Un mall online cucerește încet, dar sigur, Clujul

Foto: Maria Man

A studiat doi ani jurnalismul la Cluj, după care, atras de dinamismul capitalei, a plecat să își termine studiile în București. Din 2001 până în prezent, a lucrat în echipa lui Cătălin Tolontan, a deschis divizia de internet a ProTv-ului, a lansat Voyo și a dezvoltat site-urile televiziunilor din grupul ceh CME. A renunțat la presă în favoarea ecommerce-ului și printr-o recomandare din partea unor prieteni cehi a ajuns să dezvolte un nou concept, tocmai în lumea fashion. După 15 ani de când a plecat oficial din Cluj,  Robert Berza, s-a întors pentru a deschide Zoot, al treilea „mall” din orașul studenției sale.

Atipicul „mall” s-a deschis în Cluj în luna martie. Are două locații, cunoscute sub denumirea de „Cabine de fericire”, locații care se întind doar pe câțiva metri pătrați. Noutatea conceptului constă în faptul că îmbină shoppingul online cu cel clasic, lăsându-le cumpărătorilor plăcerea de a proba produsele înainte de a le achiziționa. Concret, clienții pot comanda online oricâte produse doresc de pe site-ul zoot.ro, după care le pot proba, în două zile, într-una dintre cele două Cabine de Fericire deschise la Cluj, urmând să plătească doar produsele care li se potrivesc sau niciun produs dacă alegerile făcute online nu sunt pe placul lor și în offline.

După patru luni

După patru luni de la lansarea în Cluj, Zoot a reușit să își fidelizeze un anumit tip de public. Am discutat cu Robert Berza pentru a afla cum se dezvoltă inedita afacere în inima Transilvaniei, care sunt noutățile aduse de bradul ceh pentru cumpărătorii autohtoni, dar și ce colecție va lansa Zoot pentru petrecăreții de la Electric Castle.

Brandul Zoot deține în momentul de față șase locații în capitală, două în Cluj-Napoca și o locație în Timișoara. „Ce am putut observa în cadrul celor patru luni de activitate la Cluj-Napoca este faptul că am reușit să fidelizăm mult mai repede decât am crezut un anumit tip de public, în general publicul care a mai avut tangențe cu e-commerce-ul, care a mai făcut cumpărături online și care a înțeles avantajul cabinelor de fericire. Practic nu există niciun risc, mergi și probezi câte produse dorești. Nu te obliga nimeni să iei ceva ce nu îți vine. Odată ce oamenii înțeleg aceste avantaje, revin. Pe de altă parte, fiind un concept nou, sunt și persoane reticiente. Chiar dacă am reușit să fidelizăm o parte din clienții noștri, ne este greu să atragem clienți noi, tocmai din această cauză: oamenii se tem de nou. Clienții noi sunt mai puțini decât ne dorim. Creștem de la lună la lună, dar sperăm să atragem mai mulți cumpărători noi. Chiar săptămâna aceasta am discutat telefonic cu zeci de clienți pentru a le înțelege mai bine nevoile. Oamenii din Cluj sunt obișnuiți cu comerțul clasic online. Sunt oameni hotărâți care știu ce vor. Și în general, vor ca o anumită comandă să le vină direct la birou”, spune Robert.

Cu toate acestea sunt și persoane care s-au „ars” comandând produse online pe care nu au avut posibilitatea să le probeze înainte de a le plăti și care aleg să folosească cabinele de fericire pentru a evita aceste situații.

„În Timișoara, de exemplu, printre clienții noștri sunt doamne pasionate de shopping care comandă produse cât pentru un birou întreg, tot o dată la două săptămâni. Își comandă tot ce le place și apoi vin și probează, ca la mall. Cumpără de fiecare dată ceva. Așa cum spuneam, există clienți fideli care au descoperit avantajele shoppingului neconvențional, să spunem, care revin mereu. În afară de faptul că probezi ceea ce cumperi, economisești timp. În ceea ce privește rata de adopție a noilor clienți, este nevoie de timp, de educație. Un obicei de consum nu se schimbă într-o lună, două, ci cere timp. Luăm acest lucru ca pe o provocare: trebuie să găsim o soluție să îi convingem pe oameni că nu există riscuri, că economisesc bani și timp în timp ce se bucură de o experiență nouă”, spune Robert.

Zoot se adresează unui public cu venituri medii și peste medie, dar în același timp unui public care nu aruncă banii pe fereastră în mod nechibzuit: „Puterea de cumpărare a cehilor este mai mare cu 50% decât cea a românilor, dar paradoxal, românii sunt cei care investesc în produse mai scumpe. Cred că acest lucru este rezultatul educației pe care cu toții am primit-o la un moment dat în familie și este, dacă vreți, o reminiscenţă a perioadei comuniste. Suntem mult prea săraci să cumpărăm lucruri ieftine. Noi, ca popor, prețuim calitatea și dacă investim într-o pereche de ghete, de exemplu, vrem ca acea pereche să ne țină mai mulți ani. Dacă ar fi să aruncăm o privire asupra pieței din cele trei orașe, Bucureștiul are, cum este normal, cea mai mare putere de cumpărare. Apoi, Clujul generează mai multe venituri decât Timișoara, dar din două locații. Timișoara se apropie tot mai mult de Cluj, deși deține o singură locație. Modelul funcționează. La Cluj, locațiile sunt situate strategic, în cele mai tranzitate zone: Str. Napoca și Piața Mihai Viteazul, astfel că suntem mereu în vizorul cumpărătorilor. În cadrul TIFF-ului de exemplu, am avut o mulțime de vizitatori. Lucrurile se mișcă, dar mai este nevoie de timp pentru a schimba anumite comportamente”, explică Robert.

Zoot Electric

zoot

Brandul Zoot va fi prezent în acest an la Electric Castle, unde vizitatorii standului își vor putea achiziționa produse specifice festivalurilor, dar și produse de colecție, create special pentru festivalul din Bonțida.

„Avem o colaborare cu cei de la Electric Castle. Am creat o colecție specială pentru fanii festivalului. Aceștia își pot comanda tricouri, rucsaci, pelerine branduite, înainte de festival, în timpul festivalului sau după eveniment, direct de pe site. Avem un Zoot corner pentru cei care doresc să cumpere direct, unde vom pune la dispoziție produse specifice acestui tip de eveniment, dar și produsele de colecție.  De asemenea, vom avea diferite concursuri și momente de voie bună, prin intermediul cărora vom încerca să ne cunoaștem mai bine cumpărătorii, să aflăm mai multe despre preferințele lor, despre nevoile lor, astfel încât să putem să le oferim pe viitor ceea ce își doresc”, spune Robert.

În cadrul festivalului, dar și în cadrul cabinelor de probă, clienții pot consulta revista fashion editată de echipa Zoot.

 „Oamenii se bucură foarte mult în momentul în care își cumpără sau primesc lucruri. În momentul în care îți iei ceva și te reprezintă, te simți bine, ești fericit. Fericirea are legătură și cu locația propriu-zisă, dar și cu faptul că în acele pungi de hârtie se transportă și bucăți de fericire. Sloganul nostru, „Nu este doar despre haine”, este valabil și aici. Este vorba și despre fericire și despre cele câteva minute pe care le oferim din timpul tău liber”, consideră Robert.

Rober Berza foto Alexandra Mateescu

Rober Berza foto Alexandra Mateescu

Branduri

Zoot a lansat recent și o colecție pentru copii, urmând ca în curând să includă pe platformă mai multe branduri sportive cunoscute. Brandurile de pe site sunt cele pe care le putem găsi pe străzile marilor orașe din vest. „Când mergi într-un city break în afară, treci pe lângă o mulțime de magazine care au branduri de care poate nu ai auzit. Noi aducem acelea branduri în zonele pietonale din centru tocmai ca lumea să le cunoască. Noi nu vom merge niciodată în mall-uri, pentru că ne adresăm oamenilor care se plimbă, care se bucură de cafenele, de timpul liber și care, între două cafele pot să își rezolve o garderobă întreagă”, explică Robert.

Comenzile ajung în două zile într-una din cele două locații, iar clientul e notificat printr-un mail sau printr-un SMS. Hainele rămân în respectiva locație patru zile, după care sunt trimise înapoi la depozit. Orice client poate comanda câte produse și mărimi dorește.

Managerul Zoot consideră că noul concept va fi un succes pe piața clujeană, întrucât încă din prima zi, au fost persoane care au făcut comenzi online, iar lucrurile evoluează într-o direcție bună: „Nu știu fashion, știu însă că fashionul este despre oameni, despre comunicare și la asta mă pricep. În rest, diferența între o pereche de pantaloni albaștri și unii roz, e de modul în care se simte o persoană și de ceea ce dorește să comunice. Dacă reușim să îi facem pe oameni să conștientizeze că acest concept le poate aduce beneficii și dacă reușim să câștigăm în relația cu oamenii, înseamnă că ne vom atinge scopul”,   a spus Robert.

Ideea a fost implementată în 2012 în Cehia, unde brandul a ajuns rapid lider de piață. Zoot a ajuns în România în luna noiembrie a anului trecut, iar în prezent deține nouă locații în țară.

Înfiintat în 2010 și relansat doi ani mai târziu în forma actuală de către Ladislav Trpak și Olda Bajer, antreprenori de succes din Cehia, ZOOT a devenit rapid cel mai mare retailer online de haine și accesorii din Cehia. În prezent, cu o abordare unică de business care combină modelul clasic de shopping online cu cel al testării produselor comandate în Cabinele de Fericire, ZOOT are vânzari de peste 21.5 milioane de euro în Cehia și Slovacia, deține peste 250 de branduri în portofoliu, mai mult de 300.000 de produse și are peste 100.000 de clienți.

Pornit inițial ca o platformă care să faciliteze conectarea brandurilor cu publicul lor, ZOOT este în prezent un magazin multibrand în care se regăsesc nume importante din segmentul fashion, toate întrunind cerința principală ZOOT: să facă oamenii fericiți și să furnizeze o experiență excelentă de cumpărături.


Publicitate

Postaţi un comentariu