Cardul bolnav al sănătății: „Sistemul n-a mers bine niciodată”

Sistemul cardului de sănătate al CNAS este în moarte clinică de aproape două luni, însă acesta a dat semne de bolnăviciune încă din momentul apariției sale. Se întâmpla acum 9 ani, pe vremea guvernului Emil Boc, când se lansa cu mare fast memorandumul privind „Implementarea Cardului Naţional de Asigurări Sociale de Sănătate”, un contract cu cântec încă de la început, un contract de 25 de milioane de euro atribuit unui consorțiu format între societățile HP și Novensys Corporation

De ani buni, Casa Națională de Asigurări de Sănătate dă asigurări că nu există nici o problemă cu sistemul informatic în sine, și dă constant vina pe furnizorii de servicii de sănătate pentru problemele apărute de-a lungul timpului, mai concret pe medicii de familie care n-ar ști să utilizeze cardul și suprasolicită astfel sistemul.Vinovat însă de problemele existente în prezent este chiar CNAS, care nu s-a preocupat în niciun fel de asigurarea serviciilor de mentenanță pentru bazele de date.

În plus, în acest moment există nu mai puțin de 630 de mii de români care nu au intrat încă în posesia cardului de sănătate, la doi ani după termenul-limită de la care devenea obligatoriu. Ce li s-a întâmplat acestora? E simplu: le-a fost refuzat accesul la servicii medicale decontate, deși cu toții plăteau contribuții la sănătate lună de lună și era asigurați în sistem și asta din cauza furnizorilor de servicii medicale care se temeau că nu le vor fi plătite consultațiile de către casa de asigurări.

Soluția de compromis a venit repede și s-a trecut la verificarea calității de asigurat pe site-ul CNAS. O soluție care s-a vrut temporară, dar devenită permanentă în România zilelor noastre. Mai mult, guvernul a găsit de cuviință prelungirea cu doi ani a termenului de valabilitate pentru cardurile aflate deja în posesia oamenilor.

Problemele apărute în sistemul informatic al cardului de sănătate nu sunt de ieri, de azi. De la lansarea acestui serviciu, periodic sistemul s-a blocat, ba pentru 24 de ore, ba pentru 24 de ore, ba chiar pentru o săptămână întreaga. De aproape două luni însă utilizarea cardului a devenit aproape imposibilă, defecțiunile din sistem fiind celel mai mari din ultimii ani, fapt care a generat probleme uriașe pentru medicii de familie și nu numai, și, implicit pentru pacienți.

”Calitatea serviciilor medicle a scăzut drastic”

„Sistemul cardului de sănătate nu funcționează de o lună și jumătate deja. Am făcut raportările lunare azi-noapte, dacă amânam acest lucru după ora 7 nu mai puteam să fac transmiterea online a raportărilor online, ceea ce înseamna amânarea încasării, respectiv plata pentru serviciile medicale. În ce privește validarea serviciilor pe luna iulie, am colega de cabinet care încă n-a reușit să o facă. Validarea înseamnă servicii care n-au intrat și nu sunt recunoscute ca realizate de către sistemul informatic, respectiv de Casa de Asigurări de Sănătate.

În al doilea rând, nu putem verifica direct calitatea de asigurat a pacienților, se merge acum pe încredere, pe discuții cu aceștia, să ne spună că are într-adevăr această calitate, că are o continuitate la plata contribuțiilor. În mod normal, pe baza cardului, în momentul în care introduc datele în sistemul online, ar trebui să-mi apară că pacientul este asigurat, că este pe un pachet minimal sau că și-a întrerupt activitatea. Dacă respectivul este o persoană de bună credință te duci înainte, dacă nu îți asumi riscul că ai eliberat, că ai făcut un serviciu care nu este plățit, iar acest lucru îți poate fi imputa ție, ca persoană și ca și cadru medical.

Pe de altă parte, este vorba despre frânarea la eliberarea rețetelor pentru pacienții care nu-și permit să-și ia pe o perioadă mai lungă medicamentele. Sunt persoane care și le iau pe o perioadă de 2-3 luni de zile fiindcă își permit financiar, pacienții cu rețete cronice, care au o continuitate în medicația de zi cu zi și care iau foarte multe medicamente, nu 2-3. Sunt pacienți cu rețete scumpe, cu rețete foarte stufoase ca și cheltuieli. Ei bine, pentru acești pacienți am ajuns să facem acum rețete lunare pentru că sistemul nefuncționând rețeta la farmacie nu poate fi fracționată cu eliberare lunară. O rețetă care merge online înseamnă că pacientul, fără să mai vină la medic dacă nu are o problemă de sănătate, poate să meargă la oricare dintre farmacii și să-și ia continuarea tratamentului respectiv. Ori, acest lucru nu se întâmplă acum.

În plus, în situația de astăzi, serviciile sunt încărcate, adresabilitatea către noi este mai mare, calitatea serviciului și a discuției cu pacienții scade, pentru că durata consultației scade și așa mai departe. Suntem obligați, deci, la niște consultații foarte lungi… Suntem foarte aglomerați cu pacienții obișnuiți, fără a mai lua în calcul și urgențele.

În tot acest timp cât sistemul informatic al cardului de sănătate nu funcționează, am eliberat rețetele în sistem offline, dar acesta are niște limite cum spuneam, de căutare a calității de asigurat a pacienților, sau de eliberare a rețetelor pentru aceștia. Apoi, nefuncționarea sistemului ne-a obligat să lucrăm noaptea la raportări, la validări etc. Cam în acest stadiu ne aflăm acum… sunt probleme mari cu care ne confruntăm.

Există un forum al medicilor de familie și acolo vedem cumva amprenta din țară a ceea ce se întâmplă. Mulți dintre colegii mei nu au reușit încă să-și valideze activitatea efectuată, și vorbim despre perioada ultimelor săptămâni din urmă, activitate care, cum spuneam, dacă nu poate fi validată, nu poate fi transmisă pentru raportare și astfel nu-ți poți primi banii pentru munca prestată, clar. Asta e în ce privește medicina de familie, dar sistemul e același pentru tot ce înseamnă serviciu în sănătate. Am discutat zilele trecute cu o doamnă care lucrează la nefrologie, de exemplu, și nici ei nu-și pot valida internările, nu pot face ieșirile pacienților, îi cheamă după 24 de ore înapoi ca să-și poată valida externarea, vorbim de aspecte negative și în acest domeniu, cum se întâmplă de fapt la orice nivel de asistență medicală.

Sistemul n-a mers bine niciodată, să spunem lucrurilor pe nume. Această alarmă s-a tras de la bun început. Niciodată n-am beneficiat de un sistem care să aibă continuitate, dar acum, de o lună și jumătate, lucrurile au sucombat. Sistemul începe ușor să pornească iar, șansa noastră este totuși softul din spate care ne mai ajută puțin, dar nu e în regulă deloc ceea ce se întâmplă.”, ne-a declarat unul dintre medicii clujeni de familie.

[stextbox id=’custom’]

Ce este cardul de sănătate?

”Cardul Național de Asigurări de Sănătate este un card din material plastic, cu cip, care conține un circuit integrat cu microprocesor care asigura accesul pacienților asigurați la servicii medicale și farmaceutice pe teritoriul României și validarea serviciilor medicale efectuate de către furnizorii de servicii medicale și farmaceutice (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator, farmacii) pe baza cărora li se vor deconta serviciile medicale efectuate din fondul de asigurări sociale de sănătate.

Utilizarea cardului reprezintă o dovadă că asiguratul a fost la furnizorul de servicii medicale și este destinat transparentizării și eficientizării fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Cardul de Sănătate este destinat persoanelor asigurate cu vârsta de peste 18 ani.

Cardul Național de Sănătate primit de asigurat conține numai datele de identificare ale asiguratului: numele și prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului național de asigurări sociale de sănătate (CID), data nașterii, termenul de valabilitate al cardului (care este de 5 ani). Furnizorul de servicii medicale poate inscripționa pe cardul de sănătate date medicale numai la cererea asiguratului.”

[/stextbox]

Distribuie:

Postaţi un comentariu