Balerinul slovac Boris Nebyla a fost numit director artistic al baletului Operei Naționale din Cluj: „Nu voi provoca o revoluție. Vreau să aduc schimbare”

Foto: Dan Bodea

Opera Națională Română din Cluj-Napoca va avea începând cu noua stagiune un director artistic care va coordona artiștii corpului de balet și care, împreună cu actualul manager al Operei, Florin Estefan, va gândi o nouă strategie pentru acest compartiment. Coregraful Boris Nebyla, fondatorul celei mai mari școli private de dans din Viena, „Dance Arts” și balerin de renume al Operei de Stat din capitala Austriei în anii ’90-2000, va intra în noul său rol în această toamnă. 

Strategia lui Boris Nebyla pentru corpul de balet al Operei din Cluj nu va fi una revoluționară, ci foarte realistă, după cum precizează coregraful slovac. Aceasta înseamnă că va încerca să îi cunoască mai bine pe balerinii clujeni, să le ofere mai multă vizibilitate și să găsească modalități de a promova baletul din Cluj la nivel internațional. Mai mult, Boris Nebyla consideră că aducerea unor dansatori străini în echipa deja creată va da o altă dinamică acestei companii. 

„Cred că schimbările vor veni cu timpul. Nu voi face o revoluție în acest corp de balet. Pas cu pas voi cunoaște dansatorii români, dar la fel de important va fi să aducem și dansatori internaționali. Eu am crescut într-o țară și într-un mediu artistic în care eram doar slovaci. Acum lucrurile s-au schimbat. Dinamica este adusă de oameni diferiți. Un corp de balet trebuie să fie în permanență viu. O primă schimbare a fost să creăm o pagină specială de Facebook pentru corpul de balet, nu pentru a anunța neapărat spectacolele, ci pentru a oferi mai multă vizibilitate artiștilor. Fiecare artist din corpul de balet este important și va avea parte în lunile care urmează de promovare”, a precizat Boris Nebyla pentru Transilvania Reporter.

Foto arhivă: Dan Bodea

În privința repertoriului, chiar dacă este prea devreme să se pronunțe, artistul confirmă încă de pe acum că repertoriul tradițional nu va dispărea. Cu toate acestea, dansatorii trebuie provocați în permanență și de aceea vor avea ocazia să evolueze și în spectacole moderne.

„Repertoriul clasic este foarte important pentru mine, la fel cum este pentru public. Sper ca spectacolele clasice să le aducem la cel mai înalt nivel, iar noii dansatori să vină cu un suflu proaspăt. Trebuie însă să trăiești în prezent, să te adaptezi, să îți cunoști publicul pentru a ști ce trebuie să creezi pentru acest public”, a mai spus Boris Nebyla.

Chiar dacă vor exista întotdeauna probleme legate de buget, dacă există voință, va exista și o cale ca lucrurile să fie schimbate, este de părere artistul slovac.

„Când eram balerin la Opera din Viena, nu auzeam foarte multe despre scena de balet din Cluj. Ca urmare, trebuie să fim mult mai prezenți pe plan internațional. Eu sunt foarte optimist și am o părere optimistă despre România în general. În Austria am ajuns fără să am nimic. Lucram într-un restaurant până la ora două dimineața pentru a putea să-mi plătesc școala și pentru a putea să locuiesc acolo”, își amintește coregraful.

Foto arhivă: Dan Bodea

În Austria, Boris Nebyla conduce o școală privată de dans, cea mai mare de altfel, pe educație specializată, pe care a fondat-o în 2006 alături de actuala lui soție, balerina de renume internațional Simona Noja. La Cluj, pe lângă proiectele în derulare pe care le are cu Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică „Octavian Stroia”, respectiv prin Fundația „Simona Noja”, va fi pentru prima dată când lucrează cu o companie de balet ca director artistic.

„Este o provocare mare, dar sunt foarte optimist. Am avut ocazia să lucrez deja cu unii dintre dansatori și scopul meu principal va fi să plasez compania de balet pe harta internațională. Este esențial pentru dansatori și pentru public să existe mereu schimbare și noi perspective. Dacă nu îi oferi perspective unui artist, îl omori. El trebuie să lucreze cu gândul că are șanse reale să evolueze. ”, a mai spus coregraful.

Aducerea coregrafului Boris Nebyla în echipa baletului Operei Naționale din Cluj vine și ca „replică” la conflictul de acum un an iscat la Opera Națională din București când dansatorul și coregraful danez Johan Kobborg, care figura ca director artistic, a fost îndepărtat din funcție. Lucrurile au escaladat până acolo încât, la unul dintre protestele angajaților de la Operă, s-a strigat „Afară cu străinii din țară!”. În discursul lor, unii angajați făceau diferența între români și străini, acuzându-l pe Kobborg că vorbește numai în engleză în Operă și că balerinii din afară au salarii mai mari decât balerinii români.

„Îmi doresc să cresc compartimentul care cuprinde corpul de balet pentru a deveni Direcție în această instituție și vreau să fac un brand din baletul Operei Naționale. Asta înseamnă că vor avea mai multe producții, mai multe spectacole și ne dorim să găsim și alte spații pentru a-și desfășura activitate. Faptul că balerina Simona Noja este președinta onorifică a Baletului din Cluj și că Boris Nebyla are notorietate nu doar ca balerin, ci și ca profesor de balet, va fi un mare plus pentru noi. Aducându-l pe Boris în echipă vrem să arătăm și că suntem open-minded și nu naționaliști”, a declarat Florin Estefan, managerul Operei Naționale din Cluj, cu referire la scandalul care a avut loc la Opera Națională din București.

Boris Nebyla, în timpul cursurilor Masterclasses Cluj 2015 inițiate de Fundația „Simona Noja” la Liceul de Coregrafie din Cluj, a doua ediție/Foto arhivă 2015: Dan Bodea

Boris Nebyla, în timpul cursurilor Masterclasses Cluj 2015 inițiate de Fundația „Simona Noja” la Liceul de Coregrafie din Cluj, a doua ediție/Foto arhivă 2015: Dan Bodea

Boris Nebyla a descoperit dansul clasic și scena de dans încă din copilărie când își însoțea tatăl în culisele Operei Naționale din Bratislava, Slovacia. Își amintește astăzi că încă de la vârsta de patru ani mergea la Operă nu să danseze, ci să urmărească repetițiile.

„Eram tot timpul în preajma dansatorilor și a acestei arte. Trebuie să spun că încă din acea perioadă știam de ce îmi doream să fac parte din acel mediu. Nu era doar dorința de a ajunge ca acei dansatori. Știu că pe atunci se jucau spectacolele Spartacus și Othello, două spectacole cu personaje puternice, masculine. Pentru un copil era foarte copleșitor să vadă acele roluri. Dar era și o cu totul altă lume pentru mine. Chiar vorbeam zilele trecute cu fiica mea despre mirosul specific al clădirilor de teatru care au o istorie în spate. Același miros specific îl simt și la Cluj, cum îl simțeam la Bratislava, sau cum l-am simțit mai târziu la Budapesta când dansam pe scenă”, mărturisește balerinul slovac.

Artistul știa că sala de spectacole era făcută pentru el. Apogeul carierei lui îl asociază cu momentul și totodată șocul când a aflat că a fost acceptat la Opera de Stat din Viena.

„Aveam 17 ani și am vrut să asist la repetițiile care se desfășurau acolo, dar nu mi s-a permis. În schimb, mi s-a spus că dacă vreau pot să fac parte din echipă. Am mers acasă, mi-am luat lucrurile și am început să merg la cursurile de balet la Opera de Stat din Viena și așa am fost acceptat în companie. La acea vreme cred că eram primul dansator străin care a primit un contract înainte de a împlini 18 ani”, precizează coregraful.

Ce a urmat, nu a fost ușor. A trecut prin toate etapele prin care trece un balerin, a făcut parte din corpul de balet și mai târziu a devenit prim solist la Opera de Stat din Viena.

„Sincer, întotdeauna mi-am dorit să fac mai mult decât să fiu doar o parte din ansamblu. Am avut țeluri foarte înalte, rămânând realist. Ca tânăr artist, însă, este normal să ai dorința aceasta. Eu, în plus, eram motivat și să ajung asemenea tatălui meu. Ajungând în Viena, nu îmi păsa cât de strict era mediul în care intram pentru că veneam dintr-o țară cu un sistem în care regulile erau foarte stricte în școlile de balet. Așa că atunci când am ajuns în Austria nu pot să spun că a fost mai ușor. Era un alt sistem educațional și eu trebuia să dau totul din mine și să demonstrez ce știu”, povestește Boris Nebyla.

Foto: Dan Bodea

Cu actuala lui soție, balerina Simona Noja s-a întâlnit pe când era deja în corpul de balet și, cu timpul, lucrurile au evoluat într-o relație pe care o au și astăzi. 

Tranziția de la balerin la coregraf a venit cu timpul.

„Am impresia că lucrurile se întâmplă mult mai rapid pentru generația de acum, decât se întâmplau pentru mine. Tinerii de astăzi își doresc să facă mult mai multe lucruri odată decât ne doream noi. Eu pe atunci nu îmi doream să ajung coregraf sau să îi învăț pe alții. Mă concentram doar să devin un bun dansator. Pe măsură însă ce am acumulat mai multă experiență, mi-a atras atenția un program din cadrul Operei din Viena, dedicat tinerilor coregrafi, ceea ce însemna că în calitate de dansator aveai ocazia să faci coregrafia unor reprezentații alături de balerinii din instituție. Am luat parte la unul dintre aceste proiecte și a fost prima dată când m-am gândit că poate voi continua în această direcție”, declară Boris Nebyla.

Un bun dansator nu este întotdeauna și un bun profesor pentru alții, consideră coregraful slovac. A preda altora ceea ce ai acumulat tu, ține de un dar pe care trebuie să îl ai și nu toată lumea are acest dar. Primul impact pe care l-a avut ca profesor, aflându-se deja la Opera din Viena, a fost o ofertă pe care a primit-o de a preda într-o școală. „Mi-a plăcut foarte mult și am știut de atunci că va fi ceva ce voi putea face atunci când nu voi mai putea să dansez” spune coregraful.

De câțiva ani deja de când vine constant în Cluj, Boris Nebyla a participat la câteva dintre spectacole Operei Naționale și a văzut cât de interesat este publicul tânăr să vină la Operă. „Este fantastică strategia Operei din Cluj de a se apropia de public prin spectacole în aer liber. Este bine atât pentru artiști, cât și pentru public. Ar trebui să devină o tradiție”, consideră Boris Nebyla. În privința dansatorilor, coregraful remarcă faptul că generațiile de astăzi sunt mult mai tehnice decât generația din care face el parte. „Îmi aduc aminte că atunci când erai selectat de o companie, erai selectat pentru că aveai potențial. Asta nu însemna că erai pregătit. Acum este mai greu pentru dansatori pentru că trebuie să aibă deja un anumit nivel înainte de a intra într-o companie. Din punctul meu de vedere este foarte important nu neapărat să fii mai bun decât ceilalți, ci să fii diferit. Trebuie să ai acea calitate pe care ceilalți nu o au”, spune artistul.

 „Dansul este prima modalitate de comunicare dintre oameni. Dintotdeauna oamenii au fost conectați prin emoții și ritm. Dansul te calmează, te inspiră, te face să gândești”, spune coregraful slovac.

După absolvirea cursurilor Conservatorului de dans din Bratislava, orașul său natal, ale Conservatorului din Viena și ale Școlii de balet din cadrul Wiener Staatsoper, Boris Nebyla a activat o perioadă îndelungată ca dansator în Corpul de balet al Wiener Staatsoper, apoi în cel al Volksoper din capitala austriacă. În prezent este invitat permanent al Teatrului Național Slovac, în calitate de solist. 
Repertoriul său include titluri importante ale repertoriului clasic de balet (”Lacul lebedelor”, de P. I. Ceaikovski, ”Raymonda”, de A. Glazunov, ”Paquita”, de Édouard Deldevez și Ludwig Minkus, ”Giselle”, de A. Adam ș.a.), dar și creații coregrafice contemporane semnate de Jiří Kylián, Hans van Manen, William Forsythe, Bernd Bienert, Renato Zanella, Saskia Hölbling și mulți alții. Participarea în cadrul Competiției Internaționale de Balet ,,Maya” de la Sankt Petersburg i-a adus în 1994 premiul pentru Cel mai elegant dansator, iar în 1998 Medalia de Argint. Activitatea interpretativă atât de apropiată de sufletul balerinului a completată cu tact și talent de cea creatoare, Boris Nebyla demonstrându-și inspirația coregrafică prin producții ale Școlii de balet din cadrul Operei de Stat Viena, ale Baletului de Stat din Viena (Opernball, L’après-midi d’un faune), ale Oper Graz (musical-ul Der Mann von La Mancha), ale Ballet Bratislava și ale Operei de Stat din Banská Bystrica (Slovacia). Este totodată fondatorul Școlii de balet pentru educație specializată în arta dansului din Viena, fondator al Nebyla Dance Company și al Proiectului caritabil Hand in Hand din Viena (2017), menit să sprijine tinerii dansatori. A contribuit, de asemenea, la instituirea Festivalului European al Școlilor de balet și este fondator și director artistic al Competiției internaționale de balet și dans contemporan European Ballet Grand Prix din Viena (2017).

Fundația Culturală „Simona Noja”, în parteneriat cu Liceul de Coregrafie  și Artă Dramatică ”Octavian Stroia” a organizat în perioada 4-13 iulie, la Cluj, cinci masterclasses la care au participat 80 de elevi din România, Austria, SUA, Elveția și Italia. Cursurile s-au încheiat cu spectacolul intitulat ”Demonstrație de balet VII” care avut loc la Casa de Cultură a Studenților din Cluj. Spectacolul a fost creat de coregrafii Simona Noja Nebyla – directoarea  Academiei de balet din Viena, Boris Nebyla – directorul Școlii DanceArts din Viena și invitații lor: Shoko Nejime (Japonia), Gianpiero Tiranzoni (Italia), Katharina Vlnieckova (Slovacia), Luminița Toader (România). 

Citiți și:

Cursuri de balet cu Simona Noja și alți coregrafi de renume mondial, la Cluj

Cursuri de măiestrie în balet susţinute de Simona Noja, la Liceul de Coregrafie din Cluj

Balerini clujeni, în competiția European Ballet Grand Prix desfășurată la Viena. Simona Noja: „Bucuria dansului trebuie să fie mai mare decât teama unei eventuale nereușite”


Publicitate

Postaţi un comentariu