Clujul, primul oraș din România care va avea „mașini de împrumut”

Foto: Dan Bodea

Inteligenţa unui oraş nu este suma inteligenţei locuitorilor lui, ba chiar, dacă ar fi să luăm exemplul Clujului, are prea puţin de-a face cu resursele intelectuale ale comunităţii. Ceea ce se întâmplă la Cluj demonstrează că o administraţie municipală indolentă sau obtuză are capacitatea să anuleze avantajele competiţionale oferite de valoarea individuală a locuitorilor oraşului.

Clujul este un oraş inteligent prin prisma oamenilor care îl locuiesc şi ţeapăn prin comportamentul celor care îl gospodăresc. Pe cât de inovativ este domeniul înaltelor tehnologii, în care Clujul are întâietate, pe atât de conservatoare este viziunea administratorilor, preocupaţi exclusiv de betonarea  întru toate a oraşului. Când în lume se vorbeşte tot mai mult de oraşe inteligente, oraşe în care cei care iau deciziile o fac ajutaţi de ultimele invenţii şi tehnologii, Clujul este locul unde astfel de tehnologii sunt inventate şi apoi respinse la implementare de diriguitori, chiar dacă le sunt propuse cu titlu gratuit.  Firmele de IT din oraș au dezvoltat sisteme pentru monitorizarea parcărilor, proiecte de case inteligente sau soft-uri pentru monitorizarea parcurilor auto, dar nici una din inovaţiile lor n-au penetrat birocraţia din primărie şi instituţiile asociate acesteia. Proba de obtuzitate se dă în câteva zile, atunci când un grup de firme reunite într-un cluster IT va definitiva proiectul de două milioane de euro „Brained city – Dezvoltarea Inovativă prin Informatizare a Ecosistemului Urban Cluj-Napoca”. Specialiştii clusterului au lucrat un an şi jumătate ca să dea Clujului un „creier”. Să vedem cine va dori să-l poarte.

Dacă nu aveți mașină și nici nu vă place să riscați cu șoferii de taxi, singurele variante care vă mai rămân sunt mersul pe jos sau o cursă cu bicicleta. Sau nu. Clujul se pregătește zilele acestea să devină primul oraș din România în care există un sistem de car-sharing. Concret, asta presupune că folosind o aplicație pe telefon, orice utilizator care are permis de conducere poate găsi o mașină de împrumutat în oraș, o poate utiliza după bunul plac iar la finalul cursei parchează, plătește și o lasă unui alt utilizator.

PONY Car Sharing este un sistem oarecum asemănător cu cel de bike sharing, cu mențiunea că cel dintâi mai are cel mult o săptămână până la implementare.

Ideea este cât se poate de simplă. PONY Car Sharing dispune de un parc auto care, în prima fază, va fi compus din 20 de autovehicule marca Volkswagen, modelul UP! și marca Smart, disponibile atât în varianta cu cutie de viteză manuală, cât și în varianta cu cutie de viteză automată.

Cum funcționează PONY Car Sharing

Pentru utilizator, lucrurile stau cât se poate de clar: e necesar un smartphone, o aplicație disponibilă în orice magazin online și apoi un cont, în care vor fi introduse datele din buletinul de identitate, dar și dovada că utilizatorul deține un permis de conducere valid. Aplicația constă într-o hartă a orașului Cluj-Napoca pe care pot fi căutate toate mașinile disponibile. Tot prin intermediul aplicației utilizatorul poate vedea cât carburant mai are mașina în rezervor și, cu ajutorul recenziilor făcute de utilizatorii anteriori, cât de curată este mașina atât în interior, cât și în exterior. Mașina poate fi rezervată timp de 30 de minute și se deschide, mulțumită unui soft special, folosind doar un buton din aplicație, odată ce ai ajuns lângă ea. Apoi utilizatorul va putea începe cursa, care se taxează cu 1 leu/minut.

Mașinile sunt abia scoase din fabrică, așa că nu trebuie să vă faceți griji în privința siguranței. Cu ce diferă față de orice alt sistem de închiriere de mașini, vă veți întreba. Ei bine, „magia” stă în faptul că, după încheierea cursei, mașina poate fi parcată oriunde. Nu trebuie returnată la firmă, nu trebuie dusă în vreun loc anume ci doar parcată. De asemenea, combustibilul nu este plătit de utilizator, care are însă datoria de a alimenta mașina folosind un card special valabil în benzinăriile Petrom și OMV din oraș. Plata se face online, cu cardul, iar după utilizare, mașina poate fi luată de un alt utilizator care va proceda exact la fel. Nu vă faceți iluzii, mașina nu poate fi totuși abandonată, pentru că orice amendă de parcare (sau de orice alt fel) va veni tot pe numele utilizatorului. De asemenea, chiar dacă puteți merge cu mașina în orice oraș, cursa poate fi încheiată doar dacă mașina se află pe raza municipiului Cluj-Napoca.

„Când ai membri mulți care folosesc serviciul,   aceștia vor fi dispuși să meargă și cu mașini electrice. În felul acesta ar putea să le descopere și să vadă că nu e așa o mare diferență”,   Iulian Pădurariu.

„Când ai membri mulți care folosesc serviciul, aceștia vor fi dispuși să meargă și cu mașini electrice. În felul acesta ar putea să le descopere și să vadă că nu e așa o mare diferență”, Iulian Pădurariu.

„Poneii”  pe patru roți năvălesc în Cluj

Modelul nu este deloc unul nou, la nivel internațional. În Germania există zeci de flote de mașini care funcționează în baza acelorași principii. Acolo, autoritățile oferă parcare gratuită pentru cei care folosesc „mașinile de împrumut”, iar în Olanda flotele sunt formate din mașini electrice. În Cluj este mai greu, așa cum a descoperit și Iulian Pădurariu, cel care se ocupă de implementarea sistemului în Cluj-Napoca.

„Au fost dificultăți administrative, pentru că în România, pentru a înființa un business ai nevoie de o mie de acte și e un proces foarte anevoios. Sunt multe bariere și asta ne-a întârziat cam cu o lună. A fost apoi problema finanțării. Serviciul este de pionierat, Clujul este primul din România și tocmai de asta am avut probleme cu firmele de leasing sau cu firmele de asigurări care nu prea știau cum să procedeze cu polițele noastre”, spune acesta.

Ideea se adresează în principal tinerilor, pentru care mobilitatea este importantă iar mașina nu este nimic mai mult decât un mijloc de transport. Diferența față de sistemele clasice de închirieri de mașini ține în primul rând de faptul că utilizatorul trebuie să alimenteze mașina, dar nu pe banii lui, iar mașina poate fi lăsată în orice loc din oraș.

„Ne adresăm celor care au cât de cât habar de tehnologie. E obligatoriu să ai smartphone pentru a folosi serviciul. Asta ne duce spre tineri, spre oameni care nu au bani sau chef să își ia o mașină proprie. Dacă ești genul care folosește mașina doar pentru a merge la serviciu, în oraș, la film sau la mall, genul acesta de sistem te ajută mult. Pentru tinerii până în 35 de ani, deplasările sunt spontane, rapide, din loc în loc, astfel că să ai o mașină proprie nu prea e o afacere”, explică Iulian Pădurariu.

Potrivit celor care au pus pe picioare acest bussiness, o astfel de mașină de împrumut înlocuiește, în funcție de cât de aglomerat e orașul, chiar și 14 alte mașini. Prin urmare, matematic vorbind, o flotă de 50 de mașini ar putea înlocui aproximativ 700 de mașini. Asta ar însemna mai multe parcări libere și un trafic mult mai lejer.

„Ne așteptăm la decongestionarea locurilor de parcare, mai ales în zonele centrale. În plus, un astfel de serviciu obișnuiește omul să meargă și pe jos mai mult și să devină mai puțin dependent de mașină. Noi, ca români, dacă am putea am merg cu mașina până în casă și până în magazin, la raft. Încet, încet, oamenii ar putea să descopere că se poate merge și pe jos sau cu bicicleta. Un alt efect pe care ni-l dorim este să facem oamenii mai responsabili. Noi oferim un fel de transport public în care mașina e totuși a ta. Ar fi frumos să descoperim că oamenii au grijă de mașini și le conduc cu atenție, chiar dacă eventualele daune le suportăm noi”, speră Iulian.

Era poneilor stă să înceapă

Ideea se află pentru moment în faza de testare. Aplicația are parte de ultimele finisaje, iar mașinile se acomodează încet, încet cu Clujul. Între timp, Iulian încearcă să convingă Consiliul Local că ideea lui ar putea ajuta la decongestionarea traficului. De mai bine de două luni așteaptă un răspuns și, eventual, și ajutor. Locuri de parcare rezervate „poneilor” ar fi un prim pas.

„E nevoie de ajutor din partea autorităților. Dacă am avea din partea Consiliului Local o înțelegere a business-ului nostru, poate am primi de exemplu zone în care aceste mașini să fie parcate, așa cum sunt zonele de parcare pentru persoanele cu handicap. Să știi sigur că într-o anumită zonă ai un loc în care să parchezi. Oamenii care le testează ne spun despre cum funcționează aplicația și mașina, pentru că în ce privește găsirea de locuri de parcare știm că e cam greu. Noi am cerut, totuși. Autoritățile au fost deschise și acum analizează”, spune Iulian Pădurariu.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

Astfel, în timp ce sistemul de bike sharing încă se află în chinurile facerii, sistemul de car sharing ar putea să facă primul pas spre „deșteptarea” Clujului.

„Un oraș inteligent trebuie să îți facă viața mai simplă. Să existe tehnologie fără ca asta să se vadă. Un oraș inteligent ar trebui să îți ofere mobilitate și modalități de a-ți ocupa timpul liber. Orașul inteligent trebuie să nu te încurce. Să nu îți dea biciclete gratis pe care apoi să le folosești cu tot felul de restricții, de exemplu. Tehnologia să îți ofere informații despre ce poți face, iar tu să poți alege. Un oraș este inteligent nu prin prisma tehnologiei ci prin ceea ce îți oferă ca divertisment și oportunități, dar cu ajutorul tehnologiei”, este de părere Iulian Pădurariu.

Tarifele vor fi 1 leu/minut, 60 de lei/oră și 280 de lei/ zi. Pony Car Sharing va începe la Cluj cu 20 de automobile, după care, în luna ianuarie, parcul auto va ajunge la 50 de mașini.

„Când ai membri mulți care folosesc serviciul, aceștia vor fi dispuși să meargă și cu mașini electrice. În felul acesta ar putea să le descopere și să vadă că nu e așa o mare diferență”, Iulian Pădurariu.

„Un astfel de serviciu obișnuiește omul să meargă și pe jos mai mult și să devină mai puțin dependent de mașină. Noi, ca români, dacă am putea am merg cu mașina până în casă și până în magazin, la raft” Iulian Pădurariu.


Publicitate

Postaţi un comentariu