Benzi dedicate pentru transportul în comun: autobuzele vor avea „undă verde” şi din Mărăşti până la Primărie
Bandă dedicată pentru autobuze de la intersecţia Bulevardului 21 decembrie 1989 cu strada Buftea până pe strada Memorandumului la intersecţie cu Petru Maior. Aceasta este principala soluţie de fluidizare a traficului în centru care a fost discutată miercuri la şedinţa publică a Comisiei de sistematizare a circulaţiei rutiere şi pietonale.
Propunerea de realizare a unei benzi dedicate pentru transportul în comun pe axa E-V, Bd. 21 decembrie 1989 – str. Memorandumului a fost prezentată în detaliul de profesorul Nicolae Filip de la UTCN, care a precizat că în ultimele luni s-au făcut mai multe măsurători şi studii de trafic în zona centrală pentru a ajunge la această variantă care va fi pusă la dispoziţia publicului în următoarele două săptămâni. Astfel, s-a urmărit ca prin crearea acestei benzi dedicate transportului în comun să nu se afecteze traficul general cu un procent mai mare de 3-5%, să nu fie afectate deloc reţelele de pietoni şi pistele pentru biciclişti şi să se renunţe la staţionările la bordură pe tot traseul analizat, pentru că staţionările sunt principalele cauze ale apariţiei blocajelor în trafic.
Traseul luat în calcul de cei de la UTCN a fost împărţit pe trei segmente distincte: I – de la intersecţia Bulevardului 21 decembrie 1989 cu strada Buftea până la intersecţia cu strada Constanţa, II – Piaţa Avram Iancu până la intrarea în Piaţa Unirii şi III – de la Piaţa Unirii până la intersecţia străzii Memorandumului cu Emil Isac şi zona străzii Petru Maior. „În urma simulării condiţiilor de trafic într-adevăr indicele de utilizare a intersecţiilor din zona centrală se apropie de valorile maximale. Noi ne-am propus acolo unde se poate să redimensionăm lăţimea benzilor, de exemplu de la 3,5 metri la 3,2 metri”, a explicat profesorul Filip.
Virajul la dreapta interzis pe Paris, Joliot Curie şi Regele Ferdinand
Propunerea include interzicerea virajului la dreapta de pe Bulevardul 21 decembrie pe strada Paris. „Din studiile noastre solicitarea de viraj la dreapta e destul de redusă, 68 de autovehicule pe oră, la oră de vârf, în timp ce am avea 62 de autobuze care ar putea folosi în acea zonă banda dedicată. Apoi trebuie să luăm în calcul că Piaţa Avram Iancu are cea mai mare încărcare de autobuze de pe axa Est-Vest, 129 per oră, iar existenţa benzii dedicate permite încadrarea unui număr de 62 de autobuze care vin dinspre Piaţa Cipariu. Dar, de asemenea, singura variantă în zonă este existenţa unei semaforizări dedicate pentru autobuze. Următoarea problemă care apare pe traseu este la intersecţia cu strada Cuza Vodă unde avem 31 de autobuze care au traseu pe această stradă, apoi circa 13 virează dinspre Avram Iancu spre Ştefan cel Mare şi 85 continuă traseul pe 21 decembrie”, a continuat inginerul care s-a ocupat de elaborarea propunerii dezbătute.
În ce priveşte segmentul al doilea al Bulevardului 21 decembrie, cuprins între strada Cuza Vodă şi Regele Ferdinand, şi aici se propun câteva modificări. În primul rând se doreşte interzicerea virajului la dreapta pe strada Joliot Curie, această stradă urmând să aibă sens unic şi aici să fie înfiinţate circa 25 de locuri de parcare în contraponderea celor care vor fi desfiinţate de pe acest bulevard. „Dorim să renunţăm la parcările la bordură şi acolo să fie banda de autobuz, să reducem lăţimea benzilor şi să interzicem virajul la dreapta pe Joliot Curie. Mai departe aceeaşi soluţie de interzicere a virajului la dreapta dorim să se aplice la intersecţia cu Regele Ferdinand. Aici avem 49 de autobuze care fac virajul la dreapta pe oră şi circa 117 autovehicule. Dacă punem banda de autobuz la bordură şi avem o semaforizare dedicată oferim alternativa de a se folosi în schimb strada Cuza Vodă. Dacă am ratat intrarea pe această stradă putem continua traseul pe Memorandumului până la intersecţia cu Vasile Alecsandri, de aici pe Cardinal Iuliu Hossu şi ne întoarcem spre punctul dorit sau altă soluţie este să urcăm pe Samul Micu, continuăm pe Napoca şi apoi Piaţa Unirii unde ne încadrăm spre direcţia dorită”, a explicat Nicolae Filip.
În fine al treilea segment luat în calcul de cei de la UTCN de la Piaţa Unirii la primărie ridică de asemenea unele probleme de sincronizare a semafoarelor astfel încât timpii de aşteptare să nu fie prea lungi. „Noi deocamdată nu am mers cu studiile efectuate mai departe pe Moţilor, dar sigur este bine ca într-o etapă următoare să poată fi prelungită această bandă dedicată autobuzelor pe o distanţă cât mai mare”, a adăugat profesorul.
Primarul Emil Boc a insistat însă asupra faptului că nu doreşte să renunţe la prelungirea acestei benzi până pe Calea Moţilor la intersecţia cu strada George Coşbuc cum s-a discutat în ultimele luni.
Ne apropiem de o congestie în traficul central
Realizarea acestei propuneri nu va aduce reorganizări majore în trafic, consideră cei care au lucrat la elaborarea ei, şi nu va afecta în afara procentelor acceptate traficul general pentru că practic nu se propune o reducere a numărului de benzi pentru maşini.
„Studiul nostru de trafic arată că ne apropiem de o congestie şi de aceea e bine să luăm măsurile naturale care se impun şi nu o deviere a traficului care nu e fezabilă. Pe de altă parte dacă se va investi în autobuze electrice apare problema autonomiei acestora şi cu atât mai mult se impune o bandă dedicată. În fine e necesar să luăm în calcul şi faptul că Piaţa Avram Iancu şi Piaţa Unirii sunt aproape de limita de saturaţie ca şi indici de trafic, iar banda pentru autobuze nu reduce capacitatea de trafic. În plus prevăd şi o creştere a eficienţei pe segmentul II după ce se va redeschide Podul Traian”, a mai spus Nicolae Filip.
„Decizia pe care o ia comisia tehnică azi va fi supusă dezbaterii publice, avem două săptămâni în care culegem opinii de la oameni, apoi organizăm o dezbatere publică şi abia apoi se va lua decizia tehnică finală. După părerea mea nu ar trebui să renunţăm la partea de pe Moţilor chiar dacă într-o etapă următoare”, a declarat primarul Emil Boc. Pentru că pe traseul axei Est-Vest vor fi desfiinţate circa 120 de locuri de parcare, primarul a precizat şi care sunt alternativele. „Pentru locurile de parcare desfiinţate avem, platforma de 228 de locuri creată la fosta unitate militară şi vor fi create circa 25 de locuri pe Joliot Curie”, a spus Boc.
Banda pentru autobuze ar urma să fie delimitată. „Pentru început vor fi separatori, cum există la banda deja existentă în Cipariu, pentru că unde se desfiinţează parcările ne aşteptăm ca unii şoferi să forţeze”, a spus Mirela Mărincean, şefa Serviciului Siguranţa circulaţiei urbane, reţele edilitare şi transport local din cadrul primăriei.