște artiști ratați cum îți place adesea să glumești, sunt niște îndrăgostiți pătimași, asemeni actorilor, scenografilor și regizorilor care își dau viața ca să le iasă rolul, ca să reflecteze la și să păstreze în cuvinte secunda acestei arte ca într-un chihlimbar. Îți mulțumesc că ne dai de gândit”, a precizat criticul Miruna Runcan în mesajul de mulțumire.

Foto: Cătălin Grigoriu

Un alt premiu important a fost obținut de actrița Emőke Kató pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, spectacol pus în scenă la Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca. Din septembrie 2005 Emőke Kató este membră a Teatrului Maghiar de Stat Cluj.

Când actrița Eszter Nagy este diagnosticată cu demență, fiul ei Cristi alege să se întoarcă acasă pentru a o îngriji. În încercarea de a-și proteja mama de suferințele bolii și de a-i conserva imaginea publică și personalitatea artistică, lui Cristi începe să-i scape printre degete propria viață. Boala lui Eszter devine un al treilea personaj pe care cei doi îl înfruntă cu umor și curaj, dar care îi va face să se îndoiască de concepțiile lor despre grijă, iubire și demnitate.

Foto: Bogdan Botaș

Vizibil emoționată, actrița Teatrului Maghiar de Stat Cluj a mulțumit echipei spectacolului și celor apropiați.

„Ironic, în spectacolul nostru e o scenă întreagă despre cum personajul meu urcă pe scenă și ia premiul Uniter pentru întreaga activitate. Mulțumesc Cosmin Stănilă pentru acest rol. E un rol de vis și un spectacol frumos. Mulțumesc, Reactor pentru invitație, mulțumesc colegului meu de scenă Lucian Teodor Rus care m-a condus cu o sensibilitate rară, mulțumesc Andrei Măjeri că ai visat că eu trebuie să fac acest rol și că ai visat că voi primi un premiu. Îmi plac visurile tale, haide să mai visăm împreună. Mulțumesc Cătălin Filip pentru sonorizare, mulțumesc Tompa Gabor că m-ai împrumutat, mulțumesc părinților mei și soțului meu, mereu alături de mine”, a transmis actrița Emőke Kató.

Pentru a XXIX-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Oana Cristea Grigorescu, Claudiu Groza și Cristina Rusiecki. Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2020.

Juriul Galei a fost format din Puiu Antemir (scenograf), Alina Epîngeac (critic de teatru), Eugen Jebeleanu (regizor), Dorina Lazăr (actriță) și Octavian Saiu (critic de teatru) care au vizionat în format digital spectacolele nominalizate și au decies câștigătorii aflați în competiție pentru trofeul UNITER.

Lista câștigătorilor ediției cu numărul 29 a Galei Premiilor Uniter:

Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 24 mai 2021, Senatul a acordat următoarele premii:

Premiul de Excelență: nu se acordă

Premiul pentru întreaga activitate actriță: ILEANA PLOSCARU

Premiul pentru întreaga activitate actor: MARCEL IUREȘ

Premiul pentru întreaga activitate regie: ALEXANDRU DARIE (post-mortem)

Premiul pentru întreaga activitate scenografie: GETA MEDINSCHI

Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: ION PARHON

PREMII SPECIALE

SCENA DIGITALĂ – platformă de spectacole online a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu
Teatrul POESIS – program al Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova și al Teatrului „Nottara” din București

Câștigătorii pentru anul teatral 2020 sunt următorii:

Debut

Tudor Dreve pentru regia spectacolului „Nevrozele sexuale ale părinților noștri” de Lukas Bärfuss, Teatrul Municipal Baia Mare
Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanța
Diana Păcurar pentru regia spectacolului „Trei femei înalte” de Edward Albee, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

„Totul e bine când… se termină”, adaptarea radiofonică și regia artistică Mihnea Chelaru, Societatea Română de Radiodifuziune
„Viața dăunează grav sănătății”, scenariul radiofonic și regia artistică Gavriil Pinte, Societatea Română de Radiodifuziune
„Insomnia”, scenariul, documentarea și regia Robert Bălan, Asociația Art No More, București (Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național)

Cel mai bun spectacol de teatru tv / teleplay

„Gottlieb”, adaptare după „Biedermann şi Incendiatorii” de Max Frisch, adaptarea pentru televiziune și regia artistică Andrei Măgălie, Societatea Română de Televiziune
„Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalán Zakariás, Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc
„V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescărușul” de A.P. Cehov, conceptul și regia Paula Lynn Breuer și Olga Török, Teatrul German de Stat Timișoara

Premiul pentru critică de teatru

Miruna Runcan
Oana Stoica
Irina Wolf

Cea mai bună scenografie

Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea
Andu Dumitrescu pentru scenografia spectacolului „Pool (no water)” de Mark Ravenhill, un proiect de Radu Nica, Andu Dumitrescu și Vlaicu Golcea, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Helmut Stürmer pentru decorurile spectacolului „Rinocerii” de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Cătălina Mihail pentru rolul Speed din spectacolul „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanța
Costinela Ungureanu pentru rolul Alexandra din spectacolul „Inimă și alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Orașul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul și universul sonor Radu Afrim, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Cel mai bun actor în rol secundar

Emil Coșeru pentru rolul Ion din spectacolul „Năpasta” (…și era pădurea singură…) de I.L.Caragiale, un spectacol de Adi Carauleanu, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași
Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul și regia Radu Iacoban, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara
Matei Rotaru pentru rolul Piotr Stepanovici Verhovenski din spectacolul „ Începuturi”, după F.M. Dostoievski, scenariul, regia, decorul și proiecțiile video Tudor Lucanu, Teatrul Național Cluj-Napoca

Cea mai bună actriţă în rol principal

Eliza Noemi Judeu pentru rolul Tiadora din spectacolul „Tiadora”, după Maria Manolescu Borșa, regia Sorin Militaru, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău
Emőke Kató pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca
Alexandra Vicol pentru rolul Fundă din spectacolul „Portugalia” de Zoltán Egressy, regia Vladimir Anton, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani

Cel mai bun actor în rol principal

Bogdan Farcaș pentru rolul Titta Nane din „Gâlcevile din Chioggia”, după Carlo Goldoni, regia Vlad Trifaș, Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești
Șerban Gomoi pentru rolul Tânărul din „O haită de sfinți” de Neil LaBute, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul „Nottara”, București
Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

Cristian Ban pentru spectacolul „MaMe”, textul creație colectivă, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați
Leta Popescu pentru spectacolul „(In)corect” de Leta Popescu, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca (spectacol produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Narațiuni intergeneraționale”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național)
Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București

Cel mai bun spectacol

„Inimă și alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video și universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
„Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național Târgu Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”
„Verde tăiat” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociația Pro Teatru, Zalău (proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național)

Distribuie:

Postaţi un comentariu