Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, regândit și relansat la Cluj: 12 zile de spectacole și dialoguri cu realizatorii

„Romeo și Julieta” în regia lui Michal Dočekal

Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, ediția a 18-a, se va desfășura anul acesta la Cluj-Napoca după o pauză de 11 ani de când nicio țară nu și-a mai asumat organizarea lui. Evenimentul va avea loc în perioada 19-30 noiembrie.

„Anul trecut acest festival mi se părea o utopie. După 11 ani de pauză, o pauză cauzată în principal de probleme economice, anul acesta încercăm să îl relansăm în speranța continuității viitoare. Acest festival a fost poate cel mai marcant al vieții teatrale europene timp de foarte mulți ani, de la înființarea acestei organizații, până în 2008 când la Cluj și la București, în organizarea Teatrului Bulandra, acest festival a avut ultima ediție”, spus Gábor Tompa, la Cluj.

Gábor Tompa, directorul festivalului și președintele UTE, a prezentat luni, pe scurt, în cadrul unei conferințe de presă, programul evenimentului precum și istoricul festivalului. Uniunea cuprinde nu doar teatre de repertoriu, ci și teatre de proiecte care însă trebuie să fie angajate în colaborări internaționale. O altă condiție pentru membrii UTE este ca instituțiile să plătească o cotizație anuală de 13.000 de euro. UTE numără în prezent 34 de membri și este reprezentat în 16 țări din Europa, inclusiv în Rusia și în Israel. Printre membrii săi de onoare se numără și teatrologul George Banu, iar membru individual este și regizorul Silviu Purcărete. Regretatul regizor Alexandru Darie a fost președintele UTE în perioada 2006-2011.

Foto: Dan Bodea

Uniunea Teatrelor din Europa (UTE – L’Union des Théatres de l’Europe) a fost fondată, în anul 1990, de către Giorgio Strehler, legendarul regizor al Piccolo Teatro din Milano și Odéon-Théâtre de l’Europe din Paris și Jack Lang, politician francez, Ministru al Culturii în Franța și apoi Ministru al Educației. Printre cei șapte membri fondatori s-a numărat și Teatrul Bulandra din București, care pe atunci se mândrea cu trupa creată de regizorul Liviu Ciulei.

„Uniunea și-a propus ca scop principal coagularea internațională între teatrele Europei, indiferent de limba în care se manifestă actul teatral. Până acum 11 ani, festivalul a avut loc în Paris, Milano, Porto, Sankt Petersburg, Stockholm, Cracovia, Torino, Budapesta. Începând din 1992, acest festival a constituit un adevărat maraton teatral. La început se desfășura pe o durată de două luni, iar costurile erau suportate de autorități în principal, bugetul ridicându-se la circa două milioane de euro”, a precizat regizorul Gábor Tompa.

Din 2008, nici un oraș nu și-a mai asumat organizarea festivalului. Anul acesta, însă, festivalul a fost regândit și restructurat astfel încât să rămână principalul eveniment al UTE, într-un moment în care identitatea europeană este adesea pusă sub semnul întrebării.

„În multe contexte noțiunea de european este folosită în moduri nedorite, deși eu cred în existența unei identități culturale europene. Ca urmare, cu un buget destul e auster, am reușit să mobilizăm 14 teatre din UTE să vină în România să își prezinte unele dintre cele mai bune producții”, a spus Gábor Tompa.

În anul 2008, Teatrul Maghiar de Stat Cluj a devenit membru al Uniunii, aceasta numărând în prezent 34 de membri. Iar Gábor Tompa, directorul Teatrului Maghiar de Stat Cluj, a fost ales, la adunarea generală de la Budapesta din mai 2018, președinte al UTE.

Finanțatorii festivalului sunt Ministerul Culturii și Identității Naționale, Fondul Bethlen Gábor și Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, bugetul total ridicându-se la circa 400.000 de euro.

Astfel, vor prezenta spectacole la Cluj: Teatro D’Europa e Jolefilm (Italia), Teatro di Roma (Italia), Teatrul Bulandra (România), Teatrul Național al Greciei de Nord (Grecia), Teatrul Național São João (Portugalia), Teatrul Maghiar de Stat Cluj (România), Teatrul Național din Luxembrug (Luxemburg), Sfumato Theatre Laboratory (Bulgaria), Teatrul Național „Radu Stanca” (România), Stanislavsky Electrotheatre (Rusia), Prague City Theatres (Republica Cehă), Teatrul Național al Greciei (Grecia), Vígszínház (Ungaria), Schauspiel Köln (Germania).

Toate spectacolele beneficiază de traducere în limba maghiară, română și engleză.

Festivalul va debuta cu o coproducție a Teatrului Maghiar de Stat Cluj și a Staatschauspiel Dresden (Germania), „Mutter Courage și copiii ei”, de Bertol Brecht, în regia lui Armin Petras.

Foto: Dan Bodea

Foto: Dan Bodea

„Este important pentru orașul Cluj să avem acest festival în anul în care România a deținut pentru șase luni președinția Consiliului Europei și sperăm ca evenimentul să continue la Moscova, Porto, Köln și Praga, candidații următoarelor patru ediții”, a transmis directorul Teatrului Maghiar din Cluj. Spectacolele vor avea loc, în majoritatea lor, în Sala Mare și în Sala Studio și vor fi urmate de discuții cu realizatorii spectacolelor, întâlnirile fiind moderate de dramaturgul András Visky, director artistic al Teatrului Maghiar.

Anul acesta, festivalul nu va avea un subiect unic. În schimb, fiecare teatru a propus două-trei titluri reprezentative,  fiind alese cele care alcătuiesc programul festivalului.

„Au existat și criterii pragmatice în funcție de care am ales spectacolele, cum ar fi costurile. Dar am încercat să creăm o balanță între spectacole mari, cum sunt «Romeo și Julieta» din Praga sau «Moartea lui Danton» din Portugalia și spectacole mai simple, dar interesante din punct de vedere estetic, să venim cu un echilibru între repertoriul clasic și contemporan. Mă gândesc de exemplu la «Elefantul» din Grecia, sau la spectacolul care încheie festivalul, «Cum să ieși cu un feminist», o producție din Germania”, a precizat Gábor Tompa.

„Moartea lui Danton” (Portugalia)

„Un spectacol recent și foarte interesant mi se pare «Moartea lui Danton», în regia lui Nuno Cardoso. De asemenea, cred că trebuie văzut și «Intoxicație», regizat de Frank Hoffmann, în care excelează actorul Wolfram Koch. Desigur, «Romeo și Julieta» este un spectacol modern, cu actori tineri, pe care îl recomand. Teatrul din Sofia, de exemplu, nu vine cu un spectacol de structură psihologică, ci cu un teatru absurd, ceea ce reprezintă o schimbare. Festivalul este foarte divers dacă ținem cont de timpul foarte scurt în care a trebuit să îl organizăm”, a completat Gábor Tompa.

Biletele pot fi cumpărate de la casa de bilete a Teatrului sau online de pe site-ul www.biletmaster.ro.

Postaţi un comentariu