Cum se vede Capitala Tineretului: Prea mult Untold Festival, prea puțin Day 15  

Proiectul Youth@Cluj-Napoca 2015 ar fi trebuit să ofere orașului, dacă nu înainte de ianuarie 2015, măcar după, cea mai mare vizibilitate națională și internațională pe care a avut-o vreodată. Despre Cluj Capitală a Tineretului și despre calendarul de evenimente al acestui an am fi dorit să vedem articole în cele mai cunoscute publicații internaționale. Din păcate, în afara unei agenții bulgare de presă, al unui mesaj postat pe pagina de Facebook de către Martin Schulz, președintele Parlamentului European, sau a unor mențiuni pasagere pe site-urile românești traduse în limbi internaționale, Capitala Tineretului nu a avut parte de vreo atenție specială. Cel puțin nu încă. Poate cea mai vizibilă prezență în mediul online internațional a venit abia în 15 februarie, când cunoscutul site BoredPanda.com a postat un articol intitulat „Invazia Origami în Transilvania”, în urma inițiativei echipei proiectului Day 15 de a colora pereții Capitalei cu 15.000 de origami.

Cum s-a văzut Capitala Tineretului în aceste prime două luni ale anului?, Cum ți-ai dori să se schimbe orașul în următoarele luni? și Crezi ca evenimentele Capitalei sunt monopolizate de Untold Festival? au fost cele trei întrebări pe care le-am adresat mai multor tineri implicați în comunitate pentru a afla părerea lor despre proiectul Capitalei de Tineret. Au răspuns întrebărilor noastre: KEROZEN (artist stradal), Gabriel Aldea (Project manager www.clujlife.com), Adrian Docea (Strategic Partner, Heraldist & Wondermarks), Ovidiu Cornea (jurnalist), Vlad Sulea (designer), Katai Robert (Visual Marketer & Brand Evangelist @Bannersnack), Andrei Mutu (fondator I Love Cluj), Lala Panait (Coordonator La Terenuri-Spațiu Comun în Mănăștur, proiect inițiat de Asociația Colectiv A) și Adi Dohotaru (reprezentant Centrul Rațiu pentru Democrație).

Părerile personale ale acestor tineri reflectă plusurile, dar mai ales minusurile acestui proiect, în vizor fiind luat în primul rând evenimentul major al Capitalei Tineretului, Festivalul Untold programat la mijlocul verii.

„Personal văd acest festival ca și o reacție neinspirată și total egoistă a organizatorilor, mai mult ca o soluție superficială de rezolvare a tuturor obligațiilor ce vin odată cu câștigarea acestui statut de Capitală Europeană”, consideră artistul stradal Kero Zen,  în timp ce Gabriel Aldea, project manager al www.clujlife.com, așteaptă cu interes cea mai  aglomerată vară a Clujului, fiind mai mult interesat de impactul și rezultatele de după și ce poate învăța comunitatea în 2015 pentru a se pregăti pentru 2021, anul când România va avea un oraș Capitală Culturală.

Adrian Docea, Strategic Partner la Heraldist & Wondermarks, consideră că o primă evaluare a vizibilității Capitalei ar trebui făcută undeva la sfârșitul primăverii, spunând că este firesc ca un festival de muzică să atragă mai multă atenție în comparație cu alte evenimente. „Dacă orașul ar fi organizat finala Champions League în 2015, ni s-ar fi părut că finala monopolizează toata atenția”, este de părere Adrian Docea.

Jurnalistul Ovidiu Cornea atrage atenția asupra pericolului ca un proiect precum Capitala Europeană a Tineretului, care vizează un întreg an, să se „hrănească” dintr-un singur festival, „despre care jumătate de an vorbești că va fi, iar altă jumătate că a fost”. Jurnalistul sugerează ca spiritul tineresc să fie mai bine marcat prin diverse acțiuni „spontane” pregătite de tineri.

Concluzia designerului Vlad Sulea este aceea că orașul și membrii comunității trebuie de învețe să fie Capitală a Tineretului, nicidecum să sărbătorească acest lucru, considerând și el că este o discrepanță prea mare între efortul și resursele investite pentru Untold Festival și restul evenimentelor Youth.

Katai Robert, Visual Marketer & Brand Evangelist @Bannersnack nu vrea ca la sfârşitul anului 2015 să-și spună „Noah, şi toată agitaţia asta de Capitala Tineretului a fost pentru Untold Festival?” . El își dorește ca în următoarele luni orașul să se schimbe în bine, dar ridică o altă întrebare cu privire la motivul pentru care orașul ar trebui să se schimbe.

Părerea lui Andrei Mutu, fondator al conceptului I Love Cluj, este că rolul Capitalei de Tineret ar trebui să fie acela de a da un “boost” evenimentelor deja consacrate. „Mă doare când văd ca unii se străduiesc să facă evenimente și vin cu bani de acasă, în timp ce alți primesc fonduri încă din start”, spune tânărul.

Lala Panait, coordonator La Terenuri-Spațiu Comun în Mănăștur, enumeră proiectele care îi plac până acum în programul Capitalei Tineretului, dorindu-și o descentralizare (geografică cel puțin) a evenimentelor din acest an. „Până acum, cele mai mari evenimente sunt planificate în centrul orașului, lucru injust pentru contextul periferiei și cotidianului din cartierele noastre”, precizează Lala Panait.

Pentru Adrian Dohotaru, membru al Centrului Rațiu pentru Democrație Capitala Tineretului a fost până acum „destul de invizibilă”. „E revoltător că se investesc atâția bani publici în evenimente comerciale. Fără consultări publice, fără ca astfel de evenimente să celebreze în vreun fel multiculturalismul. Sunt finanțate de fapt niște chefuri de proporții pe bani publici când investițiile putea merge pe evenimente culturale mai substanțiale sau în infrastructura necesară unei calități mai ridicate a vieții în oraș”, a precizat Adi Dohotaru la solicitarea Transilvania Reporter.

În articolul de mai jos, puteți citi opiniile integrale ale celor intervievați:

Capitala Tineretului: Copilul minune al Europei sau un simplu festival „nespus”?


Publicitate

1 Comentariu

  1. Alex spune:

    v-ati dat cu parerea dupa 1 luna. Faceti si un update acum ca au trecut 6 luni?

Postaţi un comentariu