Capitala Tineretului: Copilul minune al Europei sau un simplu festival „nespus”?

Foto: Dan Bodea

Cum s-a văzut Capitala Tineretului în aceste prime două luni ale anului?, Cum ți-ai dori să se schimbe orașul în următoarele luni? și Crezi ca evenimentele Capitalei sunt monopolizate de Untold Festival? au fost cele trei întrebări pe care le-am adresat mai multor tineri implicați în comunitate pentru a afla părerea lor despre proiectul Capitalei de Tineret. Au răspuns întrebărilor noastre: KEROZEN (artist stradal), Gabriel Aldea (Project manager www.clujlife.com), Adrian Docea (Strategic Partner, Heraldist & Wondermarks), Ovidiu Cornea (jurnalist), Vlad Sulea (designer), Katai Robert (Visual Marketer & Brand Evangelist @Bannersnack), Andrei Mutu (fondator I Love Cluj), Lala Panait (Coordonator La Terenuri-Spațiu Comun în Mănăștur, proiect inițiat de Asociația Colectiv A) și Adi Dohotaru (reprezentant Centrul Rațiu pentru Democrație).

Citiți și:

Cum se vede Capitala Tineretului: Prea mult Untold Festival, prea puțin Day 15

IMG_2624KERO ZEN (artist stradal) – Tineret înseamnă viitor și nu doar distracție

1. Întors în țară special pentru acest eveniment am avut speranțe mari că se vor întâmpla multe lucruri frumoase. Din păcate am rămas cu ideea că, daca vrei să vezi că se întâmplă ceva frumos și că e real, nu doar de fațadă, trebuie să-l construiești tu cu forțele proprii fără să aștepți o mană cerească de la alții, fie ei europeni, primari sau simplii cetățeni. Sincer am fost mult prea ocupat în ultima perioadă ca să observ ceva notabil și care să-mi prezinte interes. Poate s-a întâmplat și nu am aflat eu.

2. Am auzit că se pregătesc câteva lucruri drăguțe, există oameni care se implică real dar și foarte mulți care încurcă treburile. Poate din dorința de a ajuta și nu știu cum, sau cine știe ce alte scopuri există la mijloc. Cert aș vrea să văd că se întâmplă mai mult decât câteva party-uri obosite, iar când ne trezim din euforia alcoolului și a drogurilor să realizăm că, de fapt, nu a rămas nimic după acest an. Aș vrea să văd proiecte constructive de care să ne bucurăm și după acest an. Tineret înseamnă viitor și nu doar distracție. Eu aș pune accentul mai mult pe acest aspect, decât pe evenimente care să-mi promoveze statutul de Capitală dar de fapt să nu fac nimic concret.

3. Personal văd acest festival drept o reacție neinspirată și total egoistă a organizatorilor, mai mult ca o soluție superficială de rezolvare a tuturor obligațiilor ce vin odată cu câștigarea acestui statut de Capitală Europeană. Zic reacție egoistă, pentru că mi se pare stupid să abordezi lucrurile la modul ăsta: „Eu pot sa fac mai tare decât acela”. De ce să mai faci încă un alt festival de o asemenea amploare în Cluj, când deja avem unul?. Nu mai bine încerci să îl susții pe acela deja existent care a demonstrat că merge chiar bine și să te concentrezi cum poți să-l faci mai bun pe primul?. Și restul de energie să o canalizezi în altă direcție?.

472651_10201282270725628_1963413064_oGabriel Aldea (Project manager www.clujlife.com) – Mă interesează ce putem învăța în 2015 pentru a ne pregăti pentru 2021

1. Capitala Tineretului a devenit principalul subiect de discuție al acestui an, iar în primele două luni a fost foarte vizibil și de interes, pe un trend ascendent. Presa discută mult despre asta și am aflat multe detalii în ultima perioadă, însă nu cred că toată lumea înțelege ce înseamnă acest titlu și la ce ne ajută. Foarte mult se discută acum despre sumele oferite pentru doi dj și ce evenimente se vor organiza anul acesta, când nu doar despre asta este vorba.

2. Îmi este destul de clar cum se va prezenta orașul în următoarele luni. Vom vedea cu cât va crește turismul în acest an, însă cel mai mult îmi doresc să dovedim turiștilor că suntem cel mai prietenos oraș din Europa, așa cum am fost prezentați de către Eurostat.

3. Nu consider calendarul modest. Cu siguranță nu s-au anunțat toate evenimentele ce fac parte din calendarul Cluj 2015. Apoi, nu am înțeles cum ar trebui sa arate calendarul de evenimente pentru a nu fi considerat „modest”? Festivaluri gen Untold sau Electric Castle nu putem avea în fiecare săptămână, nici nu ar avea rost. Nu totul se rezumă la petreceri și concerte, sunt multe alte evenimente care vor avea la rândul lor impact. Untold Festival este cel mai mare eveniment din acest an, e normal să primească mai multă atenție. Daca este să luăm calendarul din martie și până în august, cred că există o varietate mare și o ofertă bogată. Clujul s-a schimbat mult în ultimii ani, piața evenimentelor a evoluat și ne putem bucura să vedem tot mai mulți artiști internaționali la noi acasă, fără să mergem la București sau în altă țara. Cred că ar trebui să apreciem mai mult ceea ce ni se oferă. Oricând se poate mai bine, e adevărat, dar Clujul nu stă deloc rău la capitolul evenimente.

202689_10151106011792579_1847883605_oAdrian Docea (Strategic Partner, Heraldist & Wondermarks) – Cred în Cluj, cred că orașul e un ‘wunderkind’ al Europei

1. Cred că va începe să se vadă mai bine; sunt conștient că există o sezonalitate și că nu ne puteam aștepta să vedem un uriaș flux de evenimente și vizitatori încă din ianuarie; sezonul cald va aduce cu siguranță mai multaă activitate. Aș zice că ar fi relevant să facem o primă evaluare a vizibilității Capitalei undeva la sfârșitul primăverii.

2. Mi-aș dori ca în următoarea jumătate de an să văd măcar de două ori mai mulți vizitatori români și străini în Cluj. Orașul atrage aproximativ 70.000 de turiști străini anual; e foarte, foarte puțin și mai ales e mult sub potențialul orașului. Sper ca evenimentele Capitalei să contribuie pozitiv. Cred în Cluj, cred că orașul e un ‘wunderkind’ al Europei și as vrea să-l facem cunoscut și altora; din acest motiv, împreună cu echipa Heraldist & Wondermarks am inițiat proiectul bestcityineurope.com și tot din acest motiv ne-am implicat ca voluntari creând identitatea și strategia de brand a Capitalei Tineretului. Am avut ocazia cu această ocazie să cunosc o parte din echipa de voluntari a Capitalei – sunt tineri care pun la dispoziție timp, energie, nopți nedormite, din aceeași pasiune pentru Cluj pe care o avem și noi.

3. Nu aș putea spune care a fost intenția organizatorilor, dat fiind că am fost implicați doar ca voluntari cu expertiză pe branding și comunicare, nefiind implicați în deciziile de management. Dar cred că e firesc ca un festival de muzică să atragă mai multă atenție decât un workshop de dans contemporan, spre exemplu; deci s-ar putea ca și perspectiva noastră ca observatori externi să fie ușor biasată. Dacă orașul ar fi organizat finala Champions League în 2015, ni s-ar fi părut că finala monopolizează toata atenția. E un bias normal. Dar uitându-mă pe calendarul lunilor următoare văd că în fiecare zi se întâmplă unul-două-trei lucruri. Nu toate sunt evenimente de amploare și e normal să fie așa: Capitala înseamnă și educație, și sport, și teatru și carieră și multe alte lucruri. Lucruri care există în programul Capitalei dar poate nu primesc atenția egală.

10273577_621184497950618_6655472494971064481_nOvidiu Cornea (jurnalist) – Un proiect precum Capitala Europeana a Tineretului, care vizează un întreg an, nu se poate hrăni dintr-un singur festival, despre care jumătate de an vorbești că va fi, iar altă jumătate că a fost.

1. Primele două luni din an au stat sub semnul controversei, în opinia mea. Mai întâi au fost contradicțiile legate de evenimentul cu textele afișate în autobuze, care nu a avut suficientă prospețime și spirit tineresc, iar abordarea a părut mai degrabă învechită. Pe de alta parte au fost controversele legate de modul în care se întâmplă lucrurile în Federația Share și gestionarea festivalului Untold. Vorbim de sume serioase, în care bugetul public contribuie serios, așa că nu se pot cheltui acești bani oricum, sau netransparent.

2. Mi-aș dori ca spiritul tineresc, care din fericire e oricum prezent în oraș, fără ca gestionarii proiectului să aibă vreun merit, să fie și mai bine marcat, prin diverse acțiuni „spontane” pregătite de tineri. Mi se par binevenite evenimente de genul micilor concerte în locuri neconvenționale pregătite de grupuri de tineri, instrumentiști/soliști actori, tineri care sa te întâmpine la coborârea din troleu cu o floare, diverse alte evenimente care să surprindă plăcut ți să fixeze în conștiința publică proiectul.

3. Nu știu, dar dacă sumele vehiculate pentru festival sunt într-adevăr de ordinul a 4 milioane de Euro e enorm și parca mult prea mult pentru un festival de câteva zile. Nu știu dacă a fost o strategie sau nu pentru distragerea atenției. Faptul că aduci headlineri prin care să ai impact asupra unui public regional nu e rău, dar ar trebui păstrat un echilibru. Prin prisma sumei enorme preconizate a fi cheltuite pentru festival și a faptului că despre restul evenimentelor s-a vorbit puțin, festivalul pare să monopolizeze până acum proiectul, cel puțin mediatic. Un proiect precum Capitala Europeana a Tineretului, care vizează un întreg an, nu se poate hrăni dintr-un singur festival, despre care jumătate de an vorbești că va fi, iar altă jumătate că a fost. Prea puțin, e nevoie de o prezența mai constantă, vie, tinerească și în manifestare și în concept, în spațiul public.

vladVlad Sulea (designer)- Trebuie să învățăm să fim Capitală a Tineretului, nu să sărbătorim acest lucru

1. Multă comunicare pe social media despre proiecte sau acțiuni care nu mă ating și nu mă impresionează. Am reținut dezamăgit bâlbâiala cu citatele din autobuze. Am dedus că orașul e condus de oameni care nu înțeleg cum să acționeze în spirit proaspăt și pătruns de valoare pentru tineri. Concluzia mea până acum este că trebuie de fapt să învățăm să fim Capitală a Tineretului, nicidecum să sărbătorim acest lucru. E și iarnă și e greu să iasă din birouri echipele de voluntari pentru a fi mai vizibile acțiunile lor.

2. Să accepte inițiativele valoroase ale tinerilor care fac lucruri din pasiune și pentru că își iubesc orașul.

3. Cred ca e o discrepanță prea mare între efortul și resursele investite pentru Untold și restul evenimentelor Youth.

1964894_842119129145653_3082058099674699607_nKatai Robert (Visual Marketer & Brand Evangelist @Bannersnack) – Nu vreau ca la sfârşitul anului 2015 să-mi spun „Noah, şi toată agitaţia asta de Capitala Tineretului a fost pentru Untold Festival?”

1. Aş fi un ipocrit dacă aş spune că tot timeline-ul meu a fost plin de Capitala Tineretului sau că la fiecare pas „călcam” pe un element din identitatea Capitalei Tineretului. Să-mi fie cu iertare pentru toţi cei care sunt în echipa care se ocupă de tot ce înseamnă promovare Capitala Tineretului şi care ştiu că fac tot ce ţine de ei, dar pentru mine, momentan, Capitala Tineretului este doar un simplu festival nespus.  Ştiu că există oameni care se luptă să facă în 2015 din Cluj-Napoca o capitală a tineretului memorabilă, şi mai ştiu că nu-i poţi mulţumi pe toţi. Ahhh…să nu uităm că niciodată nu va fi perfect dar întotdeauna putem tinde către şi mai bine!  Însă vreau să mă axez puţin pe brandingul oraşului pentru că de-aici porneşte totul. Când am venit în Cluj-Napoca mi-am dat seama că aici există viaţă, culoare şi nici o zi nu se aseamănă cu alta. Dar exact aici e şpilul, că un oraş ca şi Clujul trebuie să aibă un brand construit în timp, un brand construit nu pe nevoi ci pe dorinţe.  Un oraş la nivelul Clujului are nevoie de un brand curat, constant, responsabil şi întotdeauna cu gândul spre viitor. Nu mă va gâdila niciodată o lansare de logo printr-o conferinţă de presă sau un comunicat pus pe un site în formatul .pdf. Un city branding e ca un trup care trebuie întreţinut: hrănit, îngrijit, îmbrăcat, educat, etc. Un singur eveniment nu-l va ţine în viaţă. Un singur nume nu-i va da o identitate!  Dar să revenim la întrebare, după două luni de Capitala Tineretului am două cuvinte în minte pe care se bate fierul: „încercare” şi „aşteptare”. Unii îl numesc teasing iar alţii îl numesc „Nu ştiu ce se va întâmpla dar sper să fie ceva fain de tot”.

2. Dacă mă-ntorc la asemănarea pe care am făcut-o adineaori cu trupul, stau să mă-ntreb „dacă Clujul ar fi un trup cum ar trebui să se pregătească pentru următoarele momente ale vieţii?” şi parcă de-aici porneşte totul. Momentele în viaţă vin şi pleacă dar trupul şi sufletul rămân şi ăsta nu e vreun citat scos de pe Google pentru un răspuns mai filozofic. E pur şi simplu ce simt acum şi aş vrea ca oamenii, clujenii, să conştientizeze că trebuie să se întâmple. Fiecare dintre noi suntem o mică parte din Clujul ăsta, uneori mare şi frumos şi alte ori mic şi [completaţi cu poate cea mai urâtă păţanie de care v-aţi lovit în ultima vreme].  Vreau ca oraşul să se schimbe în bine, în şi mai bine, dar să nu uităm că întrebarea care ne va ajuta să realizăm dacă schimbarea asta va fi bună trebuie să fie „De ce oraşul MEU trebuie să se schimbe în următoarele luni?” Pentru că acum are un nume şi nu avem voie să ne facem de râs faţă de vecini? Pentru că acum este cineva responsabil de tot tam-tam-ul ăsta făcut şi trebuie să scoată cumva basmaua curată? Pentru că schimbarea o facem pentru clujenii care merită un an de sărbătoare şi ceva mai diferit faţă de anii trecuţi? Pentru că vrem să atragem mai mulţi turişti care nu doar să vină odată ci să şi revină de fiecare dată când au ocazia? De ce?  Şi din nou, ca să răspund la întrebare, mi-ar plăcea ca oraşul să aibă o schimbare naturală dar totuşi impresionantă, aşa cum nimeni nu s-ar fi aşteptat.

3. Cred că se pune prea mult accent pe un singur festival şi parcă Clujul va fi câmpul de luptă al festivalurilor. În colţul din dreapta avem Untold Festival iar în colţul din stânga avem Electric Castle. Ahhh…să nu uităm că vine şi TIFF-ul şi apoi Zilele Clujului şi mai avem şi Zilele Maghiare Clujene şi Serile de vară clujene şi Comedy Cluj şi cine ştie câte alte festivaluri despre care nu-mi aduc acum aminte. Să fie bine? Să fie rău? Nu ştiu. Ideea e simplă. Hai să nu mai facem festivaluri doar de dragul de a face festivaluri, ci hai să le facem ca şi o dorinţă care se naşte în inima unei comunităţi care vrea să se adune la un loc.  Nu vreau ca la sfârşitul anului 2015 să-mi spun „Noah, şi toată agitaţia asta de Capitala Tineretului a fost pentru Untold Festival?”

10958941_10152782153519473_7612569075730449737_nAndrei Mutu (fondator I Love Cluj) – Rolul Capitalei de Tineret este de a da un “boost” evenimentelor deja consacrate.

1.Din păcate nu s-a văzut mare lucru în această perioadă, încă nu simt că suntem cu adevărat Capitală a Tineretului. Însă, stiu de la echipa că se muncește mult și se pregătesc multe proiecte, care sper să aibă efectul scontat și să vedem împreună efectele poztive pe care acest titlu le aduce orașului nostru. Mai sunt 10 luni și e important să se îmbunătățească viața tinerilor din Cluj și să devină mai activi în societate.

2.Mi-aș dori ca fiecare tânăr din oraș să simtă că orașul este Capitală a Tineretului și să se implice activ într-un proiect sau să inițieze unul, nu doar să meargă la spectacole și evenimente, care își au și ele rostul. Cel mai mult îmi doresc ca proiectele tinerilor din Cluj să crească. Fie că sunt antreprenori, sportivi, viitori cercetători etc. Daca ei cresc, Clujul va avea un loc important pe harta Europei.

3.Untold Festval este o initiativă foarte tare, dovadă și numărul celor care au cumpărat bilete până acum. Însă totul are un preț: în momentul de față, la nivel de imagine Untold este mai cunoscut decât Cluj2015, practic există un mare pericol ca acest eveniment să ducă în umbră activitățile Capitalei de Tineret și lumea să vorbească de anul “Untold”, care pare a fi o inițiativă privată. Părerea mea este că rolul Capitalei de Tineret este de a da un “boost” evenimentelor deja consacrate. Mă doare când văd ca unii se străduie să facă evenimente și vin cu bani de acasă, în timp ce alți primesc fonduri încă din start.

10869811_10205575121845246_1535602666437998919_oLala Panait (Coordonator La Terenuri-Spațiu Comun în Mănăștur, proiect inițiat de Asociația Colectiv A) – Mi-aș dori o descentralizare (geografică cel puțin) a evenimentelor din acest an.

1.Începutul anului cred că a continuat confuzia și neclaritățile anului precedent: încă nu s-a consolidat un program clar transparent și promovat bine în oraș către public. În mediul meu, această confuzie a dat naștere la neîncredere în ceea ce privește următoarele luni. Ce mi-a atras atenția este faptul ca Federația nu a organizat oficial anul trecut un Call de proiecte la care cei competenți și relevanți pentru oraș și Capitala Tineretului să poată participa, iar începând din acest an să se apuce de treabă. Tocmai datorită acestei netransparențe însoțite de neîncredere, confuzie și scandalurile în care președinții Share au fost implicați, ne-a determinat pe mulți dintre noi să ne continuăm activitățile ca și în ceilalți ani, în beneficiul publicului pe care dorim, în continuare, să îl dezvoltăm.  Proiectele care îmi plac până acum sunt Com’On și Day 15, proiecte care încurajează tinerii și susțin activarea spațiilor publice cu costuri reduse dar cu idei inovative pentru comunitate și oraș. În Com’On Cluj, proiectul cu potențialul de sustenabilitate cel mai mare pentru noi, am ales să fiu chiar facilitator comunitar și să încurajez liceenii să participe cu încredere pentru activarea spațiilor publice din Mănăștur și din zona La Terenuri (unde deja coordonez împreună cu colegii mei proiecte cu și pentru comunitatea de acolo).

2. Mi-aș dori să văd mai multă transparență în procesul decizional Share. Mi-aș dori reactivarea reală și participativă a cartierelor și implicarea a cât mai multor tineri în proiecte viitoare. Mi-aș dori să se creeze punți de legătură cu 2016 și să văd un potențial de reală schimbare prin acțiuni participative cu și pentru tinerii din oraș.  Mi-aș dori o descentralizare (geografică cel puțin) a evenimentelor din acest an. Până acum, cele mai mari evenimente sunt planificate în centrul orașului, lucru injust pentru contextul periferiei și cotidianului din cartierele noastre.  Mi-aș dori să văd evenimente care să genereze un discurs și o grijă față de tinerii și peste 10-20 de ani, nu doar un focus de a crea tone de ‘artificii’ doar în acest an și apoi, din 2016, să revenim la ‘normal’. Mi-aș dori mai multă responsabilitate din partea organizatorilor și din partea orașului care deține, în fapt, acest titlu și, care ar putea să fie mai critic sau să aducă alternativa, într-un cuvânt: o societate civilă matură care să aducă critici constructive. Mai multe evenimente de mare amploare, însă cu intrare libera sau cel mult bilet modic.

3. Cred că întrebarea este retorică și reprezintă nemulțumirea multora dintre noi: supra-alocări de fonduri pentru un asemenea festival, iar restul actorilor culturali și sociali din oraș să supraviețuiască în limitele și metodologiile financiare (destul de depășite) susținute de Primăria Cluj. În plus, o supra-festivalizare știm bine că nu duce nicăieri. Într-un an și un context foarte dificil politic, unde fondurile sociale și culturale sunt tot mai reduse la nivel național, consider că nu ne permitem să facem abuzuri de acest fel, chiar dacă trăim un an festiv. Înțeleg că acest festival aduce artiști care sunt populari pentru mulți tineri, însă polarizarea care o implică, duce la discrepanțe și debalansări față de celelalte evenimente și festivaluri (chiar și de profil) din oraș, evenimente care au existat înainte de 2014 și poate că doresc să continue sănătos în 2016. Acest lucru, completând și întrebarea anterioară, mă face să îmi doresc în locul acestui festival un ‘boom’ mai sexi, dar și mai responsabil pentru oraș, un alt fel de ‘festival’ care să aducă mai multe geografii sociale și culturale împreună….sa fie mai sincer și să nu excludă alte targeturi pe care acum le îndepărtează.

10983078_817404531665733_1463080501_oAdi Dohotaru (Centrul Rațiu pentru Democrație) – E revoltător că se investesc atâția bani publici în evenimente comerciale

1.Capitala Tineretului a fost destul de invizibilă până acum. Trebuie știut că pentru acest titlu minor nu vine nici un ban de la Uniunea Europeană. Dar primăria prezintă evenimentul într-o retorică pur electorală ca și cum ar fi obținut mari onoruri. Totul este orchestrat ca o mașinărie propagandistică. Cultura capătă un sens festivist, de bâlci, de mulțime adunată la evenimente. N-am observat un concept bine pus la punct, chiar dacă pot să existe evenimente ok. De exemplu, origami de pe zidul cenușiu al străzii Constanța și mesajul transmis e bun, chiar dacă mult prea generic.

2. Pentru mine, cultura trebuie să aibă un rol critic, să pună creierul în mișcare. Să chestioneze autoritatea sau simțul comun. Asta pot să o facă mai ales tinerii, care încă nu sunt rutinați de viață. Dar astfel de evenimente sunt gândite atât de festivist încât evenimente capătă o dimensiune strict spectaculară sau comercială sau cu rol de relații publice pentru diverse instituții și organizații. Activismul clujean a devenit în anii recenți o marcă a României, dar nu se vede nimic din acest spirit în Federația SHARE. Există artă socială de calitate în România, grupări civice și eco remarcabile. Dar nu le văd aduse în pole position ca să pună pe agenda publică dezbateri de substanță despre modul în care Clujul, România sau chiar Europa se dezvoltă.

3. E revoltător că se investesc atâția bani publici în evenimente comerciale. Fără consultări publice, fără ca astfel de evenimente să celebreze în vreun fel multiculturalismul. Sunt finanțate de fapt niște chefuri de proporții pe bani publici când investițiile putea merge pe evenimente culturale mai substanțiale sau în infrastructura necesară unei calități mai ridicate a vieții în oraș. Nu avem destule parcuri, nu avem destule spații publice, nu avem cluburi de cartier, dar noi investim doar în evenimente care să fie cât mai vizibile. Superficială abordare care arată ambiția parveniților de mâine ai României.


Publicitate

1 Comentariu

  1. lulu spune:

    ar fi fost mai bine sa nu se bage toti banii (sau aproape toti) intr-un eveniment de muzica de calitate indoielnica (sa nu zic proasta).

Postaţi un comentariu